Kaasujalka

Koeajo Opel Meriva vm.2013  – Lähes täysiverinen tila-auto

Julkaissut:

|

12.10.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Meriva vm.2013  – Lähes täysiverinen tila-auto

Meriva on enää muisto Opelin pienestä tila-autosta, nyt sen tilalla ovat crossoverit Mokka ja Grossland.  Vuonna 2010 esitelty toisen polven Meriva oli tosin monessa suhteessa jo lähellä Opelin isompaa tila-autoa Zafiraa.

Toisen polven Merivan mullistavimpia juttuja oli ns. kaappariovet: takaovet aukesivat taaksepäin. Tämä helpotti takapenkille kulkua, jos vieressä parkkipaikan ahtaassa ruudussa ei ollut toista autoa. Silloin takaovea taaksepäin kiskaisemalla oli riski kolhaista vierasta autoa.

Merivaa pidettiin edelleen Opel Corsan tilaversiona, mutta se oli paljon isompi: peräti parikymmentä senttimetriä pitempi kuin vaikkapa kilpailija Citroen C3 Picasso. Takanakin istuttiin korkealla ja polvitilaa oli runsaasti.

Korkealla toisen polven Merivassa istutaan edessäkin ja ryhdikkäästi. Tavaratilakin oli luokan suurimpia.

Koeajoon otettu, vuosimallin 2013 Meriva oli 1.4-litrainen ja 120 hevosvoimainen bensaturbo.  Meno tuntuu hiukan laiskanpuoleiselta, toisin kuin 4-pyttyisestä moottorista voisi luulla.

Tosin vauhdissa tunnokas ohjaus muuttuu hitaissa käännöissä hieman raskaaksi. Se myös palauttaa hitaasti ja Meriva jää kaartamaan, jos kuljettaja ei tee oikaisuliikettä.

Itse kyyti kuitenkin yllätti: ajettavuus tässä toisen polven Merivassa on hyvä, ohjauskin on sekä tarkka että tunnokas. Meno tuntuu selkeästi perus-Corsaa muhkeammalta ja melutasokin on kohtuullinen: moni samanikäinen kilpailija on paljon äänekkäämpi.

Karkeilla pinnoilla äänekäs

Tosin karkeilla pinnoilla Merivakin muuttuu äänekkäämmäksi ja moottorikin käy opelmaisen karkeasti. Tuulensuhinat pysyvät kuitenkin matkustamon ulkopuolella, mikä tällaisessa pituuteensa nähden korkeahkossa tila-autossa tuntuu iloiselta yllätykseltä. Ja sileämmillä pinnoilla rengasäänetkään eivät pääse häiritsemään.

Varustetaso oli Enjoy, mikä oli valittu Suomeen muutenkin. Se tarjoaa melko kattavan paketin mukavuuksia, pakkasilla näistä arvoonsa nousee esimerkiksi ohjauspyörän lämmitys, joka pienemmässä Corsassa taisi noihin aikoihin olla lisävaruste.

Akseliväli on ulkomittoihin nähden pitkä, tosin sen takia Merivalta ehkä odottaisi myös vähän parempaa suuntavakavuutta. Alusta on kuitenkin jämäkkä, mukavuuden siitä kärsimättä. Yksi toisen polven Merivan parhaita puolia on jousitus.

Selkeä hallita

Hallintalaitteen toiminnat ovat voittopuolisesti selkeitä ja helppoja, vaikka keskikonsolissa riittääkin hurja määrä nappuloita, vieläpä melko tiheään sijoitettuina.

Sisustus on kassakaappimainen ja tuo sekin isomman auton tuntua, vaikka muoviakin on käytetty runsaasti. Polkimissa vähän häiritsee niiden polkeminen liikaa ylhäältä alas –suuntaan.

Olen jollain tavalla vähän Opel-fanikin, eikä toisen polven Meriva sitä fiilistä vähennä. Uutena en sitä olisi ostanut, kun hintapolitiikka oli melko korkea. Se on kuitenkin selvästi hyvin lähellä luokkaa isompia tila-autoja, eikä nyt käytettynä xxx euroa vain 78 000 km ajetusta Merivasta tunnu ollenkaan pahalta, kun huoltohistoriakin on moitteeton.

Onneksi tässä uudemmassa Merivassa oli perinteinen 6-lovinen tavallinen automaatti, eikä konstikas Esytronic-puoliautomaattivaihteisto. Vaihteisto tuntui ainakin lyhyellä koeajolenkillä toimivan mutkattomasti ja loogisesti.

Opel Meriva 1.4i 5-ov ENJOY AUTOMATIC + AC
Vuosimalli: 2013
Mittarilukema: 78 000 km
Moottori: 1364 cm, turbo
Polttoaine: bensiini
Teho: 120 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12.5 s
Huippunopeus: 185 km/h
Vääntö: 175 Nm
Co2: 169 g/km
Vetotapa: etuveto¨
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Mitat: pituus 4288 mm, leveys 1994 mm, korkeus 1615 mm, akseliväli 2644 mm
tavaratila 400-1509 l.
Myyjä, Autosilta, Espoo.
Hinta:  11 799 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo Opel Astra Electric – Pihi sähköfarkku talouspäällikölle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *