Kaasujalka

BMW 3-sarjan Sedan uudistuu

Julkaissut:

|

2.10.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

BMW 3-sarjan Sedan uudistuu

Täysin uusi BMW 3-sarja lanseerataan virallisesti maaliskuussa 2019. Ennakkomyynti alkaa loka–marraskuussa 2018. Vahvistamaton ennakkohinta alkaen 44 279,65€ (320d A)

Moottorivaihtoehdoista ennakkomyyntiin tarjolle tulee kaksi nelisylinteristä versiota. Yksi kaksilitrainen, turboahdettu bensiinimoottori (330i, 258hv) sekä kaksilitrainen, turboahdettu dieselmoottori (320d, 184hv). Jälkimmäisestä tulee lisäksi sekä takavetoinen että nelivetoinen voimalinja. Suomeen tuodaan ainoastaan kahdeksanvaihteisella Steptronic-automaattivaihteistolla varustettuja voimalinjoja.

Vuoden 2019 aikana 3-sarja täydentyy useilla moottorivaihtoehdoilla, kuten erittäin urheilullisella BMW M340i xDrive -mallilla ja BMW 330e -hybridimallilla.

Tarkempi ajotuntuma
3-sarjan uusintapainosta suunnitellessa ajettavuus on aina avainasemmassa. Perustana tälle kehitystyölle BMW:ltä löytyy jo ennestään keskeiset hyvän ajettavuuden peruselementit, eli matala painopiste ja 50:50-painojakauma.

BMW 3-sarjan vakioalustan iskunvaimentimet ovat täysin uudelleen suunniteltu ja ne mukautuvat entistä paremmin jousen liikkeen ja tien pinnan muutoksien mukaan.

Lisävarusteena saatavilla oleva Adaptiivinen M Sport -alusta tuo lisäksi ajotilanteen mukaisesti säädettäviä ominaisuuksia, parantaen urheillullisa ajettavuutta entisestään. Lisäksi ensimmäistä kertaa BMW 3-sarjaan tarjolle tuleva sähkösäätöinen M Sport -tasauspyörästö parantaa pitoa ja ketteryyttä sekä ennen kaikkea kaarreajo-ominaisuuksia.

Uuden BMW 3-sarjan Sedan on 85 mm edeltäjäänsä pidempi, raideleveys on kasvanut jopa 43 mm samalla kun painoa on säästetty kokonaiset 55 kg. Painopiste on matala, ja jakautuu tasan 50:50 etu- ja taka-akselin välillä. Aerodynamiikkaa on optimoitu, minkä ansiosta ilmanvastuskerroin on nyt vain 0,23 (BMW 320d).

Kohti autonomista ajamista
Vakiovarusteisiin kuuluu peräänajo- ja jalankulkijavaroitin, jossa on kaupunkijarrutustoiminto. Uusin versio varoittimesta osaa varoittaa myös pyöräilijästä ja pystyy joko estämään törmäyksen tai hidastamaan vauhtia ja vähentämään näin törmäyksen voimaa.

Lisävarusteena saatava pysäköintiavustin yhdessä peruutuskameran kanssa auttaa pysäköimään ja poistumaan parkkiruudusta. Se hoitaa auton ohjaamisen, vaihteen valinnan sekä kaasun ja jarrun käytön.

Lisävarusteena saatavat kuljettajaa avustavat järjestelmät on koottu kahteen lisävarustepakettiin, Driving Assistant ja Driving Assistant Professional. Näistä jälkimmäinen tuo ajamiseen vieläkin enemmän mukavuutta ja turvallisuutta. Esimerkiksi ohjaus- ja kaistalla pysymisen avustimen avulla auto pysyy havaitulla kaistalla entistäkin vaivattomammin. Se myös estää tehokkaasti sivutörmäyksiä ja avustaa kuljettajaa väistöissä.

Kohti autonomista ajamista vie myös peruutusavustin, joka osaa ohjata autoa peruuttamalla juuri ajettua reittiä pitkin takaisin. Avustin muistaa jopa 50 metrin matkan.

Moottorivaihtoehdot
BMW 330i
190 kW/258 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 6,1–5,8 l/100 km
CO2-päästöt*: 139–132 g/km

BMW 320d
140 kW/190 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 4,7–4,4 l/100 km
CO2-päästöt*: 122–115 g/km

BMW 320d xDrive
140 kW/190 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 4,8–4,5 l/100 km
CO2-päästöt*: 125–118 g/km

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *