Uusi Seat Arona TGI -kaasuhybridi ensiesittelyssä Pariisin autonäyttelyssä
Seat esittelee maailman ensimmäinen kaasukäyttöisen suvin, SEAT Arona TGI:n, Pariisin autonäyttelyssä.
Arona TGI on Leonin, Ibizan ja Miin jälkeen jo neljäs SEAT-malli, joka käyttää puhtaampaa ja edullisempaa polttoainetta. Seatin tavoitteena on lisätä bio- ja maakaasun käyttöä polttoaineena, jotta hiilidioksidi- ja typenoksidipäästöjä voidaan edelleen vähentää.
Arona TGI on suunniteltu ja kehitetty Seatin pääpaikassa Martorellissa, jossa se tullaan myös valmistamaan.
”Seat edistää aktiivisesti bio- ja maakaasun käyttöä polttoaineena, koska ne ovat kestäviä polttoainevaihtoehtoja. Kaasuautojen tekniikka mahdollistaa myös laatuvarmistetun uudistuvan biometaanin käytön, mikä takaa kaasun aseman tulevaisuuden vähäpäästöisenä vaihtoehtona”, sanoo SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo.
Konepellin alla
Uudessa Aronassa on kolmisylinterinen, 12-venttiilinen 1,0 litran TGI-moottori, jonka teho on 90 hv 4500–5800 kierrosnopeudella ja maksimivääntö 160 Nm 1900–3500 kierrosnopeudella. Taloudellisuutta ja ajettavuutta parantaa vakiovarusteena oleva kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Arona TGI:n huippunopeus on 172 km/h ja se kiihtyy 0–100 km/h 12,8 sekunnissa, joten kuljettaja saa nauttia paitsi auton ympäristöystävällisyydestä myös johdonmukaisesta ajodynamiikasta.
Bensiinimallia vastaavien järjestelmien lisäksi Arona TGI:ssä on bio- tai maakaasulla ajamisen mahdollistavat komponentit: kolme kaasusäiliötä tavaratilan lattian alla, kaasun täyttöaukko bensiinin täyttöaukon vieressä, ruostumattomasta teräksestä valmistetut kaasuputket, kaasun paineanturit sekä elektroninen paineensäädin, joka ohjaa kaasun syöttöä TGI-moottorille.
Moottorin rakenne on kehittynyt: kromi-nikkeli-päällysteiset männät on muokattu kaasukäyttöön soveltuviksi, venttiilit ja venttiilinistukat on vahvistettu ja nokka-akselia on muokattu kulutuskestävyyden parantamiseksi. Turboahdin on kevyempi, joten turbiini reagoi välittömästi ja moottorin tehot saadaan herkemmin käyttöön.
Yksi kaasumoottorin haasteista on kylmäkäynnistys. Vaikka Arona TGI on pääosin kaasukäyttöinen, ulkolämpötilan ollessa alle -10°C moottori käynnistetään bensiinillä ja kaasusuuttimia lämmitetään, kunnes olosuhteet sallivat automaattisen siirtymisen kaasun käyttöön.
Normaaleissa olosuhteissa Arona TGI käyttää polttoaineena bensiiniä vain silloin, kun kaasusäiliöt ovat tyhjät. Tosin kolmen kaasusäiliön tarjoama toimintamatka on riittävä useimmille käyttäjille. Aronan kaasusäiliöiden tilavuus on 14,3 kg, mikä merkitsee 400 kilometrin toimintamatkaa kaasulla ajettaessa. Bensiinillä toimintamatkaa saadaan vielä 160 km lisää.
Bio- ja maakaasu ovat bensiiniä edullisempia, mikä tekee kaasulla ajamisesta huomattavasti taloudellisempaa kuin perinteisillä polttoaineilla. Kaasun hinta on myös bensiiniä vakaampi, koska öljyjohdannaisten odottamattomilla hintavaihteluilla ei ole siihen vaikutusta. Kaasulla on lisäksi parempi hyötysuhde kuin dieselillä, bensiinillä tai nestekaasulla: yksi kilo paineistettua maakaasua (CNG) vastaa energiamäärältään kahta litraa nestekaasua, 1,3 litraa dieseliä tai 1,5 litraa bensiiniä.
Kaasusäiliön tyhjentyessä auto vaihtaa polttoaineen bensiiniksi niin sujuvasti, ettei kuljettaja todennäköisesti edes huomaa sitä muusta kuin mittariston merkkivalosta.
Vaikka voimalinja perustuu kaasuun, käytännöllisyydestä ei ole tingitty. Arona TGi on 4 138 millin pituudellaan 79 milliä pidempi kuin Ibiza ja se on lisäksi 99 milliä korkeampi, minkä ansiosta sen maavara on edelleen suurempi ja ajoasento korkeampi. Vaikka kaasusäiliöt on integroitu takakontin lattian alle, Aronan tavaratila on 282 litraa.
Vastaa