Koeajo käytetty Ford Mondeo – Oikealle ”Mondeo-miehelle”
Englannissa kuulemma tunnetaan käsite ”Mondeo-mies”. Se tarkoittaa pyrkyriä, joka ei vielä ole sitä, mutta ei enää myöskään tätä. Tämä vuosimallin 2007 Mondeo on tainnut olla auto juuri hänelle.
Nykyinen Mondeo mahtipontisuudessaan on minusta pikkuisen enemmän sellaiselle miehelle, joka on jo lähempänä sitä kuin enää tätä. Eli se on auto enemmän myyntijohtajalle kuin myyntipäällikölle. Tämä vuosimallin 2007 oli vielä enemmän päällikön kuin johtajan auto.
Ja minä tiedän, mistä puhun. Ajoin itse pikkupäällikkönä kohtuullisen kokoisessa firmassa juuri tällaisella kolmannen polven työsuhde-Mondeolla, se oli 5-ovinen ja viistoperäinen hatchback.
Silloin elettiin 2000-luvun alun kultaisia vuosia, ja tämä korimalli oli juuri tullut markkinoille.
”Joo. Tämä on niitä autoja, joilla Hurmalaisen kaltaiset pikkupäälliköt ajaa sen kolmisen vuotta ja sitten tällainen perheellinen duunari ostaa sen käytettynä”, eräs tuttava totesi.
Tuulilasin lämmitin oli ihme
Työsuhde-Mondeo oli Hurmalaisen kaltaisen kiipijän unelma. Olin tosin sitä ennen ajanut isomman päällikön entisellä Passatilla, vanhemmalla 1.8-litraisella turbolla. Joku kollega ällisteli, miksi piti vaihtaa tylsään 1.8-litraiseen Mondeoon, kun Passatissa oli sentään turbo ja muutenkin se oli ”isomman pojan” auto.
No, tämä kolmannen polven Mondeo oli minusta virtaviivaisuudessaan sporttisemman näköinen ja se oli juuri tullut markkinoille. Vuosimallin 1999 Passat oli jo vanhahtava.
Muistelen, että pidin Mondeon käyntiääntä ”raakkuvampana” audimaiseen turbo-Passatiin verrattuna. Mutta sisustus näytti modernilta ja ulospäinkin uusi Mondeo näytti raikkaalta ja laadukkaalta. Ja silloin sellainenkin asia kuin tuulilasin lämmitin tuntui melkeinpä ihmeeltä.
Niinpä oli sopiva hetki tehdä aikamatka 2000-luvulla ja kuulostella, miltä meno 3. polven Mondeolla maistuu tänään. Alle saatiin Autosillasta vuosimallin 2007 farmari, 1.8i 125 Limited Wagon. Keulasta sen erottaa 2000-luvun alun Mondeoista keulan hillitystä faceliftistä. Kun omalla Mondeossa muovinen maski, tässä oli krominen hunajakenno-etusäleikkö.
Keskikonsolikin on erilainen, siitä löytyi mm. sähköinen ilmastoinnin säätö. Kojelauta on pelkistetyn selkeä, eikä siinä ole sen aikaisen Ford Focusin ”lentäviksi” kuvailtavia linjoja.
Kehä III:sta kohti Tikkurilaa losotellessa ällistelin yllättävän hyvää ja tasaista kyytiä, myös moottorin äänettömyyttä.
”Mutta etkös sinä aikoinaan haukkunut Mondeota Passatiin verrattuna raakkuvaksi?”, minut jo pidemmältä ajalta tunteva päätoimittaja kyseli.
Sitä ihmettelin itsekin: ”Ai niinkös minä silloin sanoin?”.
Rupesin miettimään, että ne moitteet varmasti tulivat siitä, kun olin silloin aikoinaan vaihtanut turbo-Passatin tällaiseen vapaasti hengittävään Mondeoon. Tietenkin sellaisella sai polkea tallaa reippaammin.
Piti oikein katsoa netistä. No, ehkä se syy oli se, että luovutettuani Mondeon avaimet firman pöytään lähdön hetkellä keväällä 2004 Ford kehitti näitä Mondeoiden moottoreita ja entisen 1.8-litraisen perusbensamoottorin tilalle tuli uusi SCI (suoraruiskutus) –versio. Ja kun oma Mondeoni aikoinaan oli 110-hevosvoimainen, tässä tehoa oli 125 hevosvoimaa.
Pitäisiköhän ostaa…
Vuoden 2005 puolivälissä tämä 2001 markkinoille tullut 3. polven Mondeo sai jälleen uuden päivityksen, mm. varustusta täydennettiin. Ulkoa mallin erottaa kylkilistojen puuttumisesta ja uusista takavaloista. Sisällä kellon pohjaväri vaihtui valkoisesta mustaksi.
Vaikka koeajetun auton mittarilukema on jo melkein 210 000 kilometriä, niin hämmästelin Mondeon suuntavakautta ja äänettömyyttä. Muinaiset puheeni meluisuudesta tuntuivat suorastaan naurettavilta. Aloin jo miettiä, pitäisikö pari vuotta tuoreempi ja nyt saman verran ajettu oma C-Mersu vaihtaa tällaiseen Mondeoon.
Mersussa meinaan on riittänyt murheita tänäkin kesänä. Ilmastointi piiputtaa, vaikka se on huollettu. Koeajopäivänä oli polttava helle. Mondeossa ilmastointi ei piiputtanut.
Huoltokirjan viimeisin merkintä löytyi 189 000 kilometrin kohdalta. Mikään ”pakasta” vedetty helmi sinänsä koeajoauto ei ollut, käytön jäljistä löytyy maininta Autosillan kotisivuiltakin. Mutta teknisesti auto tuntui olevan oikein hyvässä iskussa.
Kulku oli värinätöntä leveistä renkaista huolimatta. Vaikka auto on iso, niin korin liikkeet tuntuivat hallituilta ja täsmällisiltä, kaarteisiin Mondeo meni kuin itsestään.
Kulkua voisi kehua eleettömän vakaaksi: se selittyy tietysti pitkällä akselivälillä ja leveällä raidevälillä ja hyvällä jousitusmukavuudella. Uraherkältäkään koeajoauto ei tuntunut. Tässä vanhassa Mondeossa on ison auton tuntua, vaikka virallisesti se luokitellaan keskikokoisten C-segmentiin.
Limited-varustetasoon kuuluvat mm. luistonestojärjestelmä, ajonvakautusjärjestelmä, automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin, lämmitettävä tuulilasi, vetokoukku ja monitoimiohjauspyörä.
Tästä saa yli 200 000 km ajettunakin ihan kelvollisen yleisauton joka lähtöön. Vaikka ikää onkin jo 11 vuotta, niin koeajettu Mondeo tuntui kokonaisuudessaan tilavalta, mukavalta ja yllättävänkin hiljaiselta autolta.
Ford Mondeo 1.8i 125 Limited Wagon
Vuosimalli: 2007
Mittarilukema: 210 000 km
Kuutiotilavuus: 1.8 l
Polttoaine: bensiini
Teho: 125 hv
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Vetotapa: etuveto
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.2 s
Huippunopeus: 200 km/h
Viimeisin katsastus 1/2018
Keskikulutus: 7.9 l/100 km
Co2: 189 g/km
Myyjä: Autosilta, Espoo
Hinta: 3 899 ,€
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa