Kaasujalka

Paahteinen kesä ei aiheuttanut odotettua onnettomuuspiikkiä liikenteessä

Julkaissut:

|

19.9.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Paahteinen kesä ei aiheuttanut odotettua onnettomuuspiikkiä liikenteessä

Ennakkotietojen mukaan elokuun loppuun mennessä on tutkittu 134 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa menehtyi yhteensä 149 henkilöä. Määrä on pienempi kuin yhtenäkään aikaisempana vuonna samalla ajanjaksolla. Kesän helteisillä säillä sattui odotettua vähemmän onnettomuuksia.

Helteiset säät näkyvät usein tilastoissa kuolemaan johtavien onnettomuuksien lisääntymisenä. ”Lämpimällä säällä päihteiden kulutus lisääntyy, mikä näkyy usein liikenteessä riskien ottamisena. Tämän vuoksi kuolonkolarit lisääntyvät kesäisin kauniilla säällä”, OTIn yhteyspäällikkö Tapio Koisaari selventää. ”Kesän helteistä huolimatta onnettomuuspiikkiä ei onneksi nyt tapahtunut. Tarkastelemme jatkossa onko kyse satunnaisvaihtelusta vai voiko muutoksen taustalla olla muita syitä”, Koisaari jatkaa.

Sää vaikuttaa myös erilaisten ajoneuvojen määrään liikenteessä. Hyvät ajokelit lisäävät esimerkiksi moottoripyöräilyä. Moottoripyörä oli osallisena yhteensä 22 kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa elokuun loppuun mennessä. Moottoripyöräilijän aiheuttamia onnettomuuksia sattui yhdeksän enemmän kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla.

Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien ennätysalhainen määrä tarkasteluajanjaksolla johtuu ennen kaikkea jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksien vähentymisestä. Tammi-elokuussa menehtyi kahdeksan jalankulkijaa ja yhdeksän pyöräilijää. Määrä on pienin viiteen vuoteen.

Yleisin onnettomuustyyppi tammi–elokuun välillä oli tieltä suistuminen. Suistumisia oli 40 prosenttia kaikista onnettomuuksista.

Viime vuoteen nähden onnettomuudet vähenivät eniten Uudellamaalla

Uudellamaalla sattui tammi–elokuussa 19 kuolonkolaria, mikä on 10 onnettomuutta vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Onnettomuudet lisääntyivät eniten Lapissa, jossa sattui 11 kuolonkolaria, kun viime vuonna niitä sattui kaksi. Luvuista ei voi vetää vahvoja johtopäätöksiä, sillä alueelliset luvut ovat tilastollisesti pieniä ja satunnaisvaihtelulla on suuri osuus.

Luvut perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien Onnettomuustietoinstituutille ilmoittamiin ennakkotietoihin.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *