MB C-sarjan 15 uudistusta
Tulevana viikonloppuna esiteltävä uudistunut Mercedes-Benz C-sarja on uudistuneempi mitä ulkomuodot antavat ymmärtää
EQ Boost – sähköistyminen saa jatkoa
Uudistuneessa C-sarjassa lanseerataan uuden sukupolven nelisylinteriset bensiinimoottorit. Mukana on myös C 200- mallin 48 voltin EQ Boost– järjestelmää hyödyntävä uusi moottori. EQ Boost -käynnistingeneraattorin ja 48 voltin sähköjärjestelmän yhdistelmä vähentää polttonesteen kulutusta edelleen samalla kun ajettavuus ja mukavuus paranevat. Kiihdytettäessä EQ Boost voi avustaa 135 kW:n (184 hv) moottoria tuottamalla lisäksi 10 kW:n (14 hv) tehon, joka välitetään kampiakselille hihnan välityksellä. Järjestelmä avustaa juuri sen lyhyen ajan, kunnes turboahtimen täysi ahtopaine on käytettävissä.
Uusi 1.6-litrainen dieselmoottori
Nykyisen dieselmoottoriperheen uusi 1,6-litrainen moottori esitellään ensi kertaa juuri C-sarjassa. Moottorikoodilla OM 654 D16-kulkevassa voimanlähteessä sekä sylinterin halkaisijaa että iskunpituutta (78 x 83,6 mm) on pienennetty kaksilitraiseen moottoriin OM 654 D20 (82 x 92,3 mm) verrattuna. Näin ollen moottoreissa on eri sylinterilohko ja kampiakseli. Kehitystyön pääpainopiste on ollut kitkahäviöiden edelleen pienentäminen. OM 654 -moottorin molemmissa versioissa on käytössä Mercedes-Benzin kehittämät männänpäiden porrastetut palotilasyvennykset. Uutta C-sarjassa on myös teräsmäntien edistyksellinen yhdistäminen täysalumiinisen sylinteriryhmän kanssa, jonka sylintereiden liukupinnoissa on AMG-moottoreista tuttu Nanoslide®-pinnoite.
Aktiivinen turvallisuus uusimman tekniikan tasolla
Uudistuneessa C-sarjassa kuljettajan tukena ovat uusimmat turvallisuus- ja avustinjärjestelmät. C-sarja pystyy tietyissä tilanteissa ajamaan osittain automaattisesti. Tätä varten se pitää liikennetilannetta tarkasti silmällä: entisestään parannettujen kamera- ja tutkajärjestelmien avulla se näkee jopa 500 metrin päähän ja siitä 90 metriä 3D-laatuisena.
Vakiona laajennettu aktiivinen jarrutusavustin
Uudistuneen C-sarjan vakiovarusteena on laajennettu aktiivinen jarrutusavustin. Tilanteesta riippuen se voi auttaa välttämään peräänajot edellä hitaasti ajavaan, pysähtyvään tai paikallaan seisovaan ajoneuvoon. Jarrutusavustimen tuella voidaan myös lieventää törmäystä tietä ylittävään jalankulkijaan tai pyöräilijään tai jopa välttää koko kolari. Järjestelmä myös lisää jarrupainetta auttaakseen estämään törmäyksen. Jos kuljettaja reagoi varoituksiin ja jarruttaa, järjestelmä kykenee vielä lisäämään jarrutustehoa tilanteen mukaan. Jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin, aktiivinen jarrutusavustin voi mennä vielä askelen pidemmälle: se jarruttaa itsenäisesti, jolloin se vähentää törmäyksen voimakkuutta tai parhaassa tapauksessa estää sen kokonaan.
Yksilöllisesti säädettävät Multibeam LED-ajovalot
C-sarjaan saa uutena varusteena Multibeam LED -ajovalot, joissa on vakiona Ultra Range -kaukovalot. Multibeam LED -ajovalot reagoivat äärimmäisen nopeasti ja tarkasti kulloisiinkin tie- ja liikenneolosuhteisiin yksilöllisesti säädettävien LED-valojen avulla. Nerokas tekniikka kytkee yksittäisiä LED-valoja automaattisesti pois päältä vastaantulevien tai edellä ajavien ajoneuvojen kohdalta, jolloin vältetään häikäisy. Häikäisemättömät osakaukovalot valaisevat edessä olevan tieosuuden kirkkaasti ja pitkältä matkalta ja ne voi pitää jatkuvasti päälle kytkettyinä. Kummassakin valoyksikössä on 84 erikseen ohjattavaa lediä. Neljä ohjainlaitetta laskee 100 kertaa sekunnissa ihanteellisen valokuvion hyödyntämällä tuulilasin taakse asennetun kameran ja navigointijärjestelmän tietoja.
Erinomainen näkyvyys kaikissa olosuhteissa
Kaukovaloajotilassa adaptiivinen kaukovaloavustin Plus valaisee joka hetki ajorataa leveältä alalta, muita tienkäyttäjiä kuitenkaan häikäisemättä. Ultra Range -kaukovalot kytkeytyvät toimintaan automaattisesti, kun järjestelmä ei tunnista muita tienkäyttäjiä, ajorata on suora ja nopeus yli 40 km/h. Valot tuottavat tällöin lain salliman maksimi-voimakkuuden, jolloin kaukovalojen kirkkaus alittaa yhden luksin referenssiarvon vasta yli 650 metrin päässä. Kun vastaan tulee ajoneuvo tai edellä ajava saavutetaan, kaukovalomoduulien ledit kytketään osittain pois päältä, jolloin syntyy U-kirjaimen muotoinen kaukovalokuvio. Tien muut alueet valaistaan edelleen kaukovaloilla (osakaukovalot).
Menestystarina Mercedes-Benziltä
C-sarja on ollut yli kymmenen vuoden ajan eniten myyty Mercedes-Benz-malli. Vuodesta 2015 alkaen yli 400 000 sedan- ja farmariautoa on myyty joka vuosi. Sedan- ja farmarimalleja myytiin noin 120 maassa yhteensä yli 415 000 kappaletta vuonna 2017. Markkinoille tulonsa eli vuoden 1982 jälkeen Mercedes Benz C-sarjan sedan- ja farmarimallin autoja on myyty tähän mennessä kaikkiaan yli 9,5 miljoonaa. Malliuudistuksessa kaikki neljä korimallia uudistuvat samaan aikaan. Uudistunut Mercedes-Benz C on saatavissa sedan-, farmari-, coupé- ja avattavalla kangaskatolla varustettuna cabriolet-mallina.
Neljässä tehtaassa
C-sarjaa valmistetaan neljässä tehtaassa neljässä maanosassa. Saksan Bremenin päätehtaan lisäksi C-sarjaa valmistetaan Etelä-Afrikan East Londonissa, Yhdysvaltain Tuscaloosassa ja BBAC:n tehtaalla Kiinan Pekingissä. Viime vuonna C-sarjan tärkein myyntimaa oli Kiina, jossa valmistetaan maan markkinoita varten myös C-sarjan pidennettyä lang-versiota.
AMG 43: mittavat uudistukset ja lisää tehoa
Neljän korimallin, kolmen moottoritehon ja kahden vetotavan valikoimallaan C‑sarja on monipuolisin ja menestynein Mercedes-AMG-autojen mallisarja. Mittavat uudistukset tekevät C 43 4MATIC -malleista aiempaakin vetovoimaisempia. Kolmilitraisen V6-biturbomoottorin teho on nyt 287 kW (390 hv). Yhteistyössä nopeasti reagoivan AMG Speedshift TCT 9G -vaihteiston ja AMG Performance -nelivedon taka-akselipainotteisen voimanjaon kanssa auton ajodynamiikka ja urheilullinen ajettavuus ovat parantuneet edelleen.
Aktiivinen pysäköintiavustin
Aktiivinen pysäköintiavustin auttaa kuljettajaa pysäköintipaikan löytämisessä sekä auton pysäköinnissä pitkittäiseen ja poikittaiseen pysäköintiruutuun samoin kuin pysäköinnistä poistumisessa. Poikittaispysäköinnissä avustus toimii niin keula edellä kuin myös peruuttaen pysäköitäessä. Avustin ajaa auton valittuun pysäköintitilaan ja siitä pois. Avustin käyttää kaasua ja jarrua, ja automaattivaihteisessa autossa se vaihtaa tarvittaessa myös ajoalueen automaattisesti. Jos autossa on katveavustin ja autolla peruutetaan ulos pysäköinnistä, järjestelmä voi varoittaa kuljettajaa takaa risteävästä liikenteestä ja tarvittaessa myös jarruttaa automaattisesti. Aktiivinen pysäköintiavustin, jossa on 360°-kamera, antaa puolestaan erinomaisen näkyvyyden joka puolelle autoa peruutuskameran ja kolmen lisäkameran avulla. Kameroiden välittämät tiedot näkyvät HD-laatuisina havainnollisesti multimediajärjestelmän keskusnäytössä. Valittavissa on erilaisia näkymiä.
Ajoavustinpaketti: lukuisia avustinjärjestelmiä koottu hyödylliseksi paketiksi
Ajoavustin- ja turvallisuusjärjestelmät on koottu lisävarusteena saataviin paketteihin. Ajoavustinpaketti sisältää seuraavat varusteet: Distronic Plus-
Distronic Plus-
Distronic Plus-
Nopeuden hidastus tapahtuu eri tavoin valitusta Dynamic Select -ajotilasta riippuen (esimerkiksi Sport, Comfort tai ECO). Niinpä C-sarja pystyy tietyissä tilanteissa ajamaan osittain automaattisesti.
Ruuhkajonon seuraaminen
Jatkuvasti pysähtelevässä liikenteessä moottoriteillä tai muilla niitä muistuttavilla teillä on nyt mahdollista pysähtyä jopa 30 sekunnin ajaksi siten, että C-sarjan auto lähtee tuon ajan sisällä vielä automaattisesti liikkeelle ja alkaa seurata edellä ajavaa liikennettä. Toiminto on osa Distronic Plus-
Väistöohjausavustin
Väistöohjausavustin voi avustaa kuljettajaa, jos törmäys auton edessä olevan jalankulkijan kanssa uhkaa ja kuljettaja aikoo väistää jalankulkijaa tässä vaaratilanteessa. Jos kuljettaja aloittaa väistämisen ohjausliikkeellä, järjestelmä tukee tätä väistöliikettä optimaalisesti lasketulla ohjausvoimalla. Avustin auttaa tällä tavoin kuljettajaa väistämään jalankulkijan hallitusti ja helpottaa auton suoristamista, jotta jalankulkijan ohi ajaminen sujuu turvallisesti.
Vastaa