Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross – Ainesta kansansuosikiksi
Mitsubishi Eclipse Cross on hyvännäköinen ja coupemainen crossover, jolla on kaikki eväät tulla Nissan Qashqain veroiseksi kansan suosikiksi.
Suositussa kaupunkimaasturiluokassa Mitsubishi Eclipse Cross on vakavasti otettava haastaja. Muotoilu on rohkeaa ja jakaa varmasti mielipiteitä. Omasta mielestäni virtaviivainen Eclipse on omaperäinen ja tyylikäs. Se on parhaimman näköinen Mitsubishi aikoihin.
Varsinkin kulmikkaamman Mitsubishi ASX:n rinnalla sen coupemainen sulavalinjaisuus korostuu entisestään, varsinkin Eclipsen kapenevan takalasin ja hiukan viiston perän ansiosta.
Näyttäviin kuoriin on saatu loihdittua muhkeat tilat matkustajille. Edessä istutaan väljästi ja takamatkustajillakin riittää jalkaa tilaa silloinkin, kun kuski on pitkä ihminen. Takapenkin selkänojan kallistuskulmaa voi myös säätää ja sen myötä takana istutaan mukavasti jopa keskipaikalla. Coupemaisesta muotoilusta ja kattoikkunasta huolimatta pääntilaakin jää taakse riittävästi.
Tavaratilalla Eclipse ei kuitenkaan juhli: sitä on penkit normaaliasennoissa vain 341 litraa. Kun takapenkkejä liikuttaa maksimimäärän 20 senttimetriä eteenpäin, tavaratilaan tulee tilaa 448 litraa, silloin tosin takapenkkiläisille ei juuri jalkatilaa jää.
Matkustamon ja kojelaudan materiaalit tuntuvat laadukkailta. Kovaa muovia on käytettä melko säästeliäästi ja enimmäkseen näkyvät pinnat on verhoiltu pehmeämmillä materiaaleilla.
Mittarista on perinteinen analoginen, kosketusnäyttö audio- ja viihdekäyttöön on 7-tuumainen. Yllättäen Eclipseen ei saa navigaattoria, joka näinä päivinä vähän yllättää. Itse en tätä kaipaa, kun olen tottunut käyttämään iPhonen navia kiireessä usein silloinkin, kun autosta löytyy navigaattori. Älypuhelimen voi myös kytkeä näyttiin Android Auton tai Applen Carplayn kauttaa.
Vanhan liiton mies tervehtii ilolla sitä, että kojelaudan hallintanappulat ovat ihan oikeita painikkeita.
Mukava perusmaasturi
Eteen ja etuviistoon Eclipsestä näkee hyvin, mutta matalan takaikkunan takia taakse ja takaviistoon näkyvyys on huonompi. Tilannetta hankaloittaa myös takaikkunan jakautuminen kahteen osaan. Onneksi sivupeilit ovat kuitenkin suuret.
Koeajetun Eclipsen voimanlähde oli 163-hevosvoimainen ja 1,5-litrainen bensamoottori. Sen tehot riittävät mainiosti tavallisen perheen perusajoon.
Vaihteisto oli portaaton CVT-automaatti. Se on auton harvoja pieniä heikkouksia, isommissa nopeuksissa kiihdyttäessä sen toiminta takeltelee: moottori ottaa kierroksia kunnolla, ennen kuin vaihteisto tulee perässä. Vaihteita voi kuitenkin myös käsitellä itsekin ratin alta löytyvillä siivekkeillä.
Matka-ajossa Mitsubishi Eclipse Cross on hyvä ja miellyttävä perusmaasturi, vaikka ohjaukseen kaipaisikin hiukan lisää tuntoa. Ainakin auton ominaisuuksien puolesta nousuun ensirekisteröintitilastoissa pitäisi olla hyvät eväät.
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Intense Premium 2WD
Moottori: 1499 cm3, turbo
Teho: 163 hv
Co2: 154 g/km
Huippunopeus: 200 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.3 s
Yhd kul: 6.7 l/100 km
Mitat: pit 4405 mm, lev1805 mm
Kokonaishinta: 35 490 €
Plussat
Ulkonäkö
Laadukkaan tuntuinen
Mukava matka-ajossa
Miinukset
Näkyvyys taakse
CVT-automaatin toiminta
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa