Suzuki Vitara uudistui
Suzuki Vitara saavuttaa 30 vuoden iän, minkä kunniaksi se uudistuu monipuolisesti. Jatkossa konepellin alla on aina taloudellinen Boosterjet-turbomoottori.
Suzuki Vitara esiteltiin vuonna 1988, jolloin se oli erittäin kompakti kolmeovinen pikkumaasturi. Vuosien mittaan autoon lisättiin takaovet ja se myös kasvoi parin sukupolven myötä kookkaammaksi. Nykyisen Suzuki Vitaran tuotanto alkoi japanilaismerkin Unkarin tehtaalla vuonna 2014.
Ulkonäköä on vain hiottu uudella keulan ilmeellä ja LED-takavaloilla. Edessä kromattu säleikkö ja uudelleen muotoiltu puskuri. Vanteissa on uutta tyyliä ja värivalikoimaan on lisätty kaksi vaihtoehtoa.
Kojelauta on nyt pehmeäpintainen ja tekniikka on uutta. Mittaristo ja kello ovat entistä helpompilukuisia ja päämittareiden välissä on nyt värillinen ajotietokoneen näyttö.
Vitaran perusmoottorina ollut vapaasti hengittävä 1,6-litrainen korvataan vähemmän kuluttavalla ja puhtaammalla 1,0-litraisella Boosterjet-turbomoottorilla. Sen suurin teho on 82 kW (112 hv) ja suurin vääntömomentti 170 Nm. Suurin teho putoaa aavistuksen, mutta toisaalta vääntömomentti kasvaa ja on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella. Toisena moottorina jatkaa nykyisen Vitaran S-mallissa ollut 1,4-litrainen 103 kilowatin tehoinen Boosterjet-turbomoottori. Suomeen Vitaraa tuodaan vain nelivetoisena ja ostaja voi valita joko käsivalintaisen tai automaattivaihteiston.
Uudistuneessa Suzuki Vitarassa on vakiona mm. aktiivinen kaistavahti, kaistanvaihtoavustin, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, liikennemerkkien tunnistus ja törmäyksenestoavustimessa on nyt myös jalankulkijoiden tunnistusominaisuus.
Tarkemmat tiedot uudistuneen Suzuki Vitaran meille tuotavista malleista, varusteista ja hinnoista julkaistaan syyskuuhun mennessä. Ensimmäiset uudistuneet Vitarat saapuvat Suomeen syys-lokakuussa.
Vastaa