Kaasujalka

Koeajo Opel Grandland X – Tasapainoinen

Julkaissut:

|

1.5.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Grandland X – Tasapainoinen

Kun autoon pistetään enemmän ympärille peltiä, niin 3-pyttyisen pikkuturbonkin häiritsevät pörinät saadaan vaimennettua. Sen osoitti vaihto Opel Crossland X:stä isompaan ja kallimpaan Opel Grandland X:ään.

Koejossa uusi Opel Grandland X. Molempien voimanlähteenä nimittäin oli 3-sylinterinen ja 1.2-litrainen sekä turboahdettu bensamoottori. Tosin Grandlandin moottorista irtosi tehoja 130 hevosvoimaa, kun taas Crosslandin tehot olivat 110 hevosvoimaa.

LUE TÄSTÄ OPEL CROSSLANDIN KOEAJO

Toisaalta Crossland X on myös kevyempi ja pienempi auto.

Koeajoon saatiin 6-lovinen automaatti. Se toimi moitteettomasti, sen sijaan manuaalivaihtoehto on saanut jonkun verran kritiikkiäkin.

Yhä saksalainen

Tasapainoinen  Opel Grandland X 1.2 Turbo Innovation on tehty samoista aineksista, kuin sen uuden isännän PSA-konsernin Peugeot 3008: vuoden auto 2017.

Ranskalainen omistaja ei ole kuitenkaan lähtenyt sörkkimään Grandlandia ja istuttamaan siihen ranskalaisia erikoisuuksia. Se on yhä tasaisen hyvä saksalaishenkinen C-segmentin crossover.

4,48 metriä pitkä Grandland X on sisätiloiltaan tilava auto. Kaksi aikuista matkustaa mukavasti takanakin, eikä keskelle istutetulla kolmannellakaan ole kärsimystä.  Edessä niin kuski kuin apukuskikin istuvat kiitettävän tilavasti.

Konservatiiviselle

Yleisilme sisällä on selkeä ja vähän pelkistettykin. Opel-ihmisille kuitenkin voi pieni konservatiivisuus ja muovisuuskin olla heille vain plussaa.

Opelin AGR-sertifioiduissa ergonomiaistuimet riittää hyvän säätövaraa. Perheelliselle tavaratilaa on hyvin: takapenkit pystyssäkin 514 litraa ja penkit kumollaan 1652 litraa.

Napakka jousitus ei ole huippumukava, mutta tuo ajettavuuteen riittävästi pehmeyttä. Tehostettu ohjaus keskittää ponnekkaasti ja sitä myös alustan toiminta tukee hyvin.

Toisin kuin Crossland X:ssä, kiihdyttäessäkin pörinät kuuluvat vain melko vaimeasti sisälle.

Tällainen lähtökohtaisesti Opel-myönteinen seniori voisi hyvinkin harkita Grandland X:ää, jos pitäisi laittaa 35 000 euroa rahaa tämän kokoluokan uuteen crossoveriin.

Opel Grandland X Innovation 1,2 Turbo A
Moottori: 1199 cm3, 3-sylinterinen turbo
Käyttövoima: bensiini
Vaihteisto: 6-vaihteinen automaatti
Teho: 131 hv
Vääntö: 230 Nm
Huippunopeus: 188 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.9 s
Yhdistetty kulutus: 5.2 l/100 km (valmistajan ilmoittama)
Co2: 127 g/km
Malliston hinnat alk. 25 906  €, koeajoauton kokonaishinta  34 897 € (lisävarusteita mm. katvehälytys sivupeileissä, edistynyt pysäköintiavustin, panoraamakamera 360 astetta, ergonomiset AGR-istuimet, Navi 5.0 IntelliLink), mukautuvat AFL LED-ajovalot.

Plussat
Tyylikäs ulkonäkö
Tilava

Miinukset
Hiukan muovinen sisusta

Jälkimaku
Hillitysti myönteinen tuttavuus, saattaisin jopa ostaa. Sopii hieman konservatiivisemmalle.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *