Uusi Volkswagen Touareg kesällä Suomeen
Volkswagen Touaregin hinnat alkavat 89 832,71 eurosta (3,0 V6 TDI SCR 170 kW (231 hv) 4MOTION Tiptronic-
Suomessa Volkswagen Touaregin myynti alkaa kahdella 3,0 V6 TDI-dieselmoottorilla. Saatavilla on 3,0 V6 TDI SCR 170 kW (231 hv) 4MOTION Tiptronic-
Varustelutasoja on saatavilla kolme: Atmosphere, Elegance tai R-Line. Atmosphere on sisustukseltaan loungemainen, lämminsävyinen ja materiaalina on mm. käytetty puuta. Elegance on puolestaan enemmän teknologiaan viittaava ja metallin sävyt ovat hallitsevassa asemassa. R-Line edustaa totuttuun tapaan urheilullisuutta. Uusi Volkswagen Touareg on saatavilla 13 eri ulkovärillä.
Vakiovarusteena ovat mm. mukautuva vakionopeudensäädin ACC sekä ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist, peruutuskamera Rear Assist, Discover Pro -navigointijärjestelmä, liikennemerkkien tunnistus, App-Connect älypuhelinliitännät, avaimeton lukitus ja käynnistys Keyless Access, lämmitettävä ohjauspyörä vaihteenvalitsimilla, valo- ja näkyvyyspaketti, led-takavalot sekä kaistanpitoavustin Lane Assist. Myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin on vakiovaruste. Ilmajousitus ja aktiivinen nelipyöräohjaus on saatavilla lisävarusteena. Loppuvuodesta tarjolle tulee vielä dynaamisimmat ajo-ominaisuudet mahdollistava sähkömekaaninen kallistuksenvakausjärjestelmä.
Edelliseen malliin verrattuna uusi Volkswagen Touareg on hiukan leveämpi (+44 mm) ja pidempi (+77 mm). Uusi Volkswagen Touareg perustuu MLB-alustarakenteeseen ja on 4 878 mm pitkä, 1 702 mm korkea ja 1 984 mm leveä. Sen akseliväli on 2 904 mm. Uudet mitat vaikuttavat mm. tavaratilaan, joka on kasvanut normaalikokoisena 697 litraan (+53 l). Takaistuinten pitkittäissuunnan säätövara tuo taakse jopa 160 mm lisätilaa, ja tavaratilan saa säätövaralla kasvatettua 810 litraan. Huolimatta kasvaneista mitoista, auton kori on 106 kg kevyempi kuin edeltäjänsä. Keventyminen johtuu alumiinin ja suurlujuusteräksen laajemmasta käytöstä. Korista 48 % on alumiinia ja 52 % terästä. Volkswagen Touaregin vetokyky on edelleen huimat 3 500 kg.
Täysdigitaalinen ohjaamo
Volkswagen Touareg ensiesittelee Volkswagenin uuden täysdigitaalisen Innovision Cockpit -ohjaamon. Innovision Cockpit -ohjaamo sisältää uuden 12” digitaalisen mittariston ja huippuluokan Discover Premium navigointi- ja infotainment-järjestelmän 15” näytöllä (1,920 x 1,020 pikseliä). Nämä kaksi muodostavat suuren yhtenäisen kokonaisuuden, jolla voidaan hallita niin auton digitaalisia-, informaatio-, viestintä- ja viihde-järjestelmiä kuin istuimien lämmitystä ja ilmastointiakin, lähes ilman perinteisiä nappuloita tai kytkimiä. Infotainment-järjestelmän Home screen -toiminto on monikäyttöinen ja antaa mahdollisuuden personalisoida haluamansa toiminnot näytölle. Innovision Cockpit -ohjaamon näytöt ovat lasipintaisia ja toimivat samoin kuten älypuhelimien näytöt. Käytössä on neljä USB-pistoketta ja langaton lataus sekä App Connect -älypuhelintoiminnot (Apple CarPlay, MirrorLink, Android Auto).
Uudessa Volkswagen Touaregissa on eniten kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja auton käsittelyyn sekä ajomukavuuteen vaikuttavia järjestelmiä kuin missään Volkswagenin aikaisemmassa mallissa. Touaregissa on mm. uusi pimeännäköavustin Night Vision, joka havaitsee ihmiset ja eläimet pimeässä lämpökameran avulla. Kaistanpitoavustin Roadwork Lane Assist on puoliautomaattinen ohjaus- ja kaistanpitoavustin, joka kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti aina 60 km/h nopeuteen saakka ja risteysavustin Front Cross Traffic Assist reagoi auton edessä olevaan risteävään liikenteeseen. Aktiivinen nelipyöräohjaus tekee Touaregin käsittelystä yhtä helppoa kuin kompaktista autosta ja uusi loppuvuodesta saataville tuleva sähkömekaaninen kallistuksenvaimennusjärjestel
Uutta valoteknologiaa – IQ.Light-led-matriisiajovalot
Vakiovarusteena olevat IQ.Light-led-matriisiajovalot ovat interaktiiviset ja lähi- ja kaukovalot vaihtuvat automaattisesti ja valokuvio mukautetaan liikennetilanteeseen. Lisävarusteena saatavilla oleva tuulilasinäyttö Head-up Display heijastaa tiedot tuulilasiin. Nämä kaikki järjestelmät toimivat yhdessä. Ne ovat aktiivisia aina silloin kun niitä tarvitaan, eikä kuljettaja välttämättä edes huomaa järjestelmien päällä oloa. Järjestelmät on liitetty yhteen uuden keskusohjainlaitteen avulla, joka toimii taustalla huomaamattomasti tehden matkustamisesta turvallisempaa, mukavampaa ja intuitiivisempaa kuin koskaan ennen.
Vastaa