Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Golf – Jämäkkä, pihi ja hiljainen

Julkaissut:

|

5.4.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Golf – Jämäkkä, pihi ja hiljainen

Volkswagen Golf 1.5 EVO TSI BlueMotion on niin tasapainoinen perhefarkku, että mielessä kävi jopa sellainen kysymys, pitääkö auton oikeasti tämän kummempi ollakaan. Ajatuksen heitti ilmaan Passatilla ajava kaverini.

volkswagen Golf koeajo. Kaverini ajaa vuosittain n. 45 000 kilometriä 1.6-litraisella vuosimallin 2013 diesel-Passatillaan.  Hän työskentelee myyntiedustajana ja on tavannut yleensä ostaa kookkaamman, eli ns. D-segmentin autonsa 1-2 vuoden ikäisenä, koska ei katso järkeväksi laittaa autoonsa rahaa enempää kuin n. 30 000 euroa.

Kun auto on työpäivinä myös liikkuva toimisto, pitää sen olla kohtuullisen mukava.

Lyhyt lenkki uudella 1.5-litraisella Golf TSI EVO BlueMotion Variantilla sai hänet miettimään, ostaisiko seuraavalla kerralla ihan uuden auton.

–Tämä on niin jämäkkä ja hiljainen, että onkohan auton ihan oikeasti tarpeen edes olla tätä parempi, hän tuumasi.

Ylitti odotukset

Miettimättä sen kummemmin heti kättelyssä Golfin uuden moottoritekniikan hienouksia tulee ensimmäiseksi kiinnitettyä huomiota sen hiljaisuuteen.

Niin tien, renkaiden kuin moottorinkin äänet pysyvät poissa matkustamosta, myös karkeammilla pinnoilla. Alusta on vakaa ja jämäkkä, mutta samalla kuitenkin riittävän pehmeä.

Golfissa vaikutelma ei myöskään juuri muutu, vaikka tienpinta muuttuu sileästä asfaltista karkeapintaiseksi tai soratieksi. Se toimii jämäkänpehmeästi myös kiharaisemmilla kuoppateillä

Itse asiassa, ehkä Golfin hiukan neutraali ja pikkuisen tylsäkin ulkonäkö antaa odottaa siltä jopa hieman vähemmän.

Sisällä tunnelmaan tulee selkeästi isomman ja laadukkaamman auton, hyvin ”audimaista” tuntua. Digitaalinen mittaristo on näyttävä ja monitoimiruudun iso näyttö selkeä. Suurista ikkunoista avautuu hyvä näkyvyys niin eteen kuin taakse.

Taloudellinen

130 hevosvoiman puhdista huolimatta pääsin sekalaisessa ajossa oikeasti n. himpun alle 6 litran kulutuksella satasella. Valmistaja ilmoittaa yhdistetyksi kulutukseksi 4.9 litraa satasella.

LUE TÄSTÄ KAASUKÄYTTÖISEN GOLFIN KOEAJO

Aiemman 1.4-litraisen TSI-moottorin tavoin myös EVO:ssa on ACT-kirjainyhdistelmälä nimetty sylinterien lepuutusjärjestelmä, jolla kulutusta saadaan pudotettua ajon aikana matalan kuorman tilanteissa moottori osaa kytkeä kaksi sylinteriä neljästä pois.

Alle 130 km/​h no­peuk­sis­sa auto rul­laa moot­to­ri täysin sam­mu­tet­tu­na, kun kul­jet­ta­ja nos­taa ja­lan kaa­su­pol­ki­mel­ta. Rul­lauk­sen päätyt­tyä auto käyn­nis­tyy sau­mat­to­mas­ti. 

 Ei sille mitään voi, että hyvienkin 3-sylinteristen ja 1-litran turbomoottorilla varustettujen saman kokoluokan autojen jälkeen tuntuu juhlalta ajaa nätisti käyvällä turboahdetulla rivinelosella. 1.5-lirainen bensamoottori työskentelee sitkeästi alakierroksilta alkaen ja kiihdyttäessä meno tuntuu jopa sporttiselta.

DSG vähän arpoo

7-lovinen DSG-automaattilaatikko tunnetusti tekee pääsääntöisesti hyvää yhteistyötä moottorin kanssa, mutta silloin tällöin kiihdyttäessä tai liikennevaloista lähtiessä se tuntuu pikkuisen arpovan oikeaa pykälää. Tämä lienee ehkä ainoita pieniä miinuskommentteja, joita Golfista saa hakemalla hakea.  

Tilaa Golf tarjoaa paljon perheelliselle riittävästi, niin ihmisille kuin tavaroillekin. 605-litrainen tavaratila riittää hienosti perhekäyttöön. Takapenkit kaatamalla tavaratilaa tulee jopa 1620 litraa. IsommassaVolkswagen Passat Variantissakin tavaratilaa on takapenkit pystyssä vain 45 litraa enemmän.

Enpä yhtään ihmettele, että Golf on jo pidempään säilyttänyt asemansa tämän kokoluokan, C-segmentin autojen standardimittana.

Volkswagen Golf Golf 1.5 TSI EVO BlueMotion Variant, DSG Comfortline

Moottori: 1498 cm3, R4, turbo
Käyttövoima: bensiini
Teho: 131 hv
Vääntö: 200 Nm
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 7-lovinen DSG-automaatti
Mitat: pituus 4,567 m, leveys 1,799 m, korkeus 1,515 m, akseliväli 2,620 m,  tavaratila 605-1620 litraa.
Suorituskyky: huippunopeus 211 km/h
kiihtyvyys 0-100 km/h 9,5 s
yhdistetty EU-kulutus 4,8 l/100 km
CO2-päästö 110 g/km
Hinta: alk. 28 429 €, koeajoauto lisävarusteineen 33 179 €) 

Plussat
Tasapainoinen ja laadukas kokonaisuus
Pihi
Äänetön

Miinukset
Joissain tilanteissa nykivä automaattivaihteisto
Vaatimaton ulkonäkö

Jälkimaku
Golf Variantia tämän kokoluokan standardimittana ei kannata ihmetellä, niin hyvä, taloudellinen ja tasapainoinen kokonaisuus.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *