Kaasujalka

Koeajo Opel Crossland X – Pirteän näköinen ”pötterö”

Julkaissut:

|

26.3.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Crossland X – Pirteän näköinen ”pötterö”

Opel Crossland X on pirteännäköinen pieni ja etuvetoinen katumaasturi. Heräsi kuitenkin kysymys, olisiko itse valmis maksamaan muutaman tuhat euroa enemmän jykevämmästä Opel Mokkasta.

Koeajossa Opel Crossland X. Tuon “pötterö” –nimen on keksinyt vaimoni. Se on hänen keksimä yleisnimi pienille ja korkeille katumaastureille ja tila-autoille.

Mokka X:ään Crossland X:ää tulee verrattua siksi, että molemmat ovat Opelin pieniä katumaastureita. Uuden Crosslandin hinnat lähtevät lähes 20 000 eurosta ja Mokkan hiukan reilusta 23 000 eurosta.

Kompakteihin mittoihin Crosslandissa on kuitenkin saatu mahdutettua hyvät tilat. Takanakin riittää pääntilaa hyvin, mutta jalkatilaa ja leveyttä rajatummin.

Koeajoautoksi otetun Crossland X:n voimanlähteenä oli Peugeotista tuttu 110-hevosvoimainen 1,2-litrainen kolmisylinterinen turbomoottori. Se kiihtyy nollasta sataseen 11,8 sekunnissa: perheautolle se on riittävästi, vaikka mistään räväkkyydestä ei voikaan puhua.

Automaattivaihteisto tekee jouhevasti yhteistyötä moottorin kanssa ja sileäpintaisilla asfalttiteillä meno on suhteellisen melutonta ja vakaata. Kiihdyttäessä kuitenkin 3-sylinterinen turbomoottori pörisee kuuluvasti.

Rouheammilla pinnoilla rengasäänetkin kovenevat. Se ei sinänsä yllätä: onhan Crossland kuitenkin pieni katumaasturi. Sivutuulikin tuppasi tarttumaan jo Tuusulantietä satasta päästellessä.

Ohjaus sinänsä on tunnokas ja kylmillä keleillä joulun alla osasi arvostaa vakiovarusteista lämmitettävää ohjauspyörää. Ohjaamon ilmekin on selkeä ja toimiva, myös tyylikäs.

Kulutus ehkä oli suurin pettymys: se oli n. 7 litraa satasella.

Loppuvaikutelmaksi jäi laadukkuuden ja Innovation-varustetasoon kuuluvan kaksirivisyyden aikaansaaman pirteän ulkonäön rinnalla jonkinlainen ohuus. 

Lsävarusteineen auton hinta myös nousi lähelle 29 000 euroa. Saas nähdä, miten Crossland pärjää ennen kaikkea saman merkkiperheen toista pientä katumaasturia, Opel Mokkaa vastaan.

Opel Crossland X Innovation 1,2 Turbo A6
Moottori: 1199 cm3, turbo
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Käyttövoima: bensiini
Vetotapa: etuveto
Teho: 110 hv
Vääntö: 205 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.8 s
Huippunopeus:: 187 km/h
Yhdistetty kulutus: 5.4 l/100 km (valmistajan ilmoittama).
Co2: 121 g/km
Mitat: Pituus 4212  mm, leveys 1765 mm, korkeus 1605 mm, tavaratila 410-1255 l
Malliston hinnat 19 548 €
Koeajoauto lisävarusteineen 28 730 € (mm. katvehälytys, pysäköintitutkat eteen ja taakse, 180 astetta peruutuskamera, Navi 5.0 IntelliLink, ergonomiset AGR-istuimet, lämmitettävä tuulilasi, älykkäät AFL LED-ajovalot, panoraamakatto, heijastusnäyttö).

Plussat
Pirteä ulkonäkö
Menee mukavasti sileillä pinnoilla tasakaasulla

Miinukset
Oletettua suurempi kulutus
Äänekäs varsinkin kiihdyttäessä

Jälkimaku
Crossland X on parhaimmillaan kaupunkipyörityksessä ja taajama-ajossa. X ei tarkoita nelivetoa: Crosslandia saa vain etuvetoisena.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *