Uusi Audi A7 Sportback nyt myynnissä
Uuden Audi A7 Sportbackin hinnat alkavat 92 900, 63 eurosta (Audi A7 Sportback 50 TDI quattro tiptronic, 210 kW (286 hv), Business Sport -varustelutaso
Uusi Audi A7 Sportback on nyt saatavana joko 3,0 V6 TFSI -bensiinimoottorilla tai 3,0 V6 TDI-dieselmoottorilla. V6-bensiinimoottori tuottaa 250 kW tehoa ja 500 Nm vääntöä. Se kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 250 km/h. Audi A7 55 TFSI:n yhdistetty polttoaineenkulutus on 6,8 l/100 km ja CO2-päästöt ovat 154 g/km. V6-dieselmoottori tuottaa puolestaan 210 kW tehoa ja 620 Nm vääntöä. Se kiihtyy 0–100 km/h 5,7 sekunnissa. Audi A7 50 TDI:n yhdistetty polttoaineenkulutus on 5,5 l/100 km ja CO2-päästöt ovat 142 g/km. Myöhemmin tarjonta täydentyy neljäsylinterisillä bensiini- ja dieselmoottoreilla.
A7 Sportback on 4 969 mm pitkä, 1 908 mm leveä ja sen akseliväli on 2 926 mm, mutta se on vain 1 422 mm korkea. Tavaratilan tilavuus on 535 litraa ja takapenkit taitettuina tila kasvaa 1 390 litraan. Takaluukun sähköinen avaus- ja sulkutoiminto on vakiovaruste.
Ajovalot on saatavana kolmena eri versiona: led-ajovalot on vakiovaruste ja keski- ja huipputason varustelutasossa on 12 irrallista rinnakkain sijoitettua valosegmenttiä. Huippuversiossa on HD Matrix led -ajovalot Audin laservaloilla. Matala valonauha liittää toisiinsa takavalot, jotka koostuvat 13 pystysuorasta lohkosta. Kun ovet avataan tai lukitaan, nopeasti liikkuvat valoanimaatiot etu- ja takavaloissa korostavat A7 Sportbackin dynamiikkaa.
Uudessa A7 Sportbackissa on vakiona MMI Navigointi -järjestelmä: lisävarusteena on valittavissa myös MMI navigointi plus järjestelmä, joka sisältää 10,1 tuuman ylänäytön sekä Audi virtual cockpit -virtuaalisen mittariston, jossa on 12,3 tuuman näyttö. Tumman taustan ja grafiitinharmaan kehyksen ansiosta näytöt sulautuvat suljettuna lähes täysin taustaansa. Käyttöliittymä ilmestyy näkyviin välittömästi, kun auton ovet avataan. Kuljettaja ohjaa infotainment-järjestelmää ylemmästä näytöstä. Keskikonsolin 8,6-tuumainen alempi näyttö tarjoaa pääsyn ilmastointilaitteen ja mukavuustoimintojen hallintaan sekä tekstinsyöttöön. MMI-kosketusnäyttö pitää sisällään haptisen ja akustisen palautteen. Looginen ja matala valikkorakenne mahdollistaa nopean pääsyn eri toimintoihin ja toimintoja voidaan myös personoida konfiguroitavien ja siirreltävien suosikkipainikkeiden avulla.
Yksittäisiin käyttäjäprofiileihin voidaan taltioida jopa seitsemän eri kuljettajan asetukset ja yksilöitävissä on jopa 400 parametria. Audi Connect online -palveluita on laajennettu. Audin parviälyä hyödyntävään Car-to-X -turvallisuus- ja mukavuuspalvelupakettiin on lisätty mm. liikennemerkki- ja vaaratiedot. Tarjolla on Bang & Olufsen Advanced Sound System -äänentoistojärjestelmä, joka tarjoaa kiehtovan 3D-äänen myös takana istuville matkustajille sekä head-up display -tuulilasinäyttö, johon heijastetaan tärkeimpiä tietoja.
Lisävarusteena saatava dynaaminen nelipyöräohjaus, uusi elektroninen alustanhallinta ECP ja edelleen kehitetty ilmajousitus tekevät siitä entistäkin ketterämmän, joustavamman ja mukavamman. Etu- ja taka-akselit on kehitetty monilta osin täysin uusiksi. Suomessa vakiovarusteena on sähköisesti säädettävä iskunvaimennus ja mukautuva ilmajousitus on saatavilla lisävarusteena. Ohjauksen välityssuhde, 9.5:1–16.5:1, vaihtelee nopeuden mukaan. Etupyörien ohjauksen välityssuhde muuttuu nopeuden mukaan ja takapyörät kääntyvät alhaisilla nopeuksilla etupyöristä vastakkaiseen suuntaan, jonka seurauksena auto on ketterämpi käsitellä esimerkiksi kaupunkiliikenteessä. Suuremmilla, yli 60 km/h, nopeuksilla takapyörät kääntyvät etupyörien kanssa samaan suuntaan, mikä parantaa ajodynamiikkaa sekä auton vakautta ja helpottaa kaistanvaihtoa.
Lisävarusteena saatava Sport differential -takatasauspyörästö parantaa käsiteltävyyttä entisestään. Se jakaa vääntömomentin takapyörien välillä täydentäen quattro-nelivetoa. Kuten dynaaminen nelipyöräohjaus, sähköisesti säädettävä iskunvaimennus ja mukautuva ilmajousitus, Sport differential -takatasauspyörästö on integroitu sähköiseen ECP-alustanhallintaan. Audi drive select -järjestelmällä voidaan aktivoida eri ajoprofiileja.
Kaikki Audi A7 Sportbackissa käytetyt moottorivaihtoehdot on saatavana uudella kevythybridijärjestelmällä (MHEV), joka lisää mukavuutta ja tehokkuutta. V6-moottoreiden kanssa käytetään 48 voltin sähköjärjestelmää. Hihnalla toimiva laturin ja startin yhdistelmä (BAS) lataa litium-ioniakkua jopa 12 kW:n teholla jarrutuksen yhteydessä. 55–160 kilometrin tuntinopeudessa A7 Sportback voi rullata vapaalla moottori sammutettuna, kun MHEV-järjestelmä huolehtii sähköjärjestelmästä. Moottori käynnistyy tarvittaessa nopeasti ja huomaamattomasti BAS-laturi-käynnistysmoottorin avulla. Start–stop-ominaisuuden toiminta-alue on laajentunut merkittävästi ja se aktivoituu nyt 22 km/h nopeudessa.
Uudessa Audi A7 Sportbackissa on yhteensä 39 kuljettajaa avustavaa järjestelmää, jotka on jaettu kolmeen pakettiin. Teknologia-paketti ”City”, jossa on uusi risteysavustin. Teknologia-paketti ”Tour”, jossa on mm. taloudellisuusavustin, joka auttaa vähentämään polttoaineenkulutusta ja adaptiivinen ajoavustin ADA, joka täydentää Audi adaptive cruise control -järjestelmää avustaen auton ohjauksessa oman ajokaistan säilyttämiseksi. Vuoden 2018 aikana saataville tuleva Audi AI -pysäköintipaketti sisältää Audi AI remote parking pilot ja Audi AI garage pilot -etäpysäköintijärjestelmät. Järjestelmien automatiikka ohjaa A7 Sportbackin automaattisesti pysäköintiruutuun tai autotalliin. Kuljettaja voi poistua autosta ja käynnistää toiminnon älypuhelimestaan myAudi-sovelluksella. Avustavien järjestelmien ohjauskeskus (zFAS) tarkkailee ympäristöä sensoreiden avulla ja muodostaa kuvan ympäristöstä. Varustelutasosta riippuen käytössä voi olla jopa viisi tutkasensoria, viisi kameraa, 12 ultraäänisensoria ja laserskanneri.
Vastaa