Kaasujalka

Koeajo Seat Ateca FR – Odotuksen arvoinen

Julkaissut:

|

1.3.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Seat Ateca FR – Odotuksen arvoinen

Koeajossa Seat Ateca FR. Seat lanseerasi meillä Suomessakin suuren suosion saavuttaneeseen Ateca -mallistoon sporttisen FR -version viime toukokuussa.  Malli on saapunut vihdoin myös Suomeen.

Seat Ateca FR puhuttelee ostajaa muun muassa muista alamalleista poikkeavalla ulkoasulla, 18-tuumaisilla kevytmetallivanteilla, urheilullisilla istuimilla ja progressiivisella ohjauksella. Muita maininnan arvoisia vakiovarusteita ovat esimerkiksi LED-ajo- ja takavalot, Media System Plus -audiojärjestelmä ja peruutuskamera. Lisävarustelistalta voi poimia vaikkapa 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, sähkökäyttöisen takaluukun handsfree-toiminnolla, avaimettoman keskuslukitus sekä polttoainetoimisen lisälämmittimen; Ateca on ainoa Seat johon sellaisen saa tehdasvarusteena. Selitys löytyy siitä, että Atecat valmistetaan Škodan tehtailla Tšekin Kvasinyssa.

Ateca on saanut kiitosta ajettavuudestaan. FR:n alustatuntuma on sporttisen jämäkkä, ehkä myös aavistuksen pintakova. Progressiivinen ohjaus on tunnokas ja tarkka. Yhdessä nämä takaavat, että Ateca puskuttaa moottoritietä eleettömästi ja taipuu mutkaan nöyrästi. Napakoissa istuimissa ei takapuoli puudu pidemmälläkään taipaleella, minkä lisäksi etuistuimet antavat kohtuu hyvän sivuttaistuen. Ohjaamossa kaikki on paikallaan, melutasonkin pysyessä mukavan alhaisena, leveistä renkaista huolimatta. Ateca FR:llä ajaminen on sanalla sanoen hauskaa!

Vakiovarusteiset LED-ajovalot osoittautuivat pilkkopimeällä maantiellä vain kohtalaisiksi, kaukovalojen vajotessa välttäviksi. Atecan ostajan kannattaakin harkita esimerkiksi LED-apukaukovalokiskon hankintaa.

190-hevosvoimainen 2.0 TDI moottori sinkauttaa Atecan matkaan sähäkästi, 0-100 km/h kiihdytys vie valmistajan mukaan aikaa vain 7,5 sekuntia. FR:n perusmoottori, 150-hevosvoimainen 1.4 TSI, ei häpeä sekuntia enempää. Atecan iso otsapinta-ala näkyy kulutuslukemissa; paljon maantieajoa sisältäneen koeajon keskikulutus, 6,6 l/100 km, asettui kauas tehtaan lupauksista.

Kokonaisuutena Seat Ateca FR on erittäin sopiva auto ihmiselle, joka etsii massasta sporttisuudellaan hienoisesti poikkeavaa, hyvin varusteltua katumaasturia. Edullisimmillaan FR:n saa omakseen 31 889 eurolla (1.4 TSI 150 ACT). Yksi selkeä miinus autossa kuitenkin on: toimitusaika, joka voi venähtää jopa 13 kuukauteen. Se saattaa olla joillekin liikaa.

Seat Ateca FR 2.0 TDI 4Drive
Hinta: 43 022,33 €
Koeajetun auton hinta lisävarusteineen: 48 081,77 €
Iskutilavuus: 1968 cm3
Teho: 190 hv / 3500-4500 kierr/min
Vääntö: 400 Nm / 1750 – 3250 kierr/min
Paino: 1589 kg
Vetokyky max: 2100 kg
Tavaratila: 485 l (4Drive)
Pit.lev.kork.aks.väli: 4363, 1841, 1601, 2638
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,5 s
Huippunopeus: 212 km/h
Kulutus (valm.ilm): 5,3 l
Päästöt 135 g/km
Koeajon kulutus: 6,6 l

Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky
Tilat

Miinukset
Herkästi aktivoituva Start-Stop -järjestelmä
Pitkä toimitusaika

Jälkimaku
Ateca FR on sinun autosi, jos etsit sporttisesti maustettua katumaasturia, ja olet valmis odottamaan tovin jos toisenkin.

 

Teksti ja kuvat: Jari Sjöman

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *