Koeajo käytetty Jaguar X-type – Enemmän klassikkoa
Vaikka yli 10 vuotta vanhankaan Jaguar X-typen keulalla ei enää koreile se kissapetokoriste ja auto muutenkin suunnattiin halvempaan luokkaan, on siinä kuitenkin paljon klassikon aineksia.
Jaguar X-type tuotiin vuonna 2003 halvempaan luokkaan ja se perustui Ford Mondeon pohjalevyyn. Siksi monet perinteiset Jaguar-miehet eivät sitä edes ”oikeaksi” Jaguariksi mieltäneet.
X-Type kilpaili esimerkiksi MB C:n, BMW 300-sarjan, Audi A4:n ja Volvo S60:n kanssa.
Nyt kun aikaa on kulunut, X-type sittenkin pienemmästä kokoluokastaan huolimatta näyttää aikalailla oikealta Jaguar-klassikolta. Sitä paitsi, ulkoa se muistuttaa enemmän sen aikaista Jaguarin XJ-lippulaivaa kuin samaan aikaan valmistettu pykälää isompi S-type.
Ahdas autohan X-type on: Mondeon alustaa piti lyhentää 4,5 cm sitä varten. X-type on vieläkin ahtaampi kuin BMW:n 3-sarjalainen.
V6 herkistää mielen
Istuimet ovat ryhdissään ja hyvät, tukea löytyy riittävästi. Takaistuinkin on hyvin muotoiltu, kunhan siellä vain olisi enemmän jalkatilaa.
Moottorin ääni on hiljainen ja siitähän ei pääse mihinkään, että 2.5-litraisen V6:n vaimea hörähdys herkisti mielen. Rengasäänet kuitenkin kuuluivat sisälle selvästi karkealla asfaltilla. Eivät toki häiritsevästi, mutta sen verran, että tässä suhteessa on pakko myöntää uudemman saman kokoluokan XE:n ottaneen aimo harppauksen eteenpäin.
Sileällä pinnalla kaupunkinopeuksissa ajellessa X-type on kuitenkin yhä erittäin äänetön auto. Varsinkin kun se on moottoriäänien ohella onnistuttu eristämään erittäin hyvin myös tuulensuhinoista.
Ja niinhän sen pitää mennäkin: kehittämisestähän autovalmistajat suunnittelijoilleen palkkaa maksavat.
Sisustus näyttää edelleen hyvältä. Puulistat ja valkoinen nahka lisäävät klassikon vaikutelmaa enemmän kuin musta kiiltävä muovi.
Enemmän papparaiselle
Eihän vanha Jaguar X-type tietenkään ole enää samalla tavalla enää urheilullisen ajan auto kuin uusi XE 20t R-SPORT. Olkoonkin, että aikoinaan sitä kehuttiin onnistuneesta urheilullisuuden ja hienostuneisuuden yhdistämisestä. Meno on sillä karkeampaa ja peltisempää. ”Vanhan liiton” papparaiselle se kuitenkin tarjoaa vielä paljon fiilistä ja riittävän hyvää ja ongelmatonta ajettavuutta: ohjaus on tunnokas ja nopea.
En tietenkään lähtenyt autoliikkeen X-typellä ”sladittamaan” jäille enkä mutkateille, joten sen nelivedon ominaisuuksista en lyhyen koeajolenkin perusteella voi sanoa mitään. Autotalli.comilla kuitenkin eräs X-typen omistaja kehuu sen nelivetoa toimivaksi jäällä: ”Hauska myös jääradalla hyvin toimivan nelivedon vuoksi, ei niin aliohjattava mutkissa kuin suurin osa nelivedoista”.
Ehkä X-typeä ei kuitenkaan kannata miettiä vaihtoehdoksi, jos ajaa paljon ja kulkeminen on pelkästään sen varassa. Kuulemma ainakin nelivetomalliin ei kannata kysellä osia Motoneista, eikä nelivetoisessa muutenkaan ole kovin monta samaa osaa kuin Mondeossa, etuvetoiset dieselit ovat asia erikseen. Eräs Autotalli.comin kommentoija kertoo esimerkiksi joutuneensa tilaamaan etujousen Englannista asti.
Itse jäin kuitenkin jälleen kerran harmittelemaan omaa varovaisuuttani. Ostin tosiaan hiukan yli vuosi sitten vuosimallin 2009 C-sarjan Mercedeksen ihan perusversiona: 1.8-litraisella bensamoottorilla. Autolla oli ajettu ostettaessa 173 000 km ja maksoin siitä 17 000 euroa.
Mersun eri remontteihin on kulunut rahaa jo noin 2000 euroa: siis korjauksiin, ei normaaleihin huoltoihin. Enpä usko, että tämä koeajossa ollut, vain 119 000 km ajettu X-type tulisi ylläpidoltaan sen kalliimmaksi. Siinä saa paljon premiumia vastineeksi melko pienelle rahalle, 11 600 eurolle. Varsinkin, kun huoltohistoria on moitteeton ja omistushistoria on suomalainen.
Jaguar X-type Sedan 2.5 V6 195hv 4X4 Aut.
Vuosimalli: 2005
Mittarilukema: 119 000 km
Moottori: 2495 cm3, V6
Vaihteisto: 5-lovinen automaatti
Käyttövoima: bensa
Teho: 196 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.3 s
Huippunopeus: 225 km/h
Yhdistetty kulutus: 9.6 l/100 km
Vääntö: 241 Nm
Co2: 244 g/km
Vetotapa: nelivetoinen
Mitat: pituus 4672 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1392 mm, akseliväli 2710 mm.
Myyjä: YR-Auto Oy, Helsinki
Hinta: 11 600 €
Kommentteja, Autotalli.com:
JAGUAR X-TYPE, 2002, porrasperä, 3.0V6 Executive 4d A
Meillä oli X-type10 vuotta. Seuraava sai vielä pitkään toimivan hyvän auton.
Näppärän kokoinen. Mahtuu kaikkiin ruutuihin. “Neliveto oli yliveto”.
Uusi automme on myös Jaguar, eipä taida merkki vaihtua 🙂
Veikko, Mynämäki, 25.02.2017
JAGUAR X-TYPE, 2004, porrasperä,3.0 V6 Sport 4d A
Aika paljon autoa ja luksusta pienellä rahalla. Varsinkin talvella erinomainen nelivedon ansiosta. Bensaa vie reippaanlaisesti. Vakuutusmaksut myös kohtuusuuret. Silti vajaa kolme vuotta oli varsin miellyttävää kulkua.
Mies, Hämeenlinna, 20.05.2015
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa