Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Arteon – Volkkarin Parempaa Seppälää

Julkaissut:

|

1.2.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Arteon – Volkkarin Parempaa Seppälää

Tämä kolmannen polven “Passat CC” tottelee nimeä Volkswagen Arteon ja on aiempia versioita selkeästi ylellisempi ja hienostuneempi.

Koeajossa Volkswagen Arteon. MB CLS loi tämän neliovisten coupemaisten autojen segmentin ja Volkswagen Passat CC ui vanavedessä kohta sen jälkeen. Seuraavan sukupolven versiosta poistui Passat-sana ja nyt on sitten keksitty kokonaan uusi nimi mallille.

Arteon on saatavana kuudella eri moottorivaihtoehdolla: kolme TSI-bensiinimoottorilla 150 hv, 190 hv ja 280 hv ja kolme dieselmoottoria teholuokissa 150 hv, 190 hv ja 239 hv. Arteonin 150hv TSI-bensiinimoottori on Golfista tuttu uusi 1,5 TSI EVO. Suomessa kaikki muut moottorit on varustettu DSG-automaattivaihteistolla, paitsi 1,5 TSI EVO 150 hv ja 2,0 TDI 150, jotka ovat saatavilla myös manuaalivaihteistolla. Nämä pikkukoneiset mallit saapuvat loppuvuodesta maahamme ja ainakaan lehden mennessä painoon niiden hintaa ei oltu julkaistu. Tällä hetkellä edullisin Arteon lähtee 45 355,68 eurolla ja tuolloin saa itselleen 2-litran dieselillä varustetun etuvetoisen mallin, jossa on kuitenkin DSG-vaihteisto. Edullisin bensamalli on noin 6000 euroa tyyriimpi.

Vertailun vuoksi kerrottakoon, että koeajoauton kanssa samalla tekniikalla ja parhaalla varustetasolla varustettu sedanmallinen Passat maksaa 54 377,93 euroa.

Arteoniin on valittavissa kolme varustelutasoa: Arteon, Elegance ja R-Line. Ensimmäinen varustetaso on nimeltään Arteon. Elegance tarjoaa puolestaan mukavuutta ja eleganssia. R-Line puhuttelee urheilullisella ulkonäöllä. Ulkonäöllisesti eri varustelutasot eroavat mm. puskureiden, vanteiden, sisätilojen materiaalien ja kojelaudan ja ovien koristelistojen osalta.

Tyylikäs ja hiljainen

Ulkoisesti Arteon on Volkswagenin mallistosta selkeästi särmikkäin ja tämä räikeä väri entisestään korostaa sitä. Kabiini myötäilee Passatin linjoja. Tyylikkyys huokuu, jokaisesta yksityiskohdasta.

Me saimme koeajoon malliston tehokkaimman dieselin ja autoon on lisäksi ladattu kivasti varusteita päälle. Koeajettu Arteon ei juuri jättänyt mitään toivomisen varaan. Moottorissa on upeasti voimaa alakierroksista alkaen ja moottorin äänet on saatu kuulostamaan varsin maukkailta.

Arteon on todella maukas matkamiehen ajonautinto, jolla on ilo kurvailla myös mutkateitä. Tämä on myös siitä suhteellisen harvinainen menopeli matalilla kumeilla varustettuna, että ei myöskään vieroksu suomalaisia sorateitä.

Nykyajan autojen muotoilu menee joskus käytännön edelle.  Sen huomasi soratielenkin jälkeen, sillä Arteonin ovien ja korin väliin kasaantui hiekkaa varsin komeasti.

Koeajon kulutus jäi kiitettävän alhaiseksi, sillä noin 7 litran kulutus sekalaisessa ajossa raskaalla kaasujalalla on mainio suoritus. Auto kuitenkin painaa yli 1800 kiloa ja varustettuna tehokkaalla moottorilla ja nelivedolla.

Volkswagen Arteon R-Line 2,0 TDI 239 hv 4MOTION DSG
Hinta: 62 772,60€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 70 064,19€
Iskutilavuus: 1968cm3
Teho: 218hv
Vääntö: 500Nm / 1750-2500 kierr/min
Paino: 1828kg
Vetokyky max: 2200kg
Tavaratila: 563l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4952, 1871, 1450, 2837mm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.5s
Huippunopeus: 245km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.9l
Päästöt:152g/km
Koeajon kulutus: 7.1l

Plussat 
Ajettavuus
Suorituskyky
Moottorin äänet

Miinukset 
Hinta (varauksin)

Jälkimaku
Tyylikäs ja edustava Arteon on todella miellyttävä auto ja käytännöllisyyttä auttaa iso takaluukku. Näillä varusteilla hinta pompsahtaa jo sen verran kovaksi, että vastassa onkin jo todella kovan tason vastustajia.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *