Kaasujalka

Ongelmana Audin moottorin öljyn kulutus?

Julkaissut:

|

19.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Ongelmana Audin moottorin öljyn kulutus?

Tuusulalaisen Esa Kuosmasen Audi A4:n öljyn- ja bensankulutus saatiin kuriin puhdistamalla moottorin polttoainejärjestelmä perusteellisesti ensin BG Performance- ja sen jälkeen BG GDI -huollolla.

Kuosmasen Audi A4 TFSI:ssä on 2-litrainen ja suorasuihkutteinen turboahdettu bensamoottori. Auto on vuosimallia 2011 ja Kuosmanen osti  Audinsa reilut puolitoista vuotta sitten. Mittarilukema oli silloin 113 000 kilometriä.

Syksyyn 2017 mennessä Kuosmanen oli ehtinyt ajaa Audiinsa 145 000 kilometrin matkamittarilukeman. Eniten yllätti jo melko alkuvaiheessa auton runsas öljyn kulutus. Sitä kului peräti 2 litraa 10 000 kilometrillä.

Moottori kävi muutenkin hieman tukkoisesti ja epätasaisesti, puhtikin tuntui pikkuisen hiipuneen.

Eniten Kuosmasta ihmetytti, kun merkkihuollossa kerrottiin, ettei Kuosmasen Audin öljynkulutus ollut mitenkään poikkeuksellista.
–Pojallani on samanlainen auto, eikä hänellä ole ongelmana suuri öljyn kulutus.

Poistaa karstan

Kaasujalka-lehdestä Kuosmanen lui jutun BG GDI -huolloista, joka on tarkoitettu suorasuihkutteisten bensiinimoottorien polttoainejärjestelmän puhdistamiseen.

Suorasuihkutusbensiinimoottorit ovat alttiita moottorin aikaiselle likaantumiselle, jopa niinkin aikain kuin 10 000km ajon jälkeen. Ajoneuvojen omistajat valittelevat autonsa suorituskyvyn ja tehon heikkenemisestä, jopa ennen ensimmäistä määräaikaishuoltoa. Yksi oireista on myös lisääntynyt polttoaineen kulutus.

BG GDI -polttoaine- ja ilmajärjestelmän huolto on ammattilaisten huoltoratkaisu ja se soveltuu sekä korjauspuhdistamiseen, että ennakoivaan huoltoon. Se on paras, kustannustehokkain ja helpoin asiantuntijan suorittama huolto GDI-moottorien likaantumisongelmiin.

BG GDI polttoaine- ja ilmajärjestelmän huolto on viimeisimmän tutkimuksen ja tuotekehityksen tulos. Se on suunniteltu kokonaisvaltaisesti puhdistamaan erityisesti suorasuihkutusmoottorissa esiintyvät karstayhdisteet

Ensin Performance-huolto

Ennen GDI-huoltoa Kuosmasen Audille tehtiin kuitenkin myös moottorin ja polttoainejärjestelmän puhdistava BG Performance -huolto, joka voidaan tehdä kaikille autoille, muillekin kuin pelkästään suorasuihkutusmoottorisille GDI-autoille.

Performance huolto poistaa karstaa venttiileistä ja palotiloista, liuottaa likaa ja hartsia, irrottaa vaikeasti puhdistettavat öljyn jäämät, puhdistaa bensiinillä toimivan suorasuihkutusmoottorin mikrotarkat kanavat, palauttaa moottorin käynnin tasaisuuden ja tehon ennalleen, pidentää sytytystulppien käyttöikää sekä parantaa moottorin puristuksia.

Suorasuihkutusbensamoottori tarvitsee kuitenkin imusarjan imusarjan/suuttimen puhdistuksen vielä erikseen.
–Vaikka Performance huollon voi tehdä ei-suorasuihkutusmoottoriseen autoon ilman GDI huoltoakin, niin vastaavasti GDI huollon yhteydessä suositellaan myös BG Performance –huoltoa, sanoo Finntestin Etelä-Suomen alueen myyntipäällikkö Karl-Johan Stolpe.

30 000 km:n välein

BG-kemikaalit puhdistavat turvallisesti ja tehokkaasti karstan polttoainesuuttimista, palotilasta ja männänrenkaiden alueelta. Esimerkiksi tankkiin kaadettava BG44K® palauttaa ajettavuuden ja polttoainetaloudellisuuden. Se tuhoaa lian moottorin yläosasta, kuten polttoainelinjoista, polttoainesuodattimista ja palotilasta.

Pelkän Performance huollon hinta on 130 euroa, GDI huollon 400 euroa, eli paketti maksaa yhdessä tehtynä 530 euroa.  Huollon jälkeen pitää tietysti aina vaihtaa öljyt ja suodatin, se tulee näiden hintojen päälle. Hinnastaan huolimatta se on kannattava sijoitus.

Nykyään autojen yleisin huoltoväli on 30 000 kilometriä, Pohjoismaisissa olosuhteissa se on paljon.
-Suositus on, että BG huolto tehtaisiin aina perinteisen huollon yhteydessä. Se on kuitenkin uutta Suomessa, eivätkä merkkihuoltamot sitä osaa yleensä edes tarjota, Stolpe sanoo.

BG–huoltopisteitä löytyy kattavasti ympäri Suomen, Tammisaaresta ja Helsingistä aina Ivaloon saakka.

Tulos näkyi heti

Heti BG-käsittelyjen jälkeen Kuosmanen ajoi Audillaan tutuksi käyneen matkan Tuusulasta Liesjärvelle ja takaisin, yhteensä 200 kilometriä. Sen päälle on tullut vielä muuta ajoa pääkaupunkiseudulla, yhteensä noin 700 kilometriä.

Tulokset olivat hämmästyttäviä.
–Öljytikun viiva on edelleen ylärajassa, sitä ei siis ole kulunut yhtään. Samoin ihmettelen bensankulutuksen laskua: keskikulutus paluumatkalla Liesjärveltä oli 6,2 litraa 100 kilometrillä, kun se vielä mennessä oli 6,9 litraa satasella, Auto kulkee selkeästi pirteämmin kuin ennen BG-huoltoja, moottori reagoi kaasunpolkaisuun herkemmin ja käy aiempaa tasaisemmin. Öljyn kulutus saatiin kuriin.

Stolpe ei tuloksia ihmettele.
-Parantuneiden puristusten ansiosta autosta saa pienemmällä kaasunkäytöllä irti enemmän tehoja kuin ennen. Ja tämä taas vaikuttaa suoraan kulutukseen.

Seuraavaksi huolto vaihteistolle

Seuraavaksi Kuosmanen suunnittelee BG-pesua automaattilaatikolle.
-Se ei ole toiminut ihan moitteettomasti. Muutaman kerran kun olen kääntynyt risteykseen hitaasti, laatikko ei oikein ole tiennyt, minkä pykälän ottaisi silmään. Oikea vaihde on löytynyt vasta pienen pätkäisyn jälkeen.

Säännöllinen BG Automaattivaihteistohuolto voi estää vaihteiston jumiutumisen, nykimisen tai rikkoutumisen kokonaan.

Stolpe ihmetteleekin monen automaahantuojan ja merkkikorjaamon selitystä, jonka mukaan automaattilaatikon vaihteistoöljyt eivät tarvitse vaihtoa.
– Todellisuudessa jokainen vaihdelaatikon valmistaja ilmoittaa öljynvaihtovälin omalle laatikolleen. Mutta auton leasinghintaa saadaan pudotettua, kun jätetään väliin vaihteistoöljyn vaihto. Ja kyllähän se vaihteisto pärjääkin ilman öljynvaihtoa sen sopimuskauden, joka on yleensä 100 000 km. Vaihteistoöljyjen valmistajat suosittelevat vaihdelaatikon öljynvaihtoväliksi vain 80 000 kilometriä.

Finntest suosittelee automaattilaatikolle BG- huoltoa jopa 50 000 kilometrin välein. Se on huolto, jossa öljynvaihdon lisäksi vaihteisto puhdistetaan, öljyn vaihdetaan 100% ja uutta öljyä suojataan erityisen lisäainekemian avulla. Se on siis enemmän kuin pelkkä öljyn vaihto.

Huollettuna se tarjoaa pehmeät ja sujuvat vaihdot sekä huolettomia kilometrejä paljon pitempään kuin uskoisi, Stolpe sanoo.

Teksti ja kuva Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *