Kaasujalka

Koeajo BMW 530d – Voimaa ja hintaa

Julkaissut:

|

22.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 530d – Voimaa ja hintaa

BMW 530d on jo ikoninen. Kolmelitrainen diesel sopii vitossarjan Bemariin just niin hyvin kuin se kuuluisa nenä päähän, mutta se nostaa hintaakin ikävän paljon.

BMW 530d malli, joka ei selittelyjä kaipaa. Meillä oli koeajossa 520d heti mallin saapuessa maahan viime keväänä ja siitä jäi vähän ristiriitainen fiilis. Auto on teknisesti erittäin hieno ja viimeistelty, mutta se “jokin” jäi uupumaan. Se jokin löytyi, kun lähdimme liikkeellä tällä 530d:llä.

Jos tämäkään voima ei riitä niin mallistosta löytyy vielä 540d, josta löytyy 55 hevosvoimaa enemmän ja hintaa on noin 10000 euroa enemmän. 535d on jäänyt mallistosta pois.

Koeajettuun autoon oli ladattu lisävarusteita yli 30000 eurolla, joten tämäkin unelma valitettavasti karkaa suurimman osan ulottumattomiin.”

Hyvä sijoitus taloudellisesti

BMW M Sport -mallit ovat käytettynä oikein haluttua tavaraa ja ne ovat tuolloin myös useita tuhansia kalliimpia kun “tavalliset”. Käytettyjen autojen myynti-ilmoituksissa oikein korostetaan, että kyseessä on aito M Sport.  Näin ajatellen M Sport -varusteisiin sijoittaminen kannattaa myös taloudellisesti. Ja kannattaa se ehdottomasti muutenkin. Auto saa merkittävästi paremman ulkonäön sekä ulkoisesti että sisäisesti. Vähän pappamainen ulkomuoto muuttuu kertaheitolla sopivan aggressiiviseksi.

Kutoskoneen myötä suorituskyky nousee 520d:n nähden aivan uudelle tasolle. Mahtavan väännön ansiosta iso auto lipuu arvokkaasti ja helposti pintakaasulla. Rekkojen ohitukset hoituvat silmänräpäyksessä, mutta viimeistään jo rekan puolivälissä kannattaa tarkkailla nopeusmittarin viisaria, sillä se kääntyy nopeasti todella rajuihin lukemiin.

Koeajetussa autossa oli alla 20-tuumaiset alumiinivanteet, mutta melutaso pysyi miellyttävän alhaisena. Autossa oli myös säädettävä M Sport alusta, jonka toiminta on kiitettävää. Auto etenee eleettömästi myös kuoppaisilla hiekkateillä. Ainut purnauksen kohde on tämäkin mallin kohdalla koko G30-mallisarjaa vaivaava ohjauksen tunnottomuus, joka on kaukana sporttisen auton imagosta.

Suorituskyky on jäätävän kovaa tasoa, sillä tuttu nollasta sataseen rykäistään 5.4 sekunnissa ja se on kova lukema liki 2000 kiloa painavalle dieselille. Moottorin luoteen huomioon ottaen suorituskyky tulee parhaiten oikeuksiin vasta vauhdin kasvaessa, joten aika rivakka urheiluauto saa olla, joka tälle perävaloja näyttää.

Koeajon keskikulutus pompsahti yllättävän korkealle, sillä dieseliä kului peräti 8.7 litraa satasella, vaikka maantieajoa oli suurimmaksi osaksi.

BMW 530d xDrive A M Sport
Hinta: 77 837,09
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 108 286,14€
Iskutilavuus: 2993cm3
Teho: 265 hv/4000 kierr/min
Vääntö: 620Nm/2000–2500 kierr/min
Pit.lev.kork.aks.väli: 4936, 1868, 1466, 2975 mm,
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.4s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.4l
Päästöt:142g/km
Koeajon kulutus: 8,7l

Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky
Kuljettajan ajoasento 

Miinukset
Hinta
Ohjaus 

Jälkimaku
Tässä se on. Kyllä se vaan niin on, että kutoskoneinen 5-sarjan Bemari on pieniä miinuksien kanssa edelleen perheautojen ylemmän luokan parhaimmistoa. Kakslitrainen tämän keulalla tuntuu vähän turhan ohuelta.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *