Koeajo Alfa Romeo Giulia QV – Paura e amore
La Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio è una macchina eccezionale che rende umile anche il pilota più esperto
Koeajossa Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Yli 500 hevosvoimainen takavetoinen auto tuntuu Suomen olosuhteissa suhteellisen järjettömältä peliltä. Sitä se todellakin on ja ah, niin ihana.
Giulia on Alfalle erittäin tärkeä malli ja tämä nyt koeajossa oleva Quadrifoglio on se kruununjalokivi, jonka avulla koko malliston houkuttelevuus pitäisi saada pilviin.
2.9-litrainen kahdella ahtimella varustettu V6 pitää mitä upeinta sinfoniaa ja auto on luonnollisesti takavetoinen. Koeajettu auto on varustettu 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla, jota ei kilpailijoilta saa. Saksalaiset kilpakumppanit on varustettu aina joko automaatti- tai kaksoiskytkentävaihteistolla.
Quadrifoglion saa myös 8-vaihteisella automaattivaihteistolla varustettuna ja siitä tulee lisähintaa 3000 euroa.
Kabiini on pitkälti samanlainen kuin muissakin Giulioissa, eikä sen tyylikkyydessä ehkä ihan päästä saksalaisten kilpakumppanien tasolle. Autossa on erittäin tyylikkäät lisävarusteena olevat Sparcon hiilikuiturunkoiset istuimet, mutta ne saisivat tarjota sivuttaistukea ehkä vieläkin enemmän. Etenkin rata-ajossa tukevammat jakkarat olisivat toivelistalla. Muuten kaikki on kunnossa ja ajoasento oikein maukas.
Tasapainoinen raivopää
Quadrifoglio on ominaisuuksiltaan aivan uskomaton. Autolla pystyy ajamaan normaalin liikenteen seassa aivan helposti ja tuntuu jopa yllättävän mukavalta. Luistonesto pitää tehot kurissa ja kun pitää kierrokset alhaalla niin moottorin mölytkin pysyvät aisoissa. Tuollaisessa ajossa auton uskaltaa antaa kenelle tahansa.
Mutta sitten löytyy se toinen puoli, jonka avaamiseen kuljettajalta vaaditaankin sitten jo kunnioitusta ja taitoa. Avaaminen tarkoittaa ajoasetusten kääntäminen Race-asentoon. Tuolloin häviää kaikki ajonhallintajärjestelmä, auton alusta jäykistyy ja pakoputkiston läpät avautuvat.
Musertavan kovat teholukemat välittyvät tiehen vain takapyörien kautta ja se saattaa aiheuttaa todella suuria ongelmia, jos ei ole tottunut takavetoisiin autoihin. Samoilla tehoilla varustetut nelivetoiset autot ovat naurettavan helppoja ja vaivattomia ajaa. Samalla myös ehkä vähän “luonteettomia”.
Koeajetussa autossa oli alla katuslicsit ja ne tarjoavat aivan älyttömästi pitoa, kunhan renkaiden lämmöt ovat nousseet. Kylmänä ne eivät pidä yhtään mitään ja sen vuoksi meidän kotiristeyksessä on koeajon jäljiltä muutamia mustia viivoja, jotka syntyivät täysin tahattomasti. Anteeksi siitä naapurit.
Matalilta kierroksilta lähtien moottori vääntää upeasti ja maisema vaihtuu nopeasti. Quadrifoglio on tehty kovaa ajoa varten. Mitä alemmaksi nopeusviisari vääntyy, sen makeammin auto istuu tiehen. Pitoa tuntuu olevan loputtomiin ja alustan toiminta on tasapainoinen. Auto suorastan kerää, että pidät kaasujalan pohjassa. Kuskilta loppuu kantti ennen kuin auton ominaisuudet, mutta fysiikan lakeja tämäkään ei vielä voita.
Nykyajan kaksoiskytkentävaihteistot toimivat niin fantastisesti myös urheiluautoissa niin sellaisen olisin suonut näkeväni tässäkin. Jotenkin tuntuu oudolta ajaa manuaalivaihteisella autolla, joka maksaa liki 150 000 euroa.
Tässä on erään suomalaisen laulun sanat, jotka sopivat autoon.
Valehtelisin, jos väittäisin
Vihaavani kauneutta
Valehtelisin, jos väittäisin
Ettei QV mua pelota
Tekis mieli antaa periksi
Toteais vain kylmästi
“Ei tästä mitään tuu”
Lähtis kävelemään
Painais oven kiinni perässään
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Hinta: 144500€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 147500€
Iskutilavuus: 2891cm3
Teho: 510hv / 6500 kierr/min
Vääntö: 600Nm / 2500-5000 kierr/min
Paino: 1524kg
Tavaratila: 480l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4639, 1873, 1426, 2820
Kiihtyvyys 0-100km/h: 3.9s
Huippunopeus: 307km/h
Kulutus (valm.ilm): 8.5l
Päästöt:198g/km
Koeajon kulutus: 15.1l
Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky
Saundit
Muotoilu
Miinukset
Kytkimen pitkä liike
Jälkimaku
Kerrassaan fantastinen perhemallinen superauto.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa