Kaasujalka

Koeajo Alfa Romeo Giulia – Ajamisen ja silmän iloa

Julkaissut:

|

27.10.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Alfa Romeo Giulia – Ajamisen ja silmän iloa

Silmiä hivelevän kaunis Alfa Romeo Giulia on todellisen ajajan valinta, jolle myös estetiikka on tärkeää.

Giulia on Alfa Romeolle erittäin tärkeä malli, jolta odotetaan todella paljon. Pahimmat kilpakumppanit BMW 3-sarja, Audi A4, MB C-sarja ovat vaikeita lyötäviä ja siinä onkin Alfalla hurjan suuri työsarka.

Harmikseen talvi oli jo vaihtunut kesän asfalttikeleihin, joten nelivedon todellista toimintaa liukkaissa olosuhteissa ei päästy testaamaan. Tämä 210-hevosvoimainen moottori tulee aina nelivetoisena. Takavetoiset mallit liikkuvat joko 150- tai 180 humman turvin.

Tarkka kuin mikroauto

Kauniin ulkomuodon lisäksi Alfoissa on aina ajettavuus ollut todella maukas, eikä tämä Giulia tee siitä poikkeusta.

Ajettavuuden kruunaa mainion tarkka ja tunnokas ohjaus, joka tekee Giuliasta upean mutkatien taittajan. Tässä on todella sitä ajamisen iloa. Fantastisen ohjauksen kääntöpuolena on uraherkkyys. Suomen huonokuntoiset tiet aiheuttavat ohjauksen vetelyä. Lisäksi kääntösäde on suurehko, mutta se korostuu ainoastaan ahtailla parkkipaikoilla.

Alusta on luokkansa kärkeä ja on selkeästi suunniteltu sporttiseen ajoon, mutta missään vaiheessa auto ei ole epämukavan kova. Giulialla on kiva ajaa ihan normaalia arkiajoa päiväkotiin ja sieltä sitten liikennevalojen lävitse töihin. ZF:n valmistama automaattivaihteisto toimii mainiosti ja voimalinja on muutenkin kilpailukykyinen saksalaisten rinnalla. Mitä kovempaa ja mutkaisemmalla tiellä ajaa sen nautinnollisemmaksi Alfa muuttuu. Tässä on sitä vanhanliiton hauskaa ja pelkistettyä ajamista, joka valitettavasti on kadonnut nykyajan turhuusvarusteiden ja trendivirtausten vallatessa markkinoita.

Harmikseen todettava, että kesäkeleistä johtuen nelivedon toimintaa ei päästy kunnolla testaamaan. Parhaiten se olisi onnistunut talvipakkasissa ja täytyy toivoa, että ensi talvena saamme pöllyttää lunta nelivetoisella turbo-Giulialla.

Koeajon kulutus nousi yllättävän kovaksi, sillä dieseliä kului 8.1 litraa. Noh, Giulia houkutteli ajamaan aika reippaasti, joten kutosella alkaviin lukemiin on varmasti suhteellisen helppo päästä.

Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2d Aut
Hinta: 55166€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 59 907€
Iskutilavuus: 2143cm3
Teho: 210hv / 3750 kierr/min
Vääntö: 470Nm / 1750 kierr/min
Paino: 1535kg
Tavaratila: 480 l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4643, 1436, 2820
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.8s
Huippunopeus: 235km/h
Kulutus (valm.ilm): 4.7l
Päästöt:122g/km
Koeajon kulutus: 8.1l

Plussat
Ajettavuus
Muotoilu
Suorituskyky
Jousituksen toiminta

Miinukset
Kulutus
Kääntösäde

Jälkimaku
Giulia tarjoaa todella sporttisen ja tarkan ajettavuuden. Autolla taittaa mielellään matkaa joko maantiellä tai sitten ihan kotinurkissa. Tämä on selkeästi ehdolla meidän uudeksi suosikkiautoksi.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *