Koeajo Fiat 124 Spider – Elävä klassikko
Fiat 124 Spider on näyttävä kaksipaikkainen roadster, jolla ajaminen on hauskaa tyyliä unohtamatta.
124 Spider omaa samat sukujuuret Mazda MX-5:n kanssa, mutta muun muassa moottori ja muotoilu ovat ihan erilaiset. Molemmat autot valmistetaan Mazdan tehtaalla Japanissa.
Reilu vuosi sitten uuden maahantuojan ansiosta Fiat on herännyt Suomessa uuteen kukoistukseen ja tämä koeajossa oleva Fiat 124 Spider näyttää, että tuotteet ainakin ovat kunnossa.
124 Spider tulee aina tällä 1.4-litraisella turbomoottorilla varustettuna ja varustatasoja löytyy kaksi; Pop ja tämä koeajettu Lounge. Malliston hinnat alkavat 34 994 eurosta.
Pitkiä miehiä syrjitään
Pitkän miehen ajoasento on vähän surkea vaatimattomien säätövarojen vuoksi. Jalat jäävät pahasti koukkuun ja polvet osuvat rattiin. Katon ollessa kiinni pää hipoo kattoon ja näkyvyys ulos on vähän heikko. Normaalimittaisella kuljettajalla tilanne on parempi. Eli pitää ajaa koko ajan katto auki niin pää mahtuu kyytiin paremmin.
Ohjaamo on erittäin tyylikäs ja kivasti viimeistelty, mutta säilytystiloja pikkutavaroille ei todellakaan ole paljoa. Luottokortti ja kännykkä mahtuvat sentään mukaan. Tavaratila riittää molemmilla matkustajille.
Katto toimii käsikäyttöisesti, mutta on todella näppärästi ja nopeasti operoitavissa. Koko hommaan ei mene viittä sekuntiakaan, eikä sen liikuttamiseen tarvita voimaa juuri lainkaan.
Maukas ajettava
Ohjaus on tämän auton yksi parhaimmista puolista. Se on nopea ja tarkka. Lisäksi kääntösäde on ilahduttavan pieni. Alusta toimii kiitettävästi ja ajaminen on todella maukasta. Spider viihtyy parhaiten mutkaisilla asfalttiteillä.
Auton laadukkaasta viimeistelystä kertoo pesukadulle vienti. Jännityksellä odottelin pikaista suihkua päälleni, mutta tipan tippaa ei vettä sisälle tullut.
Koeajon kulutus nousi liki 9 litraan satasella ja sitä voi pitää suhteellisen kovana lukemana, vaikka se tuskin vaikuttaa mitenkään auton ostopäätökseen.
Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 43 024 €
Iskutilavuus: 1 368cm3
Teho: 140 hv / 5000 kierr/min
Vääntö: 240 Nm / 2250 kierr/min
Paino: 1 125 kg
Tavaratila: 140l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4054, 1740, 1233, 2310
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.5s
Huippunopeus: 215 km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.4l
Päästöt: 148g/km
Koeajon kulutus: 8.8l
Plussat
Katon käytettävyys
Muotoilu
Ajettavuus
Takaveto
Miinukset
Ajoasento pitkälle miehelle
Kulutus
Jälkimaku
Mainio roaster. Näyttää hyvältä ja kiva ajaa.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa