Kaasujalka

Koeajo Mini Countryman – Mini kasvoi isoksi

Julkaissut:

|

20.6.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mini Countryman – Mini kasvoi isoksi

Uudistuneen Mini Countrymanin tunnistaa kyllä Miniksi, mutta ei siinä enää paljon ole sitä alkuperäisen Minin henkeä. Se on jo niin ominaisuuksiltaan kuin tiloiltaankin aika iso auto.

Mini Countryman on historian isoin Mini. Ja se historia ulottuu sentään jo 58 vuoden päähän. Uusi Countryman on jopa 20 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi.

Huh huh… Eipä sitä oikein enää Mininä voi pitää muuten kuin nimenstä puolesta. Akselivälikin on 7,5 senttimetriä pidempi kuin aiemmin ja leveyttä on tullut lisää 3 senttimetriä.

Tämä on jo ihan täysiverinen isän, äidin ja kolmen lapsen perheauto. Tavaratilaakin on 450 litraa ja jos tarpeen, sitä saadaan peräti 1309 litraa. Aiempaan verrattuna eroa on 202 litraa.

Värivaihtoehdot ovat valkoisilla raidoilla höystetty sininen eli Island Blue ja niinikään valkoisilla raidoilla maustettu Chesnut-ruskea.

Liikkuva disko

Kojelaudan ilmettä hallitsee julmetun suuri, 8,8- tuumainen pyöreä kosketusnäyttö, jota ympäröi led-valo.

Meidän rouvan mielestä Minissä istuessa tunnelma oli kuin liikkuvassa diskossa. Tätä diskomaisuutta korostaa vielä kojelaudassa ja etuovien verhoiluissa kulkeva kalanruotokuvioitu paneeli, joka luo pääsee oikeuksiinsa pimeällä, kun kuljettaja voi valita siitä hohkaavan tunnelmavalon.

Vaihteistoksi voi valita 6-lovisen manuaalin ja Cooperissa 6-lovisen Streptronic-automaatin.  Kaasujalan koeajoon saatiin juuri tuo Coopes 6-pykäläisellä automaatilla. Koeajoon saatu malli All4 oli myös nelivetoinen. Tehoa moottorista löytyy 192 hevosvoimaa. Suomen oloissa se tarjoaa tämänkokoiseen autoon vähintään riittävän suorituskyvyn.

Enpä muista, koska olisin ajanut kehäteitä 80 kilometrin tuntinopeudella yhtä matalilla kierroksilla. Soundit olivat mureat eikä Countrymania voi varsinkaan kiihdytellessä varsinaisesti kuiskaajaksi luonnehtia. Mutta se kai ei ole tarkoituskaan. Jos soundit ovat kohdallaan ja sävyt muhkeat, ei se haittaa, vaikka ei mennä sukkasillaan. Pääasia, ettei kattila raaku.

Rengasäänetkin tulevat varsinkin karkeilla pinnoilla melko kumeasti sisään, mutta jostain kumman syystä se poikkeuksellisesti ei nyt niin häiritse. Jotenkin sekin kuuluu tämän auton luonteeseen. Pääasia, että tuulensuhinat pysyvät poissa ja meno on vaivatonta.

Ajettavuus kohdallaan

Ajettavuudesta ei löydy moitittavaa, ehkä ohjauksen tunnottomuus pikkuisen rokottaa sen nautintoa. Kaikkiaan meno kuitenkin vaikuttaa tasapainoiselta ja tehokkuuden takia meno tosiaankin jouhevan leppoisaa, jos tykkää ”köröttelystä”. Mutta liikennevaloista lähdettäessä tulee väkisinkin painettua tallaa, koska mureat soundit saavat seniorinkin nuortumaan.

Tämän Countrymanin saa myös pistoke- eli plug-in –hybridinä, ja hintaa tulee vain noin 1000 euroa lisää. Sähköä täyteen ladatessa toimintamatka on noin 40 kilometriä. Koska meikäläisen ajoista niin paljon koostuu taajamapyörityksestä, pistäisin sen tonnin lisää. Nyt koeajossa ollut bensa-Countryman kyllä kulki suorituskykyynsä nähden siedettävillä kulutuslukemilla, mutta uskoisin kyllä tuon latausvaihtoehdon maksavan itsensä takaisin.

Halpahan tämä Cooper S All4 automaatti ei ole: kokonaishinta on peräti 42 798 euroa. Moni sanoo, että sillähän saa jo ihan ”oikeankin auton”. Vaan mikä on se oikea auto? Mini Countryman on jo ihan oikea auto, vaikka vanhastaan mielikuva Ministä on sellainen hyväntuulinen nuorisoauto.

Vaan eipä tällä myöskään piiloudu massaan, jos haluaa selkeästi erottua. Ja uskoisin, ettei tällaista rohkeasti muotoiltua autoa kukaan ihan perus-Pertti edes osta.

Mini Countryman Cooper S ALL4 A
Moottori: 1998 cm3, turbo
Käyttövoima: bensiini
Vetotapa: neliveto
Tehot: 192 hv
Huippunopeus: 218 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.5 s
Yhdistetty kulutus: 6.4 l/100 km
Co2: 146 g/km
Mitat: pituus 4,3 m, leveys 1,82 m, korkeus 1,58 m, tavaratila 450-1390 l
Hinta:  42 798 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *