Koeajo Lexus IS300h – Yhä hiotumpi
Uusi Lexus IS300h kilpailee yhä tasavertaisemmin Audi A4:n, BMW:n 3-sarjan ja Mersun C-mallien kanssa keskiluokan premiumsarjassa.
Lexus IS300h on tässä sarjassa vähän samanlainen haastaja kuin uusi Alfa Romeo Giulia ja Jaguar XE. Ne eivät hätyyttele myyntipäälliköiden- ja johtajien työsuhdeautoina samalla tavalla myynti- ja leasingtilastojen piikkipaikkoja, mutta maksavat saman verran ja ainakin autoihmiset arvostavat ne Mondeoita ja Avensiksia persoonallisemmiksi ja hohdokkaammiksi.
Näitä haastajia pidetään jopa persoonallisempina valintointa. Lexuksen valtteja ja samalla haasteita on sen maine ”paremman väen Toyotana”. Siitäkin huolimatta, että se on ihan oma merkkinsä. Valtti on, että mielikuvissa siihenkin liitetään Toyotan luotettavuus. Haaste taas tulee siitä, että kun valmistaja on sama kuin Toyotalla, moni miettii, että kun se 45 000-50 000 euroakin autoon investoidaan, merkin pitää niin sanotusti ottaa naapurilta luulot pois.
Viime vuonna Audin A4-mallia ensirekisteröitiin Suomessa 2 279,, Mersun C-sarjaa 1437 ja BMW:n 3-sarjaa 1048 autoa. Samassa sarjassa kilpaileva Lexus IS300h jäi kauas jälkeen, niitä ensirekisteröitiin vain 60 autoa.
Älykköjen merkki
Kuitenkin auto on tyylikkään näköinen ja henkii ihan samanlaista premiumia kuin hittiluokan kilpailijansa. Muualla Euroopassa Lexuksen suosio kuitenkin kasvaa kohisten. Esimerkiksi vuoden 2014 ensimmäisellä puoliskolla niitä myytiin 25 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajanjaksona.
Suomessa Lexukselle mainetta ovat tuoneet muutamat luovempien alojen menestyvät intellektuellit. Ainakin sellaisella ovat ajaneet televisiokasvo, radioääni ja valmentajaguru Jari Sarasvuo ja kirjailija-tohtori-poliitikko Lasse Lehtinen. Myös Agents-yhtyeestä tunnettu laulaja Jorma Kääriäinen esitteli Lexustaan paljon julkisuudessakin tähteytensä kuumimpina päivinä.
Olisikohan niin, että vastoin ”toytomaista” mielikuvaa Lexus onkin jopa rohkean persoonallinen valinta?
Uusi Lexus IS300h on kuitenkin laadukas, hiljainen, mukava ja tasapainoinen auto. Tällä kolmannen sukupolven IS:llä oli takanaan jo neljän vuoden historia, ennen kuin sille tehtiin ensimmäinen ns. facelift, eli kasvojenkohotus. Varsinkin keulan muotoilusta mielipiteet ovat vaihdelleet, mutta ei se ole saanut valmistajaa uudistamaan ilmettä radikaalisti.
Tyylikäs uusi IS 300 h toki on. Mutta kuten eräs tuttu kommentoi: ”Se on sitä juuri tällä hetkellä. Mutta onko se sitä enää viiden vuoden kuluttua?”.
Kestääkö design aikaa?
Keula kokonaisuutena on hyvin voimakkaasti muotoiltu, ilme on aggressiivinen ja muistuttaa suorastaan irvistystä. Juuri tällä hetkellä konservatiivisemmin muotoillut saksalaiset kilpailijat näyttävät ehkä himpun tylsemmiltä, mutta ajan mittaan ne säilyttävät tietyn klassisuutensa.
Lexuksen voimakkaan designin riski on edelleen se, että uuden korimallin tullessa markkinoille vanhentunut malli näyttää aikansaeläneeltä, eikä siitä oikein ole klassikoksikaan.
Vähäiset muutokset ulkonäössä ulottuvat ajovalojen, puskurin alakulmien ilmanottoaukkojen sekä säleikön varovaiseen sipistelyyn. Peräpäässä on viilailtu valoumpioiden ledien järjestystä ja pakoputkenpäätä.
IS300h :sta on tarjolla vain yksi moottori-vaihteistopaketti, jossa portaaton automaattivaihteisto yhdistyy bensiini- ja sähkömoottoriin. Varustetasoja sen sijaan on viisi. Koeajoon tuli toiseksi edullisin IS 300h Hybrid A Executive, jonka kokonaishinta alkaa 48 986 eurosta.
Tehdaslisävarusteena oli 762 euron arvoinen Safety System + -turvavarustepaketti, joka sisältää törmäyksiä ennakoivan Precrash -järjestelmän jalankulkijan tunnistuksella, mukautuvan vakionopeussäätimen, kaistavahdin, automaattiset kaukovalot ja liikennemerkkien tunnistuksen.
Pieni miinus tulee siitä, ettei tämän arvoisessa autossa ollut kokoon taittuvia taustapeilejä.
Lexus IS300h näyttää sporttiselta, mutta lopulta se tuntuu sittenkin enemmän vaivattomuudesta ja hiljaisuudesta nauttivan herrasmiehen autolta. Hybridillä höystetyssä 2,5-litraisessa bensamoottorissa on tehoa 223 hevosvoimaa ja sen ansiosta auto vetää ”pykimättä” ja voimakkaasti.
Bensamoottori hurisee vasta, kun painaa kaasua kunnolla, silloinkin sävy on miellyttävän vaimea. Auto on muutenkin hiljainen ja kuljettajan istuin erittäin mukavasti muotoiltu.
Hiukan tunnoton ajaa
Jousituskin on mukava. Uudella IS:llä lähtisi mieluusti rauhoittumaan vaikka ajomatkalle Vantaalta Jyväskylään kauniina päivänä. Kojelaudasta löytyy sellainenkin säädin, jolla moottorin ääntä saisi ärhäkkäämmäksi, mutta tällainen lisähöyste tuntuu tämän tason autoon vähän lapselliselta.
Joskus aiemmin ajettavuus on saanut moitteita, mutta nyt siitä ei löydy valittamista. Myös ohjauksen tehostusta on petrattu paremmaksi. Silti kaipasin koeajoviikolla siihen himpun enemmän tunnokkuutta.
Takavetoisuuden ystävät varmasti pitävät mahdollisuudesta kytkeä luistoneston pois taajamanopeuksissa. Ja ajonvakautuksen voi kytkeä täysin pois päältä ja silloin pääsee ”sladittamaan” koko rahan edestä.
Sisätiloissa uutta ovat kojelaudan aiempaa isompi keskiruutu sekä keskikonsolin paremmin toimiva monitoimisäädin. Niiden käyttäminen on selkeää.
Tavallaan on positiivista, ettei IS 300h edes pyri liian eurooppalaiseksi, vaan on ehta ”japsi”. Sillä onhan japanilaisuudessa omat hyvätkin puolensa. Jos Lexuksen vaatimattomat myyntimäärät todellakin perustuvat mielikuviin siitä vain paremman väen tylsänä Toyotana, niin se on kyllä lopulta räikeä ristiriita. Lopputuloksena juuri IS 300h on persoonallinen ja rohkea valinta.
Lexus IS300h Hybrid A Executive
Moottori: 2494 cm3
Käyttövoima: hybridi (bensa & sähkö)
Tehot: 223 hv
Vetotapa: takavetoinen
Vaihteisto: automaatti
Huippunopeus: 200 km/h
Kiihtyvyys (0-100 km/h): 8.4 s
Vääntö: 221 Nm
Yhdistetty kulutus: 4.3 l/100 km (ilmoitettu)
Co2: 101 g/km
Kokonaishinta: 48 986,06€
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa