Audi e-tron Sportback –konseptiauto esiteltiin Shanghaissa
Audi esitteli monipuolisen konseptiauton Shanghain autonäyttelyssä. Neliovinen Gran Turismo -malli, Audi e-tron Sportback 320 kW sähkömoottorilla.
Audi e-tron Sportback edustaa tärkeää virstanpylvästä Audin matkassa kohti sähköistä liikennettä. “Audi e-tron saapuu markkinoille vuonna 2018 ja on oman luokkansa ensimmäinen päivittäiseen käyttöön soveltuva sähköauto. Urheilullinen SUV-malli tulee olemaan 500 kilometrin toimintasäteellä ja erityisellä sähköisellä ajokokemuksellaan seuraavan vuosikymmenen “pakko saada” -auto. Vuonna 2019 tuotantoon tulee Audi e-tron Sportback, tunteisiin vetoava coupé, joka on tunnistettavissa sähköautoksi heti ensisilmäyksellä”, vahvistaa Audin toimitusjohtaja Rubert Satdler.
Audi e-tron Sportbackin vaaleat sisätilat korostavat toiminnallisuutta, selkeyttä ja pelkistettyä ilmettä. Suuret kosketusnäytöt keskikonsolissa ja ovissa tarjoavat tietoa ja luovat yhteyden auton järjestelmiin. Kojelaudan vaakapinnat ja kelluvalta näyttävä keskikonsoli tarjoavat avoimet näkymät neljältä erilliseltä istuimelta.
Konseptiauton innovatiiviset valot näkyvät sekä päivällä että yöllä. Digitaalisesti ohjattujen Matrix led -yksiköiden valontuotto on erinomainen sekä edessä että takana. Pienet Digital Matrix -valonheittimet näyttävät kirjaimellisesti tietä kääntymällä ohjauksen mukana. Audi otti ensimmäisenä maailmassa käyttöön led-ajovalot ja oli merkittävä tekijä Matrix led -teknologian, laservalojen ja OLED-tekniikan läpimurrossa. Shanghaissa esitellään aivan uusia toimintoja, jotka ohjaavat näkyvyyttä ja vuorovaikutusta ympäristön kanssa aivan uuteen suuntaan.
Auton etuosan kapeat valonauhat toimivat päiväajovaloina ja muotoilullisesti auton silminä. Led-valojen, mikropeilien ja monipuolisen säätötekniikan yhdistelmä mahdollistaa lukuisten animoitujen liikkeiden ja valokuvioiden toteutuksen. Esimerkiksi oven avauksen ja auton käynnistyksen yhteydessä e-tron toivottaa kuljettajan tervetulleeksi valosignaaleillla.
Päiväajovalojen alla, Singleframe-säleikön vasemmalla ja oikealla puolella on kaksi laajaa, noin 250 ledin valoelementtiä. Näiden avulla on mahdollista luoda kuvioita ja erityisiä signaaleja myös auton liikkuessa.
Audi e-tron Sportbackin rakenne tulee jatkossa käyttöön kaikissa Audin sähköautojen tuotantomalleissa: Yksi sähkömoottori etuakselilla ja kaksi takana tuottavat voimaa kaikille neljälle pyörälle, muuttaen suorituskykyisen coupén quattro-nelivedoksi. 320 kW teho – tehostettuna jopa 370 kW – tarjoaa sopivasti käyttövoimaa, jolloin e-tron Sportback kiihtyy 0-100 km/h vain 4,5 sekunnissa. 95 kW:n akulla auton toimintasäde on yli 500 kilometriä (NEDC).
Kuten aiemmin e-tron quattro -konseptiautossa, nestejäähdytteinen litium-ioni-akku on sijoitettu akselien väliin matkustamon alle, jolloin painopiste on matalalla ja painonjakauma tasainen 52:48 (edessä / takana). Tämän ansiosta urheilullisen SUV-mallin ajodynamiikka ja -turvallisuus ovat erinomaisia verrattuna muihin saman kokoluokan autoihin. Akku voidaan ladata yhdistetyllä latausjärjestelmällä sekä vaihtovirralla (AC) että tasavirralla (DC).
Audin johtoryhmän markkinointi- ja myyntijohtaja Dietmar Voggenreiter korostaa Kiinan markkinan merkitystä sähköautoille: ”Teimme tietoisen päätöksen ensiesitellä Audi e-tron Sportback juuri Shanghaissa, sillä Kiina on yksi maailma johtavista sähköautojen markkinoista niin infrastruktuurin kuin taloudellisen tuen osalta. Latausasemia on tällä hetkellä noin 150 000 ja 100 000 seuraavaa valmistuu vuoden 2017 loppuun mennessä. Olemme valmistautuneet nopeaan kasvuun. Seuraavan viiden vuoden aikana Kiinassa on tarjolla viisi e-tron-mallia, joista osa on puhtaasti akkukäyttöisiä yli 500 kilometrin toimintasäteellä, kuten Audi e-tron Sportback.”
Konseptiauton keulassa on tuttu kahdeksankulmainen Singleframe-etusäleikkö, jossa on avoin vaakasuora leikkaus – sähkömoottori tarvitsee vähemmän ilmaa ja siksi suuri ilmanottoaukko voidaan jättää pois. Veistokselliseen korin väriseksi maalattuun pintaan on muotoiltu tuttu Audin neljän renkaan logo, samoin kuin klassiseen Singleframe-etusäleikköön. Kahdeksankulmainen, musta ilmanottoaukko sijaitsee keulan yläosassa ja auton etuosa näyttää huomattavasti kevyemmälle kuin polttomoottoriautoissa.
Konseptiauton ulkonevat pyöräkotelot ovat olennainen osa quattro-muotoilua. Se kertoo suuresta raideleveydestä ja dynaamisista ajo-ominaisuuksista, mutta ne myös sitovat e-tron Sportback -mallin Audin DNA:han. Suuret 23-tuumaiset, kuusipuolaiset pyörät korostavat tyylikkäästi mitoitettua coupé-mallia. C-segmenttiin mitoitetun auton pituus on 4,90 metriä, leveys 1,98 metriä, korkeus 1,53 metriä ja akseliväli 2,93 metriä, mitkä ovat lähellä Audin A7:n mittoja.
Sivupeilien korvaaminen pienillä kameroilla parantaa ilmavirtausta ja vähentää tuulen kohinaa. Samalla peilin katvealue ja näköeste poistuvat. Kameroiden kuvat näkyvät erillisissä, oviin sijoitetuissa näytöissä. Audi esittelee tämän teknologian konkreettisena esimakuna tuotantoversiosta.
Audi esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä 2015 Audi e-tron quattro -konseptiauton – Audin ensimmäisen kokonaan sähkötoimisen tuotantoauton. Radikaalisti uudelleen määritelty SUV tarjoaa jopa 500 kilometrin toimintasäteen sekä tilaa ja mukavuutta tyypillisen täysikokoisen Audin tapaan. Ajo-ominaisuudet ja suorituskyky ovat kuin huippuluokan urheiluautossa – Audi e-tron quattro kiihtyy 0-100 km/h vain 4,6 sekunnissa. Sähkökäyttöinen SUV-malli tulee markkinoille vuonna 2018 ja Audi e-tron Sportback konseptiauto seuraa sitä tuotantoversiollaan vuonna 2019.
Vastaa