Koeajo käytetty Subaru Legacy Outback – Mölisee yhä luotettavasti
Subaru Legacy Outback 2.0 TD peräti 366 000 kilometriä ajettuna tuntui yhä luotettavalta peliltä. Ja bokseriturbodieselin mölinää vanha kuplamies kuuntelee yhä mielellään.
Oikein paljon ajettua Subarua emme ole tainneet aiemmin ajaakaan. No, päätoimittaja löysi alle lupaavasti 366 000 kilometriä ajetun turbodieselin. Iältään oli kuitenkin vielä melko tuore, vuosimallia 2010.
Vaihteiden kanssa oli takkuista, en millään meinannut saada runnottua oikeaa pykälää silmään. Päätoimittaja se on siitä hyvä mies, että löytää autosta kuin autosta aina puolusteltavaa: Subarun kepittäminen kuulemma ylipäätään vaatii vähän totuttelua.
Tuulilasissakin oli pieni särö. Mutta muuten auto tuntui olevan yhä iskussa ja Kehä III:sta eteenpäin puksutellessa vakaalta. Tekniikan puolesta ainakaan ei tullut sellaista oloa, että koeajoauto vetelisi viimeisiään.
Katumaasturi ja farmari
Subaru Outback näyttä katumaasturilta, mutta oikeasti on paremmalla maavaralla varustettu Legacy-farmari. Vähän samalla tavalla kuin Volvo XC70:kin poikkeaa perusmallin V70:stä.
Outback on kuitenkin selvästi korkeampi kuin farmari-Legacy. Muutenkin Outbackista tuli oikein kunnon perinteisen työjuhdan maku. Ja paitsi korkeampi, on Outback myös Legacy-farmaria hiukan leveämpiä ja korkeampi.
Kuskilla on avara ja lokoisa olo: tilaa riittää niin pituus kuin sivusuunnassakin. Näkyvyyskin on hyvä joka suuntaan ja kuorma-automaisuutta ovat myös isot sivupeilit.
Koeajettu 2.0-litrainen diesel tarjoaa 150 hevosvoimaa ja 350 Newtonmetriä vääntöä. Ja väännön ansioista ajaminen on helppoa, kun normaaliajossa ei tarvitse juuri huudattaa moottoria.
Turbodieselin mölinän tietysti huomaa etenkin autoa käynnistäessä eikä turbodiesel Outbackilla ajonkaan aikana tule vahingossakaan olo, että ”tämähän on melkein kuin bensa-autolla ajaisi”.
Mutta moottorin sävy on juuri bokserin mölinän takia riittävän miellyttävä.
Metsähallituksen tarkastajalle
Varusteitakin on riittävästi: mm. ajotietokone, ajonvakautusjärjestelmä, sähkökäyttöiset ikkunat, peilit ja istuimet, luistonestojärjestelmä, vakionopeudensäädin, automaattinen kaksialueinen ilmastointi, radio/cd-soitin kuudella kaiuttimella, Bluetooth-handsfree, nahkainen ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi, monitoimiohjauspyörä ja sähköinen käsijarru.
Jos minä olisin vaikka aloitteleva metsähallituksen metsien tarkastaja, voisin ostaa tällaisen Outbackin. 200 mm maavara riittää metsäteille, kunhan nyt ei sentään leimikkoon lähdetä jyristelemään. 6-lovisen manuaalilaatikon yhteydessä neliveto on jatkuva. Ja vaikka alusta on sopivan jäykkä ja omimmillaan maantie- ja taajama-ajossa, tuli sellainen oli, ettei Outback vierasta huonokuntoisia hiekkateitäkään.
Subaru Legacy Outback 2.0 TD AWD
Vuosimalli: 2010
Mittarilukema: 366 000 km
Moottori: 2.0 l
Käyttövoima: diesel
Teho: 150 hv
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Vetotapa: neliveto
Kiihtyvyys 0-100 km/t: 9.7 s
Huippunopeus: 195 km/t
Yhdistetty kulutus: 6.4 l/100 km
Co2: 167 g/km
Hinta: 9695 € (toimituskuluineen)
Myyjä: Autoplaneetta, Espoo
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa