Koeajo käytetty BMW 320 CIA – Vitsit taas vähissä
Se oli taas tuskaa, kun päätoimittaja ajoi pihaan 14 vuotta vanhalla BMW 320 CiA:lla, suoralla kuutosmoottorilla tietenkin. Sen kyyti vain on yhä niin hienoa ja jämerää, että vitsejä on paha repiä.
Päätoimittaja se on jo hyväksynyt sen, että kun testataan näitä ”äijäautoja”, niin niitä on kahdenlaisia. Toiset ovat vitsejä, toiset saavat hakkaamaan rattia innosta hehkuen.
Irvistelin valmiiksi, kun hän kertoi valinneensa tämän kuukauden testiin 12 vuotta vanhan, coupe-mallin BMW 320 :n bensamoottorilla. Sitä mainostettiin huippuhienoksi Suomi-autoksi, eikä Bemarissa vielä ihan 202 000 kilometrin mittarilukemastakaan vielä oikein vitsiä väännetä.
No juu, voisihan sitä kehittää hauskoja mielikuvia, kuinka tällaisella Bemarilla olisi uutena kurvaillut vaikkapa iäkkään ja rikkaan liikemiehen uhkea ja 40 vuotta nuorempi blondivaimo- tai rakastajatar.
Mutta kyllä se nyt vain kallistuu hehkuttamiseen. Suora kuutosbensamoottori tekee käynnistä niin makoisaa, että ei siinä edes tule edes kahvituokiota munkkipossun kera miettiä. Alla oli vieläpä ehta Suomi-auto aukottomalla huoltohistorialla.
Murahtelee suloisesti
Vaikka moni on sitä mieltä, että takavetoinen ja tehokas bensa-Bemari kuutoskoneella on enemmän poikiaan manuaalilaatikolla, niin kyllä tällaiselle senioriukolle se automaatti oli poikaa. Kilometreistä ja vuosista huolimatta se menee edelleen todella tukevasti ja äänettömästi. Vain välillä piti polkaista pedaalia, että sai fiilistellä suoran kuutosen murahduksia.
Räjähtävää voimaa 170 hevosvoimainen BMW 320 ei tarjoa, mutta tällaisen yli viisikymppisen ”jömppäukon” ajossa tehoa ja alakierrosvääntöä on ihan riittävästi. Me seniorit arvostamme kuitenkin enemmän hiljaisuutta ja sivistynyttä käytöstä kuin suurta vauhdinhurmaa.
Nuorempaa kuskia varmaan viehättäisi kytkeä luistonesto pois ja päästä sudittamaan takapyöriä sekä ”sladittamaan” jäisillä teillä. Bemarissahan peräpään uskaltaa irrottaa tienpinnasta, kun käytös on ennustettavaa ja helposti hallittavaa.
Itse en tätä ehtinyt tehdä ja koeajokin tehtiin sulalla asfaltilla. Mutta tällaisia kehuja olen kuullut nuoremmilta ja sporttihenkisemmiltä Bemari-miehiltä.
Voi, kun olisi rohkeutta…
Mikään bensansäästäjä tämä Bemari ei ole, yhdistetty kulutus on 9,4 litraa satasella. Kaupungissa suora kuutonen hörppäisee bensaa jo melkein 13 litraa satasella. Mutta ei kai tätä pihi mies ostaisikaan. Eiköhän se mene vähemmän ajelevalle nautiskelijalle ja jollekin harrastajalle. Voi tietysti olla, että kesäautoa etsivä harrastaja haluaisi saman auton mieluummin cabrioletina.
Varustelista on tarpeeksi kattava. Sille mahtuu mm. urheiluohjauspyörä monitoimisäätimin, ilmastointi (tosin manuaalinen), urheiluistuimet edessä, ajonvakautusjärjestelmä, luistonesto, automaattivaihteet, sumuvalo ja erikoisvanteet.
Koeajon jälkeen tuli vähän mietittyä, mikä lisäarvo oli ostaa vuosimallin 2008 C-sarjan bensa-Mersu 175 000 kilometriä ajettuna ja rivinelosella, ja maksaa siitä noin 17 000 euroa. Tässä kun olisi saanut 8500 euroa halvemmalla todellisen nautintopelin. Varsinkin, kun perheessä ei enää ole tilantarvettakaan.
Toki mittarilukema on suurempi ja ikääkin 4 vuotta enemmän. Mutta on se vaan niin, että aina kun kuutosmoottorisen auton jättää koeajon jälkeen autoliikkeeseen, jää sellainen jälkimaku, että ”sinne se sitten jäi, nyyh…”
Kunpa tuota siviilirohkeutta olisi enemmän. Ikävä, että kaikenmaailman bernerit esittävät veromalleja, jotka rankaisisivat juuri tällaisilla autoilla paljon ajavia.
Koeajettu BMW 320 Ci A
Vuosimalli: 2004
Mittarilukema: 202 000 km
Moottori: 2,2-litrainen, suora kuutonen
Käyttövoima: bensa
Tehot: 170 hv
Yhdistetty kulutus: 9,4 l/100 km
Vääntö: 210 Nm
Co2: 226 g/km
Huippunopeus: 222 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,8 s
Myyjä: Autoplaneetta, Espoo
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat MIka Salomaa
Vastaa