Koeajo Alfa Romeo Giulia – Lähemmäs premiumien valtavirtaa
Uusi Alfa Romeo Giulia palaa takavetoisuuden myötä lähemmäksi juuriaan ja antaa hyvän vastuksen saman kokoluokan takavetoisille saksalaispremiumeille, Mutta samalla sen olemus luopuu hitusen aidosta Alfa-identiteetistä.
Koeajossa Alfa Romeo Giulia. Italialainen Alfa Romeo on herättänyt Suomessa ristiriitaisia tunteita. Vanhoina hyvinä aikoina sen keskikokoiset ja isommat mallit toisaalta herättivät kunnioitusta ja kielivät kaikesta muusta kuin omistajansa tylsyydestä. Se totisesti on ollut ihan muuta kuin saman hintaluokan japanilaiset. Ja nyt puhutaan lähinnä viimeisistä 159 ja 166 –malleista.
Ajajan autonakin Alfaa on pidetty aina, onpa sitä joku tainnut kutsua köyhän miehen Ferrariksikin.
Mutta jostain syystä saksalaisilla Audi A4:lla, BMW:n 3-sarjalaisella tai Mercedes-Benzin C-sarjalaisella ajavat eivät kuitenkaan mieltäneet esimerkiksi samaan kokoluokkaan asettunutta Alfan 159 –mallia samalla tavalla premiumiksi.
Vakava haastaja
Mutta uudella Giulialla Alfa aikoo tosissaan haastaa tämän porukan. Historiallisen ja legendaarisen Giulia-nimen takaisin tuomisen lisäksi Alfa on palannut juurilleen myös takavetoisuuden myötä. Edeltäjä, 159-malli, oli etuvetoinen.
Ennen kaikkea Alfa Romeo Giulia tarjoaa vastuksen takavetoisille BMW:n 3-sarjalle, Mersun C-sarjalle, Lexuksen IS:lle ja uudelle Jaguar XE:lle.
Alfalla on oma vakiintunut kannattajakuntansa, joka on odottanut uutta isompaa sedania kieli pitkällä. Alfahan sinnitteli pitkään vain yhden mallin, pienemmän C-segmentin Giuliettan varassa.
Giuliasta onkin vaikea sanoa, onko se oikeastaan seuraaja vuonna 2010 tuotannosta poistuneelle 159:lle vai sitä isommalle, mutta jo vuonna 2004 historiaan siirtyneelle Alfa Romeo 166:lle.
Laatuvaikutelmansa puolesta uuden Giulian sisätilat täyttävät premiumin vaatimukset. Pitkän akselivälin ansiosta ne ovat myös vähintään yhtä hyvät kuin kilpailijoilla.
Moottorivalikoiman kirjo ulottuu Suomessa 150 hevosvoiman dieselmanuaalista aina 510-hevosvoimaiseen ja 2,9-litraiseen tuplaturbo-V6-bensiiniin.
Koeajoon saatiin kuitenkin 180-hevosvoimainen ja 2,2-litrainen diesel-automaatti, josta maahantuoja odottaa Suomen hittimallia.
Keula uhkuu voimaa
Matalan ja tutun kolmiomaskikeulan rohkea ilme säväyttää ja hurmaa heti. Se uhkuu voimaa ja tekee siitä uhmakkuudessaan aidon Alfan: etupäästä katsomalla tätä autoa ei sotke mihinkään toiseen.
Linjakkuus jatkuu peräpäähän asti, mutta selvästi konservatiivisempana. Takaa Giulia muistuttaa jo monia muitakin autoja, vaikkapa nyt Lexus IS:ää, Kia Optimaa tai BMW:n 3-sarjaa.
Yleisesti ottaen ulkoisessa ilmeessä on persoonallista keulaa lukuun ottamatta nähtävissäkin eniten yhdennäköisyyttä ehkä juuri 3-sarjan Bemariin.
Sisätilatkin laadukkuudessaan ovat lähempänä premiumien tavanomaisempaa valtavirtaa. Kun vielä 159:n kojelauta oli suorastaan karu, niin uusi Giulia on kaikkea muuta. Vaikutelma on saksalaisen ”bemarimainen”.
Dieselmoottori Alfassa herättää aina ristiriitaisia tunteita. Kuuluuko sellainen Alfaan? Giulian kori on vankkaa tekoa, tuulensuhinat ja renkaanrohinat eivät ajaessa pääse häiritsemään.
Siksi dieselmoottorin karkea käynti hiukan korostuu. Voisi olettaa aidon Alfa-miehen ostavan mieluummin 200-hevosvoimaisen ja turboahdetun bensa-Giulian. Vastavuoroisesti Giulian dieselpannu vääntää erinomaisesti.
Esimerkillinen automaatti
Automaattilaatikkokaan ei monen Alfa-miehen mielestä kuulu tähän merkkiin, jonka urheilullinen luonne vaatii mahdollisuutta ”kepittää”. No, joka tapauksessa tässä Alfassa se automaatti joka tapauksessa toimii esimerkillisesti.
Alfa Romeo Giulia on hyvä ajaa: matka etenee kuin juna ilman jatkuvaa ohjaamisen tarvetta. Tässä tietysti auttaa takavetoisuuskin.
Lopputuloksena on hyvä auto, joka onnistuu haastamaan Mersun C-sarjan ja BMW:n 3-sarjan. Mutta ainakin tässä 2,2-litraisessa diesel-Alfassa se tarkoittaa myös ainakin jonkun verran luopumista merkin omasta identiteetistä.
Audilla, BMW:llä tai Mersulla ajava valitsee merkkinsä pitkälti siksi, että saa sillä tavalla viestitettyä menestyneensä kohtuullisesti tässä maailmassa. He eivät mitä luultavammin nyt niin hirveän tärkeänä pidä erottumista muista menestyjistä.
Alfa taas on auto, jossa ihailu keskittyy enemmän siihen itseensä: kauniisiin ja muista erottuviin muotoihin. Giuliassa on sikäli vähän haastetta, että etupään uhmakkuutta lukuun ottamatta muodot ovat konservatiivisemmat. Autossa on palikat melko kohdallaan.
Saas nähdä, innostuvatko samankokoisten saksalaismerkkien suosijat irrottautumaan edes hiukan massasta valitsemalla seuraavaksi työsuhdeautokseeen Giulian.
Kuten eräs tuttu vaihtoautokauppias totesi: ”Olisi kivaa kun ihmiset uskaltaisivat olla erilaisia ja ajaa Alfoilla”.
Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 180 hv AT8 Super
Hinta: koeajoauto lisävarusteineen 57 185,49 €
Dieselmallisto alk. 39 223 €
Moottori: 2 143 cm³
Teho: 180 hv
Vääntö: 450 Nm
Vaihteisto: 8-vaihteinen automaatti
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 7,1 s
Huippunopeus: 230 km/h
Yhdistetty kulutus: 3,5 l/100 km (ilmoitettu)
CO2: 109 g/km
Mitat: pituus 4 643 mm, leveys 2 024 mm, akseliväli 2 820 mm
tavaratila 480 l.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa