Kaasujalka

Alpinen A110 esiteltiin Genevessä

Julkaissut:

|

7.3.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Alpinen A110 esiteltiin Genevessä

Yli kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen markkinoilla on kompakti ranskalainen urheiluauto. Uusi Alpine A110 kunnioittaa edeltäjiensä rakentamia arvoja. Kaksipaikkainen keskimoottorinen urheiluauto on kevyt, ketterä ja nopea.

Vuosi sitten saatiin vahvistus Alpinen paluulle, kun yhtiö esitteli Alpine Vision -konseptiauton. Auto on nyt hiottu valmiiksi ja tänään Alpine esitteli maailmalle uuden A110-mallin. Alpine haluaa valloittaa paikkansa urheiluautojen joukossa lupaamalla ostajille yhden tärkeän asian: ajamisen nautinnon.

Ketteräksi kehitetty

Alpinen aloittaessa uuden urheiluauton suunnittelua, ohjenuoraksi otettiin yhtiön aiempien mallien kehitystyössä noudatetut ajattomat periaatteet: keveys, ketteryys ja suorituskyky. Uudesta mallista haluttiin tehdä edeltäjiensä henkinen perillinen ja varsinkin A110 Berlinetten kaltainen.

Uudessa A110-mallissa on alumiininen runko ja kori, jotka on yhdistetty erittäin jäykäksi rakenteeksi. Auton omapaino ilman lisävarusteita on vain 1 080 kiloa. Kori on kompaktin kokoinen, sillä se on 4,18 metriä pitkä, 1,8 metriä leveä ja 1,25 metriä korkea. Akseliväli on 2,42 metriä. Sitä on 32 senttiä enemmän kuin alkuperäisessä vuonna 1962 esitellyssä A110-mallissa ja kori on saman verran pidempi.

Alpinen painonjakauma on keskimoottoriselle autolle ihanteellinen 44 prosenttia edessä ja 56 prosenttia takana. A110:n massa on pääosin auton keskellä, sillä polttoainesäiliö on etuakselin takapuolella ja moottori taka-akselin etupuolella. Painopiste on lisäksi hyvin alhaalla, joten kuljettaja tuntee herkästi auton käytöksen.

Kilpa-autojen tapaan A110:ssä on edessä ja takana kaksoiskolmiotukivarret. Upeat ajo-ominaisuudet kruunaa mahdollisuus valita tilanteeseen sopiva ajotila kolmesta vaihtoehdosta (Normal, Sport ja Track). Järjestelmä muuttaa moottorin ja vaihteiston toimintaa, ohjausta, ajonvakautusta, pakoääniä sekä mittariston näyttöä ajo-olosuhteisiin sopiviksi.

Mainio tehopainosuhde

Moottorina A110:ssä on uusi Renault-Nissan Allianssin kehittämä ahdettu 1,8-litrainen, jolle Alpinen insinöörit ovat yhdessä Renault Sportin kanssa antaneet viimeisen silauksen. Moottorin suurin teho on 185 kW (252 hv)/6 000 r/min ja suurin vääntömomentti 320 Nm.

Kun auton omapaino on vain 1 080 kiloa, tehopainosuhteeksi tulee 4,3 kiloa hevosvoimaa kohden. Uuden Alpinen suorituskyky on tämän ansiosta erinomainen. Kiihdytys 0-100 km/h vie aikaa ainoastaan 4,5 sekuntia ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h. Alpinen A110 on moderni, sillä mainiosta suorituskyvystään huolimatta se on hyvin taloudellinen. Yhdistetty kulutus on 6,2 l/100 km ja hiilidioksidipäästö alle 140 g/km.

Alpinessa on Getragin valmistama 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Sen vaihteiden välitykset on kehitetty erityisesti Alpinea varten varmistamaan kaiken aikaa optimaalinen suorituskyky.

Moderni perinteitä kunnioittava muotoilu

Vaikka uusi A110 on erittäin moderni, se on helposti tunnistettavissa Alpineksi. Uutuudessa yhdistyvät nykyaikainen muotokieli, materiaalit ja teknologia alkuperäisen A110 Berlinetten kokoon, muotoon ja profiiliin.

Edessä on neljä erillistä ledivaloa ja etupellin keskiruoto on tärkeä osa Alpinen DNA:ta. Sivuprofiili näyttää muotoilun tehokkuuden, kun kori on luotu tiukasti tekniikan ympärille. Takana X-muotoiset leditakavalot ja dynaamiset suuntavalot henkivät auton edistyksellisyyttä. Samaan aikaan kaareva kulmien ympäri ulottuva takaikkuna muistuttaa Alpinen menneistä malleista.

Alpinen muodot ovat saaneet inspiraationsa kilparadoilta aina auton tasaista tuulitunnelissa kehitettyä pohjaa myöten. Alpine halusi yhdistää A110:ssä selkeät linjat ja erinomaisen suorituskyvyn. Yhtiön insinöörit ammensivat tietoa super- ja kilpa-autojen maailmasta.

Täysin tasainen pohja ja toimiva takapuskurin alle sijoitettu diffuusori pienentävät ilmanvastusta ja lisäävät ilmavirran autoa tiehen painavaa voimaa. Niinpä koriin ei ole tarvinnut lisätä Alpinen profiilia rikkovaa takaspoileria.

Edessä puskuriin sijoitetut ilmanottoaukot saavat aikaan pyöräkoteloihin ilmaverhon, mikä parantaa ilmanvirtausta etupyörien ympärillä ja vähentää ilmanvastusta. A110:n ilmanvastuskerroin on 0,32, mikä on pienimpiä urheiluautojen joukossa.

Ohjaamossa jatkuu minimalistinen linja, jolla pyritään alhaiseen painoon. Siitä huolimatta ajoasento on mukava ja tilaa on riittävästi kaiken kokoisille kuljettajille ja matkustajille.  Alpinen sisustuksessa käytetään huippuluokan materiaaleja, kuten nahkaa, alumiinia ja hiilikuitua oikean tunnelman luomiseen.

Ensimmäinen malli on A110 Première Edition

Alpinen paluu alkaa A110 Première Editionilla, joita valmistetaan yhtiön perustamisvuoden mukaisesti 1 955 kappaletta. Kun erikoismallin varauskirja avautui joulukuussa 2016, kaikki vasemmalta ohjattavat autot varattiin viidessä päivässä.

Première Edition on saatavana mustana, valkoisena ja Alpinen sinisenä. Erikoismalli on varusteltu erittäin hyvin, sillä siinä on vakiona Otto Fuchsin valmistamat 18-tuumaiset mattamustat vanteet, ajotilan valintamahdollisuus, Alpinen säätämä Focal-äänentoisto ja paljon muuta aina numeroitua keskikonsoliin sijoitettua Première Edition -laattaa myöten.

Erikoismallin ennakkohinta on 58 500 euroa (Ranskassa) ja se vahvistetaan, kun tilausten vahvistuksia aletaan ottaa vastaan vuoden 2017 puolessa välissä. Vuoden 2018 puolella, kun Première Editionien tuotanto on päättynyt, aletaan valmistaa A110-malleja usealla eri varustetasolla. Lisäksi ostajilla on monipuoliset mahdollisuudet räätälöidä autonsa mieleisekseen. Alpine on kehittänyt mobiilisovelluksen, jonka avulla varattiin erikoismallit ja nyt sitä voi käyttää tuotantomallien tilaamiseen.

Ranskassa suunniteltu, Ranskassa valmistettu

Uusi A110 on suunniteltu ja kehitetty Rankassa Groupe Renaultin Technocentressä Guyancourtissa ja Renault Sportin kehityskeskuksessa Les Ulisissa.

Kaikki A110:t valmistetaan Alpinen tehtaalla Dieppessä, joka on merkin historiallinen ja henkinen koti. Tehdas rakennettiin vuonna 1969 ja siellä on tehty kaikki Alpine-sukupolvet siitä lähtien, kunnes valmistus loppui 1990-luvulla. Sen jälkeen Renault Sport käytti tehdasta ja siellä ovat syntyneet niin Clio V6, Espace kuin nykyisin Clio R.S.

Dieppen kokenut kilpa-autoihin erikoistunut henkilökunta omaa kaiken tarvittavan taidon erinomaisen urheiluauton rakentamiseen. Tehtaaseen on investoitu runsaasti asentamalla sinne muun muassa täysin automatisoitu täysalumiinisen korin ja rungon kokoonpanolinja.

Alpinen virstanpylväät

1955: Société des Automobiles Alpine perustettiin, A106-malli esiteltiin
1962: Alpine A110
1971: Ensimmäinen voitto Monte Carlo -rallissa
1973: Alpine voittaa rallissa valmistajien kansainvälisen mestaruuden
1976: Alpine A310 V6
1978: Alpine voitta Le Mansin 24 tunnin kilpailun
1985: Alpine GTA
1991: Alpine A610
1995: Alpinen tuotanto päättyy
2012: Alpinen autoprojekti julkistetaan
2015: Alpinea juhlitaan Le Mansissa
2016: Alpinen uusi alku ja Alpine Vision -konseptiauton esittely

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *