Kaasujalka

Koeajo BMW 320d GT – Uudistui hillitysti

Julkaissut:

|

28.2.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 320d GT – Uudistui hillitysti

BMW 320d GT uudistui hillitysti. Katumaasturia, viistoperää ja neliovista coupea yhdistelevä nelivetoinen BMW 320 dA xDrive –diesel käy aiempaa taloudellisemmin.

BMW 320d GT uudistui. Näin esittelee maahantuoja kotisivuillaan uudistuneen 3-sarjan Gran Turismon, josta tässä jutussa voinemme käyttää lyhennettä ”GT”:  ”Monipuolinen luonne täynnä ideoita ja tavoitteita: uusi BMW 3-sarjan Gran Turismo yhdistää urheilullisen muotoilun, jännittävän dynamiikan ja avaran tilantunteen ainutlaatuiseksi autokonseptiksi. Coupémainen kattolinja korostaa sitä keveyttä, jolla tämä auto välittää urheilullisuutensa tiehen. Uusi BMW 3-sarjan Gran Turismo: Vahvailmeinen. Monipuolinen. Lumoava”.

 

Oikea GT:hän on tietysti ärhäkkä asfaltinrypistäjä, kun taas tämä BMW 320d GT on mukava matkantekijä.   Ensimmäiseksi uudistuneen 3-sarjan GT:hen istuessa tulee vaikutelma isosta autosta, melkein pykälää isommasta 5-sarjan Bemarista. Eli tilaa on jopa enemmän kuin 3-sarjan perusfarmarissa, Touring-mallissa: pitkän akselivälin ja korkean kattolinjan ansiosta 320d GT:ssä matkustavat takapenkkiläisetkin tilavasti.

Helposti muunneltava

Tietty porukka ihmisiä pitää farmaria vähän ”kohlona”. Heille varmasti tällainen rajattomasti muunneltava viistoperäinen GT on hyvä valinta.

Esimerkiksi kaksiosainen hattuhylly on näppärä. Sen taaempi osa kääntyy auki takaluukun avaamisen myötä ja sulkeutuu takaluukun sulkemisen yhteydessä. Jos tavaratilaa tarvitaan enemmän, hattuhylly voidaan irrottaa ja sijoittaa kätevästi tilaa säästäen tavaratilan välipohjan alle. Siten koko tavaratila on käytettävissä tavaroiden kuljettamiseen, ja myös kookkaat tavarat mahtuvat paremmin mukaan.

Takaselkänojissa on kaltevuussäätö, ja siitä löytyy 15 eri asentoa: tavarankuljetusasennosta mukavuusasentoon, jossa takapenkkiläiset voivat säätää selkänojat haluamansa mukavaan asentoon.

Ripaus enemmän luksusta

Gran Turismo tuli markkinoille jo vuonna 2013. Ulkoisesti tuore facelift on hyvin maltillinen, Bemari-maailman ”ulkopuoliselle” lähes huomaamaton: se näkyy lähinnä puskurissa ja ajovaloissa. Nyt LED-malliset ajovalot ovat vakiovarusteita, myös takavalot ovat saaneet LED-lookin.

Sulavasti muotoiltuhan BMW 320d GT tietysti on: näyttää samanaikaisesti voimakkaalta ja kuitenkin klassiselta coupélta. Tosin, niitäkin riittää, joiden mielestä hatchback –tyyppinen ratkaisu ei ole Bemariin omiaan.

Suuria ulkoisia muutoksia ei ole tehty matkustamoonkaan. Materiaalit ovat kuitenkin parempia ja Bluetooth-matkapuhelintuki on tullut vakiovarusteeksi. Uuden sukupolven navigaatiojärjestelmän käyttöliittymä on tuttu Bemarin isommista malleista. Audio- ja ilmastointilaitteen käyttöyksikön kromikoristeet toki lisäävät luksuksen tuntua.

Kuljettajan penkillä olo on tila-automainen: istutaanhan GT:ssä selkeästi korkeammalla kuin muissa 3-sarjan autoissa. Urheilulliselle 320 xDrive 2-litraisena dieselinä ei ole ehkä se nappivalinta. Mutta tällaiselle yli viisikymppiselle muhkeaa matkantekoa arvostavalle se sopii kuin voisilmä kaurapuuroon: alusta välittää aidon voiman tiehen.

Hiljaista menoa

Nelisylinterinen 2-litrainen TwinPower turbodiesel sopii GT:n luonteeseen paremmin kuin hyvin. Kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto pelaa hyvin yhteen moottorien voiman kanssa ja mahdollistaa siten optimaalisen voimankehityksen kaikissa nopeuksissa. 

Meno on hiljaista ja tärinätöntä ja jousitus on miellyttävä. Bemari totisesti osaa tehdä dieselmoottori: se ei rohise ja karju kylmänäkään.

En ole ajanut uudistusta edeltänyttä BMW:n Gran Turismoa, mutta valmistaja lupaa mallista riippuen 14 prosenttia pienempiä kulutuslukemia. xDriven nelivetotekniikasta en päässyt sanomaan oikein mitään, kun koeajoviikolla elettiin vesikelejä ja ajo koostui pääasiassa kaupunki- ja moottoritieajosta.  Mutta päivänselvää, että kun 3-sarjan perus-Bemari on takavetoinen, on talven liukkaille neliveto ehdoton valinta perus-Bemarin luistonesto- ja ajovakauden hallintajärjestelmistä huolimatta.

Ajettavuuden kehuminen tuntuu Bemarin kohdalla jo vähän turhauttavaltakin, se ei miksikään ole muuttunut uudistuneen 320 Gran Turismo xDrivenkään kohdalla. Ajo-ominaisuudet ovat kiitettävät ja se on kotonaan niin pitkillä valtateillä kun kaarteissakin. Tarkka ohjaus ja tukeva ajodynaamiikka ovat ehtaa baijerilaista osaamista.

BMW 320d A Gran Turismo xDrive
Moottori: 1995 cm3, R4
Käyttövoima: diesel
Vetotapa: 4-veto
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Teho: 190 hv
Vääntö: 400 Nm
Huippunopeus: 230 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.0 s
Yhdistetty kulutus: 4.5 l/100 km
Hinta: alk. 51 055€

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *