Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Passat GTE – Säästäväinen perhefarkku

Julkaissut:

|

16.2.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Passat GTE – Säästäväinen perhefarkku

Volkswagen Passat GTE on sporttinen perhefarkku, jonka ladattavien akkujen avulla pääsee pienellä polttoaineen kulutuksella.

Koeajossa Volkswagen Passat GTE. Hybridejä ja pistokehybridejä tulee markkinoille kiivaaseen tahtiin ja pian jokaisella merkillä on vähintäänkin yksi versio, eikä loppua näy. Tässäkin Kaasujalassa on koeajossa peräti neljä hybridiä ja tammikuun numerossa lisää seuraa.

Volkswagen istutti jo aiemmin Golfista tutun tekniikan Passatin keulalle ja tämä onkin sporttiselle perheelle oiva vaihtoehto. Volkswagen Passat GTE on saatavana sekä sedanina että farmarina. Variantin kohdalla hintaa tulee noin tonnin verran enemmän. 1.4-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhteistehoksi saadaan suhteellisen komeat 218 hevosvoimaa. Tavaratila on normaaliin Variantiin verrattuna 167 litraa pienempi.

Yksi parhaimmista toimintasäteistä

Tehdas lupaa täydellä latauksella 50 kilometrin toimintasäteen. Me pääsimme 43 kilometriä ja se on selkeästi pisin matka tähän asti koeajossa olleista autoista. Kaupunkipyörityksessä riittää hyvin, kun kuitenkin auton saa helposti lataukseen. Ajotapa ei tässä vaikuta niin paljoa kuin painavassa Audi Q7 e-tronissa.

Passatin kohdalla aloin ensimmäisen kerran jo vähän innostumaan tästä sähköautoilusta. Kaikkien pistokehybridien yksi merkittävä etu on se, että moni kauppakeskus tarjoaa ilmaisia latauspaikkoja paalupaikalla. Sen vuoksi ladattava auto kannattaakin hankkia juuri nyt, sillä näiden yleistyessä parkkipaikat tulevat takuulla olemaan usein täynnä. Jossain vaiheessa ilmainen latauskin varmasti poistuu. Näin on Teslakin jo tehnyt. Mahdollisimman lyhyt kävelymatkahan on automiehelle tärkeä.

Ajettavuus on kuin missä tahansa Passatissa eikä ulkoisesti tätä erota muista mitenkään. Vain GTE- tunnukset. Niistäkin moni voisi luulla tämän olevan joku sportti.

Vielä kun tuosta sähköjohtohässäkästä pääsisi eroon tai ettei sitä tarvitsisi tehdä niin usein.

Koeajon kulutus meillä nousi reiluun kuuteen litraan ja se johtui poikkeuksellisen suuresta moottoritieajon määrästä. Silti tuo kulutus oli pienempi kuin yhdelläkään Passatilla, joka on meillä ollut koeajossa.

Volkswagen Passat Variant GTE
Hinta: 50 021€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 57 542€
Iskutilavuus: 1395cm3
Teho: 156hv / 5000-6000 kierr/min
Vääntö: 250Nm / 1500-3500 kierr/min
Sähkömoottori:
Teho: 115hv/2500 kierr/min
Vääntö: 400Nm
Paino: 1735kg
Tavaratila: 483l­
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.6s
Huippunopeus: 225km/h
Kulutus (valm.ilm): 1.6l
Koeajon kulutus: 6.1l

Plussat
Toimintasäde (varauksin)
Ajettavuus
Toimiva kokonaisuus

Miinukset
Samat kuin kaikilla pistokehybrideillä
Pienempi tavaratila

Jälkimaku
Passat GTE on mainio sporttinen farkku. Tarjoaa hyvän suorituskyvyn ja ajettavuuden kiitettävän pienellä kulutuksella.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *