Kaasujalka

Koeajo Audi Q7 e-tron – Säästäväinen järkäle

Julkaissut:

|

6.2.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi Q7 e-tron – Säästäväinen järkäle

Audi Q7 e-tron on vaikuttava järkäle, jolla matkustaminen on silkkaa ylellisyyttä pienemmällä kulutuksella.

Audi Q7 e-tron quattro on maailman ensimmäinen kuusisylinterisellä dieselmoottorilla ja jatkuvatoimisella nelivedolla toteutettu pistokehybridi. Hybridien tehojen ilmoittaminen on hieman haasteellista, koska kahden moottorin huipputehot ja –väännöt eivät osu samalle kierrosluvulle. Todellinen yhteisteho minkä moottorit yhdessä saavuttavat on 341hv. Kuitenkin diesel tarjoaa 258 hevosvoimaa ja sähkömoottori 128 heppaa. Yhteensähän tämä olisi 386 hevosvoimaa, mutta huiput tosiaan osuvat eri kierroksille.

Tehtaan mukaan pelkällä sähkövoimalla Q7 e-tron quattron toimintasäde on jopa 56 kilometriä, mutta käytännössä se ei ihan niin ole. Suomen kylmissä olosuhteissa pääsimme parhaimmillaan 39 kilometriä, mutta noin 30 kilometrin lukemaan oli helppo päästä. Kesäkelit parantavat varmasti lukemaa.

Hurjasti lisää painoa

E-tron ei tarjoa ihan pelkkää parannusta ja onnen autuutta, sillä mukana tulee muutamia huonojakin puolia. E-tronia ei saa 7-paikkaisena ja painoakin tulee huimat 500 kiloa lisää. Sen kyllä ajossa huomaa, sillä kasvaneista tehoista huolimatta tämä ei ole vastaavaa pelkkää dieseliä nopeampi. Myös mutkissa huomaa kasvaneen massan. E-tronissa ei myöskään ole nelipyöräohjausta, kuten muissa Audi Q7 -malleissa. Tavaratilakin on pienempi. Hinnaltaan tämä on noin tonnin edullisempi kuin vastaavan tehoisella dieselillä varustettu versio, mutta liki 9000 euroa kalliimpi kuin 218 hevosvoimainen diesel.

Täysin maastokelpoinen

Kaikkien Audin hybridimallien tavoin myös Q7 e-tron quattro on toteutettu rinnakkaishybridinä. Ensimmäisenä maailmassa dieselmoottorille toteutettu aktiivinen moottorintuenta eliminoi ei-toivotut dieselmoottorin värinät selektiivisten vastakkaispulssien avulla miltei kokonaan. Sähkömoottori on integroitu kahdeksanvaihteiseen tiptronic-automaattivaihteistoon erotuskytkimellä. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle niin ikään kevyellä ja kompaktilla jatkuvatoimisella nelivedolla. Nopeissa käännöksissä vääntömomentin ohjausohjelmisto jakaa vetovoimaa pyörille keskitasauspyörästön avulla. Kävimme kiipeämässä tutun kallion ylitse, jossa kiivetään ylös ristiriipunnassa ja se oli lasten leikkiä Q7:lle, vaikka keli oli luminen ja jäinen. Se oli vaikuttava suoritus.

Toinen energiatehokkuutta lisäävä komponentti on vakiovarusteinen, erityisesti Q7 e-tron quattroa varten kehitetty lämmityksenhallintajärjestelmä, johon on integroitu lämpöpumppu. Se mahdollistaa sähkökomponenteista syntyvän hukkalämmön hyödyntämisen Q7 e-tron quattron sisätilojen lämmittämiseen. Audi on ensimmäinen autonvalmistaja, joka tarjoaa tämän teknologian vakiovarusteena pistokehybridiautossa. Uuden Q7 e-tron quattron kaksivaiheinen latausteknologia mahdollistaa lataamisen jopa 7,2 kW:n teholla. Kun akkua ladataan voimavirralla, akku latautuu täyteen noin kahdessa ja puolessa tunnissa. Perinteisellä valovirralla täyteen lataaminen kestää yli 10 tuntia. Latausjohdon “mötikkä” on karmean iso ja painava. Lisäksi mukana tuleva johto on todella pitkä. Tämän kokonaisuuden liikuttamiseen todella tarvitaan quuseiskaa. Tämä johtojen kanssa jatkuva pulailu on pistokehybridien ärsyttävin asia.

Kuljettaja voi valita kolmesta toimintatilasta. Sähkökäyttötila priorisoi sähkövoimalla ajamisen, kun taas hybriditilassa järjestelmä tekee suurimman osan käyttövoiman valintaan liittyvistä päätöksistä. Akunsäästötilassa auto varastoi jäljellä olevan sähköenergian myöhempää käyttöä varten. Ajaminen Q7 e-tronilla ei noiden toimintatilojen lisäksi eroa mitenkään. Mikäli ajaa hybriditilassa järjestelmä hoitaa kaiken ja ajaminen on vaivatonta. Navigaattoria kannattaa käyttää säännöllisesti, sillä se optimoi ajomatkalle sähkön ja dieselin oikean käyttötarpeen, jotta kulutus olisi mahdollisimman pieni.

Pienellä kulutuksella pääsee

Pakkaskeleistä ja kylmäkäynnistyksistä huolimatta koeajon kulutus jäi 5.9 litraan satasella ja se on todella hyvä lukema, vaikka kauas tehtaan ilmoittamasta kuitenkin jäimme. Vuosi sitten kesällä koeajoimme Q7:n samalla dieselillä varustettuna ja tuolloin koeajon kulutus oli 8.7 litraa.

Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI V6 tiptronic A
Hinta: 97 904,17€
Koeajoauton hinta: 118 514,71€
Iskutilavuus: 2967cm3
Teho: 258hv / 3250-4500 kierr/min
Vääntö: 600Nm / 1250-3000 kierr/min
Sähkömoottori:
Teho: 128hv
Vääntö: 350Nm
Paino: 2520kg
Max vetokyky: 3500kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.2s
Huippunopeus: 230km/h
Kulutus (valm.ilm): 1.9l
Koeajon kulutus: 5.9l

Plussat
Matkustusmukavuus
Tilat
Kulutus
Suorituskyky

Miinukset
Kookas latausmötikkä
Pienempi tavaratila
Hinta

Jälkimaku
Audi Q7 e-tron on todellinen harvojen herkku. Herkku kirjaimellisesti, sillä tämän mukavampaa matkakumppania saa hakea.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *