Kaasujalka

Koeajo Hyundai Ioniq – Yksi edullisimmista hybrideistä

Julkaissut:

|

23.1.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Hyundai Ioniq – Yksi edullisimmista hybrideistä

Hyundai Ioniq on merkin ensiaskel hybridien suuntaan, eikä todellakaan ole huono sellainen

Hyundain muotoiluosasto on viime aikoina tehnyt kaikkien uusien malliensa kanssa erittäin hyvää duunia, sillä muotoiluun on todella tullut imua. Samaa voi sanoa myös tästä uudesta Ioniqista.

Ulkoisesti Ioniq on varsin hyvän näköinen ilmestys ja saikin kehuja kanssa-autoilijoilta. Sama linja jatkuu myös sisätiloissa. Tälläkin saralla Hyundai on ottanut hurjan harppauksen eteen päin. Materiaalivalinnat ovat onnistuneita ja tunnelma on oikein miellyttävä.

Kuljettajan ajoasento on hyvä, jopa pitkälle kuljettajalle. Säätövarat riittävät hyvin kaiken kokoisille kuljettajille.

Kolme versiota

Ioniq tulee markkinoille kolmena erilaisena hybrid-versiona; hybridi, pistokehybridi ja sähköauto. Niistä ensimmäisenä Suomeen ehti tuo hybridi, jonka saimme koeajoon.

Voimalähteenä on 1.6-litrainen suorasuihkutusmoottori, josta irtoaa 105 hevosvoimaa ja 147 Newtonia vääntöä. Siihen kun lisätään sähkömoottorin tehot saadaan yhteislukemiksi 141 heppaa ja 265 Nm:iä.

Suorituskyky jää kuitenkin aika vaatimattomaksi. Arkiajossa autolla kyllä pärjää, mutta kiihdytyksissä saa kaasua painaa aika ronskisti, että auton saa liikkumaan. Ohituksista puhumattakaan. Moottorin jatkeena on kaksoiskytkentäautomaatti, jonka toiminta on markkinoiden yksi parhaimmista.

Toimii kuin ajatus

Hyundai Ioniq on varsin asiallinen ja mutkaton kokonaisuus. Ajossa ei oikeastaan edes huomaa tämän olevan hybridi. Järjestelmä hoitaa kaiken itse ja automaattisesti. Kuljettaja ei pysty edes muuttamaan sitä mitenkään, kuten muutamassa kilpailijassa pystyy. Järjestelmä päättää milloin mennään sähköllä, millon bensalla ja millon käytettään molempia. Toimintatapa on siis samanlainen kuin kilpailijoillakin.

Alusta on viritetty oikein mainioksi arkiajeluun, sillä jämäkän mukava jousitus muistuttaa saksalaisia autoja. Ohjaus on kiitettävän tunnokas. Ainut purnaus tulee rengasmelusta moottoritienopeuksista sekä yllättävän äänekkäistä varoitus- ja merkkiäänistä.
Koeajon kulutus jäi kaksi litraa tehtaan lukemasta, mutta pysyi silti varsin asiallisella tasolla.

Hyundai Ioniq
Hinta: 27990€
Iskutilavuus: 1580cm3
Teho: 105hv / 5700 kierr/min
Vääntö: 147Nm / 4000 kierr/min
Sähkömoottori:
Teho: 43,5hv
Vääntö: 170hv
Paino: 1370kg
Tavaratila: 443 litraa
Kiihtyvyys 0-100km/h: 10.8s
Huippunopeus: 185km/h
Kulutus (valm.ilm): 3.4l
Koeajon kulutus: 5.4l

Plussat
Ajoasento
Muotoilu
Hinta

Miinukset
Rengasmelu
Arjen suorituskyky

Jälkimaku
Hyundai Ioniq on markkinoiden yksi halvimmista hybrideistä. Toimiva ja järkevä perheauto.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *