Kaasujalka

Koeajo BMW 330e – Ajonautintoa

Julkaissut:

|

16.11.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 330e – Ajonautintoa

img_4788

Koeajossa BMW 330e. BMW istutti hybriditekniikan nyt myös 3-sarjaan ja lopputuloksena on hybridiluokan paras ajonautinto.

_mg_4822_mg_4827Koeajo BMW 330e. Tänä päivänä autotehtaat tarjoavat hurjasti erilaisia voimanlähteitä autoihin. Markkinoilta löytyy bensaa, dieseliä, hybridiä, sähköä, kaasua ja vetyä. Kuluttajan kannattaa miettiä tarkkaan, että millaiseen käyttöön auto tulee. Etenkin, jos ajattelee kukkaron kannalta.

Valmistajien ilmoittamia kulutuslukemia ei kannata tuijottaa, eikä lehtien tekemiä kulutuslenkkivertailuja, jossa vertaillaan erilaisia voimanlähteitä keskenään. Tärkeintä on miettiä tosiaan sitä omaa käyttötarkoitusta. Ajaako päivittäin paljon vai vähän ja minkä mittaisia ajosuoritteita kerrallaan. Siinä sitä on pähkäiltävää.

img_4801img_4797Tehokkain takavetoinen

Koeajettu pistokehybridi 330e A osuu jännään rakoon 3-sarjan mallistossa, sillä se on tehokkain takavetoinen malli, jos M3:sta ei lasketa mukaan. Tehtaalta saa kyllä tehoversioita takatuuppareistakin, mutta niitä ei ole Suomen tuontiohjelmassa Sähkömoottori sijaitsee polttomoottorin ja vaihteiston välissä.

Tehdas lupaa toimintasäteeksi pelkällä sähköllä 40 kilometriä, mutta me pääsimme 30 kilometriä. Näiden kaikkien ladattavien hybridien ongelmana on suhteellisen lyhyt toiminta säde, hidas lataus ja sähköjohdon kanssa jatkuva operoiminen.

Hintaa tällä on noin 5800 euroa enemmän kuin 320:llä, joka taasen on merkittävästi tehottomampi. 330e on saatavana vain sedanina ja harmikseen todettava, että akkujen vuoksi tavaratila on satakunta litraa pienempi. Painoa tässä on 150 kiloa enemmän kuin 320:ssä ja liki sata kiloa enemmän kuin 330i xDrivessä.

Koeajoautoon oli ladattu lisävarusteita aika reippaasti lisävarusteita, josta näkyvin on noin 4500 euron hintainen M Sport paketti.

Muotoilultaan ja ajettavuudeltaan tämä on kuin mikä tahansa 3-sarjalainen eli sporttinen ja todella hauska. Tällä kurvailee mielellään ja suorituskyky ei jätä ketään kylmäksi, sillä auto ampaisee paikaltaan ihailtavan sähäkästi liikkeelle.

Koeajon kulutus nousi meillä korkeaksi, mutta se johtui suuresta moottoritieajon määrästä ja tuolloin akuista ei ole niinkään hyötyä. Koeajoauto oli varustettu puhkeamattomilla renkailla, eivätkä ne sovi vieläkään Suomen olosuhteisiin. Autoa ostaessa valitse perinteiset kesärenkaat eikä näitä puhkeamattomia.

 

BMW 330e A
Hinta alk: 45 883€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 62 125€
Iskutilavuus: 1 998 cm3
Teho: 184 hv / 5 000-6 500 r/min
Vääntö: 290 Nm / 1 350-4 250 r/min
Sähkömoottori
Teho: 88 hv / 2 500 r/min
Vääntö: 250 Nm / 0-2 500 r/min
Paino: 1735kg
Tavaratila: 370l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.1s
Huippunopeus: 225km/h
Kulutus (valm.ilm): 1.9l
Koeajon kulutus: 8,3l

Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky

Miinukset
Pienempi tavaratila
Sähköjohdon kanssa pelailu

Jälkimaku
330e tarjoaa ripeän suorituskyvyn ja nautinnollisen ajettavuuden. Lisäksi paljon kaupungissa ajava pääsee todella pienellä polttoaineen kulutuksella

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *