Koeajo Renault Espace – Näyttävin tila-auto
Renaultin suunnittelijat näyttävät uudella Espacellaan, että suuri tila-autokin voi olla todella hyvän näköinen, jos osaa hommansa hyvin.
Uusi Renault Espace on tyylikäs. Tämä on todella näyttävä auto ja jotenkin kaukaisesti muistuttaa Mercedes-Benzin R-sarjaa. Espace on sekoitus katumaasturia ja tila-autoa.
Isojen tila-autojen markkinat ovat Suomessa aika rajalliset ja sen huomaa mallien tarjonnan vähyydessäkin. Uuden Espacen kilpailijat ovat esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan ja Seat Alhambra. Espacen mallistossa on vain kaksi vaihtoehtoa; toinen on varustettu nelipyöräohjauksella ja toinen ei. Me saimme koeajoon 50 900 euron hintaisen nelipyöräohjauksella varustetun version.
Vertailun vuoksi pientä hintavertailua; edullisin Seat Alhambra lähtee 41500 eurolla ja 50500 eurolla saa 184-heppaisen ja nelivetoisen version.
Missä säilytystilat?
Espacen sisätilat ovat kunnossa. Kahdella ensimmäisellä penkkirivillä istuu mielellään, mutta kolmas rivi sopii parhaiten vain lapsille. Lyhyitä matkoja siellä mahtuu kyllä olemaan normaalia lyhyemmät aikuisetkin, mutta seitsemän raavasta miestä ei tällä autolla lähde Lappiin mökille. Sama tilanne on kaikilla kilpailijoillakin.
Mukitelineen paikka on ärsyttävässä paikassa alhaalla keskikonsolissa. Yritäpä sinne laittaa ajon aikana vaikkapa avonainen kahvikuppi. Eikä sinne mahdu edes puolen litran limsapullokaan. Kyynärnojassa on todella suuri boksi, jonne voi pullon kyllä laittaa ja hansikaslokerokin on pienen arkkupakastimen kokoinen. Pienelle tavaralle säilytystilaa on vähän nihkeästi.
Espacen takaovet ovat luonnollisesti todella suuret ja niiden ansiosta autoon istuminen on helppoa, mutta parkkipaikoilla saa olla tarkkana ettei kopsauta naapuriautoon. VW ja Seat tarjoaa liukuovet ja niitä kyllä kaipaisi Espaceenkin.
Renault Espace on mukavan rauhallinen auto, jolla matkustaminen on miellyttävää. Edellisessä numerossa koeajoimme Renault Talismanin, jossa oli myös tämä nelipyöräohjaus ja siinä ohjaus oli todella uraherkkä. Espace on likipitäen täysin tietämätön urille, eikä melutasokaan nouse häiritseväksi. Suorituskyky riittää, mutta täyteen lastattuna puhtia toivoisi koneessa olevan paljon enemmän. Tuolloin on ohituksiin melkeinpä turha lähteä.
Ohjaus on aavistuksen tunnoton, mutta se suotakoon näin isolle autolle. Ei tämmöisen odotetakaan olevan mikään sporttinen.
Renault Espace dCi 160 Twin Turbo EDC-aut 4Control
Hinta alk: 50 990€
Koeajoauton hinta: 58 284,70€
Iskutilavuus: 1598cm3
Teho: 160hv / 4000 kierr/min
Vääntö: 380Nm / 1750 kierr/min
Paino: 1735kg
Tavaratila: 247-719l
Pit.lev.kork: 4857, 1888, 1677
Kiihtyvyys 0-100km/h: 9.9s
Huippunopeus: 202km/h
Kulutus (valm.ilm):
Koeajon kulutus: 8,8l
Plussat
Ulkonäkö
Tavaratila
Miinukset
Säilytystilat
Liukuovien puute
Suppea mallisto
Jälkimaku
Espace puhuttelee todella näyttävällä ulkonäöllään, eikä ominaisuuksien puolesta juurikaan häviä kilpailijoille. Jos tämmöistä olisin ostamassa niin voisin hankkia ihan pelkän näyttävän ulkonäön puolesta.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa