Koeajo Jaguar F-Pace – Kissapedon uudet vaatteet
Jaguar F-Pace on merkin ensimmäinen maasturi ja on muotoilun osalta hyvin uskollinen merkin nykytyylille.
Jaguar F-Pace ei tule jäämään merkin ainoaksi maasturiksi, sillä myöhemmin markkinoille tulee sekä pienempi että isompi malli. F-Pacen tunnistaa jo kaukaa heti Jaguariksi. Ulkonäkö on makuasia, mutta mielestäni vähän enemmän särmää siinä saisi olla. Tai ehkä tämä tumman sininen väri hukkaa kaikki muodot. Saman talon Range Rover Evoquessa on särmää.
Mallistossa on tarjolla kaksi eri tehoista dieseliä ja bensaversiota. Me saimme koeajoon malliston 2-litraisen, jonka moottorin mallimerkintä on bemarimainen; 20d. Moottorin jatkeena tuttu ZF:n valmistama on 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Sen toimintahan on viimeistä piirtoa myöten täydellinen.
Toinen diesel on 3-litrainen V6 ja sen hinta on noin 20 000 euroa enemmän. Jaguar F-Pace -malliston edullisin lähtee kotipihaan 55 746 eurolla ja tuolloin on kyseessä sama 180-heppainen diesel varustettuna manuaalivaihteistolla ja takavetoisena.
Kolmelitraisesta bensa-V6:sta on tarjolla kaksi eri tehoista versiota; 340 ja 380 hevosvoimaa ja hinnat alkavat reilusta 95 000 eurosta.
Koeajoautoon oli laitettu lisävarusteita noin 12 000 eurolla ja mukana oli myös 19-tuumaiset vanteet. Pari tuumaa isommat eivät olisi olleet yhtään liiotellun isot.
Odotukset liian korkealla?
En tiedä oliko ennakko-odotukseni liian korkealla vai mikä, mutta fiilis oli lievä pettymys. Kaikki on kyllä periaatteessa kohdallaan, eikä mikään ärsytä. Kuljettajan ajoasento on verrattoman hyvä ja hallintalaitteet mallikkaasti omilla paikoillaan. F-Pacessa on hyvin tilaa ja arki sujuu vaivattomasti, mutta se jokin puuttuu. Sama vaisu tunnelma vaivasi myös XE:tä ja ehkä se puuttuva asia on ylellisyyden ja luksuksen puute. Isoveli-XF:n ylellistä muhkeutta ei ole saatu tähän F-Paceen jalostettua. Se on varmasti merkin tietoinen valinta, mutta mielestäni kilpailu tässä kalliissa hintaluokassa on niin rajua, että kuljettajalle pitää tulla se wau-efekti. Kaikki autot tarjoavat kuitenkin hyvin samankaltaisia ajo-ominaisuuksia ja erot ovat kapeita.
Tosin uuden Jaguarin ostaja saa Jaguar Care:n, joka sisältää kolmeksi vuodeksi määräaikaishuollot veloituksetta ilman kilometrirajoitusta, kilometrivapaan takuun ja Jaguar Assistance tiepalvelun.
Tasapaksun hyvä
Nelivedon toiminta on F-Pacen yksi vahvuuksia, sillä tällä voi mennä tosi pahoihin paikkoihin. Veikkaan kuitenkin, että yksikään F-Pacen ostaja ei mene golf-kentän parkkipaikkaa lähemmäksi maastoa. Suorituskyky riittää arkiajoon, mutta kyllä sitä muhkeasti vääntävää kutosdieseliä tulee ikävä.
Ajettavuus on tietenkin hyvää tasoa. Takapainoisen nelivedon ajettavuus korostuu talvella paremmin. Tämä voisi olla todella maukas peli kurvailla lumisissa olosuhteissa.
Alusta nielee tien epätasaisuudet kiitettävästi ja matkanteko on leppoisaa. Karkealla tienpinnalla rengasäänet kiusaavat tässäkin pikkuisen.
F-Pace tulee segmenttiin, joka on Bemarin, Audin ja Mersun todella vahvaa valtakuntaa. Unohtamatta Range Rover Evoqueta, jonka saisi jopa pikkuisen F-Pacea edullisemmin. Jaguaria ei ole koskaan aiemmin mielletty maasturiksi ja näitä premiumluokan autoja myydäänkin usein mielikuvien ja perinteiden perusteella. Siinä merkillä tuleekin olemaan varmasti yksi suurimmista haasteista.
Jaguar F-Pace 20d AWD Aut PRESTIGE
Hinta alk: 69039,85 €
Koeajoauton hinta: 82 217,35€
Iskutilavuus:
Teho: 180hv / 4000 kierr/min
Vääntö: 430Nm / 1750-2500 kierr/min
Pit, lev, kork: 4731, 1936, 1652
Tavaratila: 650l
Paino: 1775kg
Vetokyky max: 2400kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.7s
Huippunopeus:
Kulutus (valm.ilm): 5.3l
Koeajon kulutus: 7.2l
Plussat
Ulkonäkö
Maasto-ominaisuudet
Tilat
Miinukset
Kojetaulun “muovisuus”
Särmättömyys
Jälkimaku
F-Pace on merkin ensikosketus maasturiluokkaan, eikä yhtään huono sellainen. Varmasti tulee löytämään oman paikkansa markkinoilla, vaikka raudanlujat kilpailijat eivät takuulla ole helposti sivuutettavissa.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa