Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Tiguan – Suosikkiluokan kärkeen

Julkaissut:

|

30.9.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Tiguan – Suosikkiluokan kärkeen

vw_tiguan

Uudistunut Volkswagen Tiguan on uudistunut täysin ja iskee kilpailijoilleen luun pahasti kurkkuun.

vw_1Uusi Volkswagen Tiguan näyttää päällepäin nopeasti katsottuna hyvin pitkälti isoveli Touaregilta. Eikä se tarkoita yhtään huonoa. Ero Tiguanin ensimmäiseen sukupolveen on selkeä.

Tässä suositussa katumaasturiluokassa kilpailijat ovat uudistuneet tiuhaan tahtiin ja vanha Tiguan olikin pysynyt muuttumattomana pisimpään. Ford Edge tuo uutena mallina oman hämmennyksen soppaan.

Monipuolinen mallisto

Tiguanin mallistossa on tarjolla 3 eri tehoista bensamoottoria (125, 150 ja 180hv) ja niistä pienin tulee aina etuvetoisena sekä manuaalivaihteisena. Sen saa itselleen 30 994 eurolla. 
Diesel-moottori on aina 2-litrainen, mutta siitäkin on tarjolla kolme eri tehoista versiota (110, 150 ja 190hv). Edullisin diesel lähtee reilulla 35 100 eurolla ja tuolloin on myös kyse etuvetoisesta ja manuaalivaihteisesta mallista.

Varustetasot ovat tuttuja jo aiemmista malleista: Trendline, Comfortline ja Highline. Me saimme koeajoon malliston tehokkaimman bensaversion Highline varusteilla ja DSG-vaihteistolla. Koeajoautoon oli lisäksi laitettu lisävarusteita noin 10 000 euron verran.

Mukava ja tilava

Ohjaamo on Volkswagenille tuttuun tyyliin tyylikäs ja selkeä. Hallintalaitteet viimeistä piirtoa myöten oikeilla paikoillaan. Kuljettaja tuntee olonsa oikein mukavaksi. Myös muilla istumapaikoilla viihdytään.

vw2

Vaikka Tiguan ei välttämättä niihin autoihin kuulukaan, joilla lähdetään möyrimään pahoihin paikkoihin, niin maasto-ominaisuudet ovat varmasti ihan riittävät. Tutun kallion ylittäminen onnistui kiitettävästi, vaikka kiipeämisessä auto joutuikin ristiriipuntaan. Kiipeäminen tapahtuu hyvin pienellä vauhdilla eli heikkoa nelivetoa ei voi pelastaa edes ronskimmalla vauhdilla. Haldex-nelivetojärjestelmä on ottanut huimia kehitysaskelia ja kuten viime talven TM Talvitesti osoitti, että semmoisella järjestelmällä varustettu nelikko voi ihan hyvin olla kärkikahinoissa.

Tiguanin suurin sallittu vetokyky on noussut 2500 kiloon ja siinä on yksi merkittävä ase kilpailijoihin nähden. Tavaratila vetää komeasti yli 600 litraa, joten silläkin saralla edeltäjäänsä nähden parannusta on tullut rutkasti.

Koko koeajon aikana Tiguan loisti jokaisella osa-alueella, eikä tässä ole mitään heikkoja lenkkejä. Siitä harvinainen katumaasturi, sillä yleensä en todellakaan ole syttynyt tämän keskimmäisen kokoluokan autoista. Melutaso pysyi erittäin miellyttävänä erilaisista tienpinnoista huolimatta ja raskaasta kaasujalasta huolimatta pääsimme yllättävän lähelle valmistajan ilmoittamaa lukemaa.

Volkswagen Tiguan Highiline 2.0 TSI DSG 4Motion
Hinta alk: 47 314,56€
Koeajoauton hinta: 57556,99€
Iskutilavuus: 1984cm3
Teho: 180hv / 3940-6000 kierr/min
Vääntö: 320 Nm / 1500-3940 kierr/min
Paino: 1800kg
Pit.lev.kork: 4486mm, 1839mm, 1643mm
Vetokyky max: 2500kg
Tavaratila: 615l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.7s
Huippunopeus: 208 km/h
Kulutus (valm.ilm): 7.4l
Koeajon kulutus: 8.3l

Plussat
Tilat
Mukavuus
Ajettavuus
Melutaso

Miinukset

 

vw

Jälkimaku
Uusi “mini-Touareg” on erittäin hieno auto, joka kiilaa heti laakista luokkansa kärkeen. Varma menestyjä. Tiguanin kanssa arki on harmitonta ja mukavaa.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *