Kaasujalka

Vain pito puuttuu – Opel Kadett C ´75

Julkaissut:

|

28.9.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vain pito puuttuu – Opel Kadett C ´75

kadet2

Kemiönsaarella on tänä kesänä kuultu outoja ääniä. Joku on saattanut luulla niitä karhun murahduksiksi, toisen kauhistellessa Herregud! Mistään yliluonnollisesta ei kuitenkaan ole kyse, vaan äänet ovat lähtöisin Johan Fabianssonin hyvin kiukkuisesta Opel Kadettista.

Eletään vuoden 1975 kevättä. Vaaleanruskea Kadett rullaa ulos Bochumin tehtaan tuotantolinjalta Saksassa. Opelin konehuoneessa piileskelee 1196-kuutioinen ja 52-heppainen moottori. Pari kuukautta myöhemmin autoliikkeestä juuri noudettu Opel pysäköidään Koskisen perheen pihaan Vihdin Huhmarissa, 40 kilometrin päässä Helsingistä. Uutuuttaan kiiltelevä Kadett tulee kuljettamaan perhettä niin työmatkoilla, kauppareissuilla kuin lomillakin. Ne kaikki kerryttävät kilometrejä, ja niinpä Opel myydäänkin jo kolmen vuoden kuluttua. Sittemmin omistajat alkavat vaihtua entistä tiheämpään, auton pyöriessä pääkaupunkiseudulla ja Länsi-Uudellamaalla. Eräänä päivänä sen hetkinen omistaja peruuttaa Kadettin pihansa takanurkkaan, ison kuusen juurelle. Näinkö Opelin matka päättyi?

No ei todellakaan! Nyt, yli 41 vuotta myöhemmin, Kadett elää uutta elämää kemiöläisen Johanin harrasteautona. Vauhdikasta elämää elääkin, sillä Opel Calibrasta lähtöisin oleva 1970-kuutioinen turboahdettu moottori tarjoaa voimaa alkutilanteeseen nähden moninkertaisesti. Ratakäytössä tehoa irtoaa jopa 400 hevosvoimaa! Auton värikin on vaihtunut monotonisesta vaaleanruskeasta pirtsakkaan keltaiseen.

kadett2kadett1kadet_1kadetkadettDiy – Do it yourself…

Old school on yksi harrasteautoilun tyylisuunnista. Siinä ideana on säilyttää auton ulkoasu tuotantoaikakautta kunnioittavana, kun taas tekniikkaan voidaan tehdä suuriakin muutoksia. Tämän ajatusmallin mukaan Johan on Opelinsa rakentanut. Muutamin poikkeuksin.

Ilmaa moottoriin pukkaa nykyisin Holset HX35 Super -turboahdin. Ahdin on kiinni Johanin itse valmistamassa pakosarjassa, joka voidaan luokitella ns. käärmeenpesäsarjaksi. Rosterinen imusarja on sekin Johanin omaa käsialaa; toteutukseen hän poimi ideoita markkinoilla olevista tehdasvalmisteista.

Turbon seurana on Biltemasta ostettu halpis-hukkaportti, joka on hoitanut tehtävänsä moitteitta. Ennen kuin ahdettu ilma pääsee moottoriin, käy se jäähtymässä välijäähdyttimessä, joka on ns. kiinacooleri. Varsinainen jäähdytin on puolestaan Koyoradin alumiinipäätyinen malli, ja sen seurana on yksi sähköflekti.

Moottorinohjauksesta vastaa kotimainen Tatech 32 Pro, jonka asennuksen Johan teki itse, veljen auttaessa sähköjen kanssa. Suorasytytys on toteutettu Bosch 034 puolilla ja iridium-tulpilla.

Kovin suurena yllätyksenä enää tässä vaiheessa tuskin tulee se tieto, että 3-tuumainen pakoputkisto on Johanin itse valmistama; materiaalina hän on käyttänyt Motonetista ostamiaan valmispätkiä.

Vaihteistoksi valikoitui 5-portainen, 450 newtonmetrin väännön kestävä Getrag 265, jota on käytetty BMW:n eri malleissa sekä Opel Ascona 400:ssa. Tämän vaihteiston valintaa puolsi sekin, että varsin sutjakkana se mahtui paikalleen ilman peltitöitä. Kardaani on sekin valmistettu omatoimisesti Opelin ja BMW:n kardaaneja yhdistelemällä. Taka-akseli puolestaan on Opelin ns. isoperä, jonka sisään on sorvattu A-Omegan pikkuperän tasauspyörästö kitkalukolla.

Jarrut ovat vauhdin surma, mutta silti sellaiset autossa on syytä olla. Mieluiten vieläpä hyvät. Jo ostohetkellä Kadettissa oli levyjarrut, joita sittemmin on päivitetty. Edestä löytyvät lähes 300 milliset, jäähdytetyt levyt, takaa taas G-Astran 240 milliset levyt. Levyihin Johan on itse porannut reiät pölyn- ja vedenpoistoa – ja ehkä hieman ulkonäköäkin parantaakseen.

…. and have fun

Ulkonäköä ja ajettavuutta varsinkin radalla parantaakseen Johan asensi Kadettiin lokasuojien kaarilevikkeet, jotka hän hankki Opel-kerhon nettifoorumin kautta. Levikkeet eivät vaatineet oikeastaan muuta kuin asennuksen, sillä mattamusta väri sointui hyvin yhteen kirkkaan keltaisen kanssa.

Vanteiksi Johan valitsi old school -linjaan hyvin istuvat 15 tuumaiset XXR Wheelsin vanteet, jotka on tehty nimenomaan takavetoiseen autoon.

Auton jousitukseen Johan ei vielä ole löytänyt mieleistään lopullista ratkaisua. Kuvaushetkellä edessä olivat Opel Rekordin jouset, takana puolestaan Saab 900:n kiemurat. Iskunvaimentimet ovat FK:n ja Konin valmisteita. Jousitusta Johan pitää jopa liian jäykkänä.

Kun Johan osti Kadettin, oli sen sisusta hurjassa kunnossa. Penkit olivat väsyneet, samoin oviverhoilut, kattoverhoilua ei ollut lainkaan. Nykyiset etupenkit ovat peräisin Mitsubishi Space Wagonista, eivät siis ole mitkään varsinaiset sporttijakkarat. Takapenkin Johan on vaihtanut parempikuntoiseen.

Kojetaulu on alkuperäinen, mittaristoa lukuun ottamatta, se kun on peräisin Kadett GT/E -mallista. Mittaristossa olleen kellon tilalle Johan on asentanut polttoainemittarin. Lisäksi A-pilarista löytyy rykelmä lisämittareita.

Johan on rakentanut Kadettinsa harrasteautoksi, jolla voi ajella arkena, mutta todella hauskaksi meno muuttuu moottoriradalla rajoittamattoman tehon viedessä Opelia kiivaasti.

Teksti ja kuvat Jari Sjöman

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Kentsu korjaa jatkossakin vain polttomoottoriautoja
Vanhasta Nissanista tehtiin sähköauto
Kehäkessalta Kaivokselan Teboilille

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *