Uusi Opel Ampera-e toimintamatka yli 400 kilometriä
Uuden Opel Ampera-e :n toimintamatka yhdellä latauksella on yli 25 prosenttia enemmän kuin seuraavaksi tulevalla kilpailijalla. Uutuusmalli myös kiihtyy nollasta 50 km/h:n nopeuteen vain 3,2 sekunnissa.
NEDC-standardin (New European Driving Cycle, tämän hetkinen standardi toimintamatkan mittaamiseen erilaisilla ajoneuvoilla) mukaan Ampera-e:llä voi ajaa 400 kilometriä yhdellä latauksella (puhtaasti sähköllä ajettuna ja NEDC-standardiin mitattuna yli 400 km). Esimerkiksi lisävarusteena saatavalla 33 kWh:n akulla varustettu kilpailija tarjoaa NEDC-standardin mukaan vain 300 kilometrin toimintamatkan ja seuraavat kilpailijat 190-250 kilometrin toimintamatkan. Todellinen toimintamatka poikkeaa luonnollisesti NEDC-standardin arvoista, koska toimintamatkaan vaikuttavat tieolosuhteet, sää, ajotapa ja kuorma. Ampera-e:llä voi kuitenkin tavallisissa olosuhteissa ajaa helposti yli 300 kilometriä.
Pitkän toimintamatkan lisäksi 4,17 metrinen Ampera-e tarjoaa tilat viidelle hengelle. Tavaratila on kooltaan 381 litraa. Tämän mahdollistaa kymmenen akkumoduulin tilankäytöllisesti järkevä sijoittaminen osaksi alustan rakennetta. Kaikkiaan 288 litiumionisolusta koostuva 60 kWh:n akku kehitettiin yhteistyössä LG Chemin kanssa.
Rivakasti liikkeelle
360 Nm maksimiväännön ansiosta auto kiihtyy erittäin vaivattomasti. Auto kiihtyy nollasta 50 kilometrin tuntinopeuteen 3,2 sekunnissa ja ohitustilanteissa 80 kilometrin tuntinopeudesta 120 km/h nopeuteen 4,5 sekunnissa (alustavia lukuja). Auton huippunopeus on rajoitettu 150 kilometriin tunnissa. Sähkömoottorin suorituskyky on verrannollinen 150kW/204hv tehoon.
Lähes äänettömästi liikkuvan Ampera-e:n akut latautuvat auton liikkuessa. Akku latautuu kuljettajan nostaessa jalan kaasupolkimelta ”Drive”-tilan ollessa valittuna. Kun kuljettaja kytkee “Low”-tilan, moottorijarrutus on voimakkaampi ja sitä kautta akut latautuvat tehokkaammin. Kuljettaja voi valita ohjauspyörästä ”Regen on Demand” -tilan, jolloin talteen kerätään maksimimäärä energiaa. Tällöin moottorijarrutus on niin voimakas, ettei kuljettajan tarvitse normaaliliikenteessä koskea jarrupolkimeen lainkaan pysäyttääkseen auton. Ampera-e:tä voi siis turvallisesti kontrolloida pelkän kaasupolkimen avulla (One Pedal Driving). Jarrupoljin on luonnollisesti kuitenkin tarpeen hätätilanteita varten. Alustavien tulosten mukaan kuljettaja voi kasvattaa auton toimintamatkaa jopa viisi prosenttia “Drive”- tilaan verrattuna käyttämällä ”One Pedal Drivingia” hitaassa ja usein pysähtyvässä kaupunkiliikenteessä.
Ampera-e:ssä on viimeisimmän sukupolven IntelliLink-tietoviihdejärjestelmä ja tänä syksynä Suomessa lanseerattu Opel OnStar – palkittu henkilökohtainen avustaja. OnStar-palvelusta kuljettaja saa muun muassa pyytämänsä reittiohjeet suoraan auton navigaattoriin. Lisäksi Opel OnStar soittaa automaattisen hätäpuhelun kuljettajan puolesta sekä tarjoaa älypuhelinsovelluksen auton etähallintaan. Apple CarPlayn ja Android Auton avulla matkustajat voivat muun muassa tuoda suosikkisovelluksiaan auton kosketusnäytölle, kuunnella lempimusiikkiaan tai striimata elokuvia.
Vastaa