Kaasujalka

Team F40 korjaa siviili-Ferraritkin

Julkaissut:

|

26.8.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Team F40 korjaa siviili-Ferraritkin

f40Kilpa-autojen huoltokorjaamona vuonna 1994 aloittanut Team F40 on vuodesta 2003 lähtien korjannut ja huoltanut Nokialla myös siviilikuskien Ferrareita ja muita erikoisautoja.

Team F40 Oy on erikoisautohuollon, tuonnin ja varustelun erikoisliike Nokialla. Tänä päivänä sen kautta hoituvat erikoisautohankinnat ja mm. Ferrarin ja Porschen huollot, autojen varustelu ja viritykset sekä avoautovuokraus.

Yrityksen toimitusjohtaja ja omistaja Esa Schroderus itsekin alkoi ajaa kilpaa rata-autoilla 1990-luvun alussa. Hän perusti Team F40:n alun perin pitkälti omiin tarpeisiinsa, samalla tallissa rakennettiin muidenkin kilpa-autoja.
– Vuonna 2003 meille valmistui omat toimitilat Nokialle, ja sen jälkeen meiltä alettiin kysellä huolto- ja korjaamopalvelujamme myös siviili-Ferrareille.  Vaikka meillä itsellämme oli tarkoitus pysyä vain kilpa-autotoiminnassa, niin kentällä alkoi kiiriä viesti, että me varmaankin osaamme huoltaa muidenkin Ferrareita, jos itsekin ajamme niillä kilpaa ympäri Eurooppaa.

Vuonna 2006 Team F40 aloitti käytettyjen Ferrareiden ja muiden erikoisautojen  maahantuonnin.   Silloin Suomi näytti melko erilaiselta kuin nyt.
– Vielä vuonna 2003 tänne oli rekisteröity alle 60 Ferraria. Tänään Suomeen on rekisteröity jo yli 300 Ferraria, Porscheja on Suomessa jo yli 4000, Schroderus kertoo.

Aina riittää unelmia

Ferrareiden ja Porschejen lisäksi Team F40 on tuo maahan myös mm. Maseratia, Lamborghinia ja Bentleytä.
– Olipa maan taloustilanne mikä hyvänsä, niin aina riittää ihmisiä, jotka haluavat toteuttaa haaveensa. Ja me olemme tänäkin vuotta auttaneet aika monia asiakkaitamme näiden haaveiden toteuttamisessa.

Erikoisurheiluautojen lisäksi Team F40 huoltaa, entisöi ja maahantuo myös klassikkoautoja.
–Tavallaan meidän firma ottaa vastaan kaikki harvinaisuudet, joita moni firma arastaa huolto- ja kaupantekomielessä. Meillä on tällä hetkellä firmassa korjaamopäällikkö ja kahdeksan asentajaa töissä huollon puolella, itse vastaan autojen maahantuonnista ja myynnistä. Ammattitaitoisen henkilökuntamme osaaminen kattaa erikoisautojen vaativat huollot, korjaukset, diagnostiikan ja varustelun.

Team F40 on tällä hetkellä huoltopalvelujen tarjoajana Suomen suurin erikoisautotalo, jolla riittää asiakkaita ympäri maata.
– Lapin ihmiset pistävät paljon autoja junaan, me sitten haemme ne rautatieasemalta ja palautamme huollon jälkeen.  Noudamme autoja  myös asiakkaiden kotoa, Schroderus kertoo.

Kesä luonnollisesti on erikoisautojen huoltajalle kiireistä aikaa.
– Kesää silmällä pitäen auto kannattaisi huoltaa jo hyvissä ajoin vaikka talviaikaan tai viimeistään keväällä, Schroderus neuvoo.

Surullisimmillaan asiakas huomaa kesän alkaessa autostaan vian ja menettää vaativan huollon ja vaativien varaosien odottamisen takia paljon hyviä ajoviikkoja.
– Meidän kiireet alkavat maaliskuun puolestavälistä, kun aurinko alkaa paistaa, Schroderus sanoo.

Hyvät kontaktit

Team F40:n tärkeä valtti ovat Schroderuksen omat kilpa-autoilu-uran myötä saamat kontaktit eri puolilla maailmaa.
– Myymme asiakkaille luottamusta. Kerromme, mikä autoissa on niin hyvää kuin huonoakin. Tämä on tärkeää erityisesti erikoisautojen saralla.

Kun tämän päivän perheautojenkaan kaikki korjaukset ja huollot eivät enää onnistu pienemmiltä pajoilta, niin vielä vaativammaksi on käynyt erikoisautojen huoltaminen.  Tänä päivänä jopa monen erikoisauton öljyvaihtaminen vaatii erityisosaamista ja –työkaluja.
–Vaihdelaatikot ja moottorit ovat jo niin vaativia, että monen merkin maahantuoja ei edes niitä korjaa, vaan mieluummin vain irrottaa ne vaihtaakseen uuteen. Me kuitenkin edelleen teemme vaihdelaatikkojen ja moottoreiden remontteja. Tälläkin hetkellä menossa on useampi Porschen moottori- ja vaihdelaatikkoremontti.

Klassikkoautoihin puolestaan ei välttämättä enää edes löydy osia, vaan ne pitää tehdä itse.

Schroderus toivoo, että eduskunta toteuttaisi hallituksen esityksen leasingverolain uudistamisesta.
–Esitys lähtee siitä, että autoveroa esimerkiksi tällaisesta kalliista erikoisautosta perittäisiin vain siltä ajalta kun se on Suomessa. Siinä puhutaan jo dramaattisesta muutoksesta. Tanskassa uudistus on moninkertaistanut erikoisautojen myynnin. Kun niitä Suomessa myydään nyt vain yksittäisiä kappaleita, volyymi tällä uudistuksella voisi kasvaa niin merkittävästi, että valtion verotulotkin loppupelissä kasvaisivat merkittävästi.

Teksti Timo Kiiski
Kuva Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *