Suomen suurin pysäköintitalo valmis
Laajentunut pysäköintitalo P5 nostaa lentoaseman parkkipaikkojen kokonaismäärän 13 000:een. 4600 pysäköintipaikallaan P5 on tiettävästi Suomen suurin parkkitalo. Laajennuksen punainen lanka on energiatehokkuus.
Finavia käynnisti pysäköintitalo P5:n laajennustyöt syksyllä 2014. Alkuperäiseen rakennukseen on nyt rakennettu kaksi lisäkerrosta ja uusi lisäosa. Tuloksena on 3000 uutta parkkipaikkaa.
– Helsinki-Vantaan infrastruktuuri kehittyy valtavasti, kun valmistaudumme palvelemaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuonna 2020. Mitä enemmän matkustajamäärä kasvaa, sitä enemmän tarvitaan myös parkkipaikkoja, Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finaviasta kertoo.
Parkkitalon laajennus nostaa Helsinki-Vantaan parkkipaikkojen kokonaismäärän 13 000:een. P5:ssa pysäköintipaikkoja on nyt 4600.
– Tiettävästi kyseessä on Suomen suurin parkkitalo. Olemme asentaneet parkkitaloon kattotasoa lukuun ottamatta paikkakohtaisen opastuksen, jonka ansiosta parkkiruudun löytyminen helpottuu. Pysäköintiä voi helpottaa myös varaamalla parkkipaikan etukäteen verkkosivuiltamme tai mobiilisovelluksemme kautta, Haapasaari sanoo.
P5:ssa asiointia nopeuttaa ja helpottaa lisäksi rekisterikilven tunnistusjärjestelmä, joka pyritään asentamaan tulevaisuudessa lentoaseman kaikkiin pysäköintitaloihin.
Energiatehokkuus ja sähköauton latauspiste osa nykyaikaista matkustusprosessia
Betonirakenteinen P5 on kylmä pysäköintilaitos, joten tiloja ei ole hissejä, porrastorneja ja tiettyjä teknillisiä tiloja lukuun ottamatta tarve lämmittää lainkaan. 120 000 neliömetrin kokoisen rakennuksen valaistus koostuu led-valaisimista, joita pelkillä pysäköintitasoilla on lähes 3 000.
– Älykkäällä ohjauksella varustetulla led-valaistuksella saavutetaan jopa 80 % energiansäästö verrattuna perinteisiin valaistusratkaisuihin. Tällä on merkittävä vaikutus rakennuksen hiilidioksidipäästöihin, Finavian projektipäällikkö Esa-Pekka Timonen kertoo.
Sähkökäyttöiset eli sähkö- ja hybridiautot ovat yleistyneet maailmalla vauhdilla. Myös Suomessa kehitys on nousujohteista. Liikenne- ja viestintäministeriö arvioi sähkökäyttöisten autojen määrän moninkertaistuvan Suomessa tulevien vuosien aikana.
Finavia vastasi kasvavaan kysyntään rakentamalla P5:seen sähköauton latauspisteet yli 30 autolle.
– Pysäköintialueet ovat luonnollinen paikka ladata akkuja. Lentoasemalle pysäköidään usein ainakin päiväksi ja yleensä pidemmäksikin aikaa, siksi latausmahdollisuus lentoasemalla on tärkeää, Timonen kertoo.
Helsinki-Vantaan P1-pysäköintitalossa on ollut sähköauton latausmahdollisuus jo parin vuoden ajan, ja tarvetta lisäkapasiteetille on ollut. P5:n latausalue on suunniteltu siten, että latauspisteiden määrää voidaan tulevina vuosina lisätä.
– Helppokäyttöiset latauspisteet ovat tärkeä osa nykyaikaista matkustusprosessia ja asiakkaiden palvelukokonaisuutta sekä kestävää kehitystä ja ympäristövastuullisuutta, Timonen jatkaa.
Sähköauton latauspisteitä löytyy Helsinki-Vantaan lisäksi Ivalon lentoasemalta. Oulun lentoasemalla autoa voi lämmittää sähköllä, ja alue soveltuu myös sähköautojen hidaslataukseen. Tulevana syksynä latauspisteitä asennetaan Oulun, Rovaniemen ja Kittilän lentoasemille.
Junayhteyden suosio kasvussa
P5:n laajennus on osa Finavian käynnistämää noin miljardin euron kehitysohjelmaa, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa Euroopan johtavien vaihtolentoasemien joukossa.
Kehitysohjelman myötä Helsinki-Vantaan liikenneyhteydet ovat monipuolistuneet. Uusien parkkipaikkojen lisäksi lentoasemalle avautui kesällä 2015 junayhteys, jonka ansiosta se on entistä paremmin saavutettavissa eri puolilta Suomea. Vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä jo 13 prosenttia Helsinki-Vantaalle tulevista matkustajista saapui junalla.
Vastaa