Kaasujalka

Koeajo Renault Megane – Sopivasti erilainen

Julkaissut:

|

10.7.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Renault Megane – Sopivasti erilainen

rellu

Uusi Renault Megane on hyvännäköinen ja sopivasti erilainen c-segmentin auto. Nimenomaan sopivasti. Liika erilaisuus menee helposti omituisuudeksi.

Kaasujalka sai koeajoon joka suhteessa tavallisen uuden Meganen. Varustelutaso oli toiseksi kallein ”Zen”, mutta senkin kanssa hinta lisävarusteineenkin jää alle 25 000 euron. Juuri näitä autoja tämän kohderyhmän ihmiset, usein kahden pienen tai alakouluikäisen perheen lapset ostavat.

Lisävarusteita oli 1200 euron edestä ja ne olivat tarpeellisia: pysäköintipakettiin kuului etu- ja takapysäköintitutkat ja sähkötoimisesti taittuvat sivupeilit sekä älyavainkortti kävele pois –toiminnolla. näiden lisäksi hintaa nosti myös metalliväri.

meganerenaultmeganemegaHyvä ajotuntuma

Perus-Renaultit eivät tähän asti ole saaneet aikaan erityisiä väristyksiä. Mutta uusi Megane 130-hevosvoimaisella bensamoottorilla herätti. Ohjaus on kevyttä taajama-ajossa, sitä on vahvasti tehostettu. Mutta silti tuntuma pysyy hyvänä kaikissa nopeuksissa.

Meganella oli innostavaa kurvailla Vantaan Petikon ja Variston pienemmillä teillä, samoin kaupunkiajossa.

Kun vääntöä on 205 Nm, liikkuu auto kevyesti ja moottorikin kiertää herkästi. Manuaalivaihteet loksahtelevat paikalleen täsmällisesti ja keppi liikkuu vaivattomasti, mutta samalla kivan pehmeästi. En jäänyt yhtään kaipaamaan automaattia.

Etuistuimissa riittää sivutukea, mutta silti ei tule liian ahdetun tuntuista. Istuimet ovat myös riittävän jämäkät, eivät sellaiset ”sohvat” kuin takavuosien ranskalaisissa.

Uusi Megane on millä tahansa mittareilla nautittava ajettava. Siinä on dynaaminen alusta ja iskunvaimennus. Mutta oma merkityksensä on myös kasvaneilla mitoilla: nyt se on raideleveydeltään oman kokoluokkansa levein, lisäksi se on kasvanut pituutta 6,4 cm ja madaltunut melkein 3 cm.

Ison auton tuntua

Kaikessa tuntuu myös laadukkuus: kitinöitä, kolinoita ja natinoita ei sisälle kuulu. Entistä paksummat sivulasit tekevät siitä entistä äänettömämmän. Ja juuri tämä äänettömyys saa Meganen tuntumaan jopa luokkaansa isommalta autolta.

Designiltaan uusi Megane on dynaaminen ja moderni, sortumatta silti omituisuuksiin ja turhaan kikkailuun. Ennen se tuppasi ranskalaisissa autoissa olemaan ongelma: erikoiset ratkaisut tuntuivat olevan itsetarkoitus sen sijaan, että ne olisi valjastettu ensisijaisesti palvelemaan käytön helppoutta. Tätä vikaa ei uudessa Meganessa ole.

Mutta silti se on riittävän persoonallinen auto. Keulan LED-tekniikalla toteutetut C:n muotoiset päiväajovalotjatkuvat etupuskuriin tehostaen auton etuosan ilmettä. Peräpäässäkin on leveät LED-valot ja turvallisuuden takia valmistaja on laittanut ne olemaan jatkuvasti ja automaattisesti päällä.

Sisätiloissakin design on selkeä, mutta ei tylsä. Mittariston voi personoida mieleisekseen: väritaustoja on useita ja vaihtoehtoisesti nopeutta voi seurata niin digitaalisesti juoksevina numeroina kuin perinteisen viisarinäytön tyylisesti.

Vahva haastaja

Keskiosassa on 7-tuumainen näyttö mm. multimedian ja navigoinnin toimintoja varten, ja puhaltimen volyymia voi säädellä vain kosketusnäytön hipaisulla. Mutta keskeisimmät toiminnot hoituvat onneksi ihan perinteisillä napeilla.

Zen-varustetasoon kuuluu mm. 16 tuuman kevytmetallivanteet, automaattinen kaksialueilmastoinnin, automaattiset valot (päivä-ajo-pitkät), kaistavahti liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja navigointi.

Jos jotain pientä napinaa pitää väkisin etsiä, niin neljän aikuisen auto uusi Megane ei ole. Takapenkillä pitkän miehen pää ottaa kattoon, polvia täytyy koukistaa ja varpaitakaan ei etuistuinten rakenteen takia saa helposti penkin alle. Mutta eiköhän tämän auton pääasiallinen kohderyhmä olekin äidin, isän ja kahden alakoululaisen tai sitä nuoremman lapsen perhe.

Uudella Meganella on kaikki eväät haastaa Golf, Astra, Focus ja Octavia. Jo nyt siitä tuli oma suosikkini. Mielestäni Megane vain on edellä lueteltuja tyylikkäämpi. Siinä on hyvä ajamisen tuntuma, alusta on napakka, sisämelu on vähäinen ja siinä ison auton tunnelmaa.

Tuntuu jo rasittavalta, ehkä monen mielestä epäuskottavaltakin, kun niin moni autouutuus on herättänyt varauksetonta innostusta viimeaikoina. Mutta itselläni on aina taipumus suhteuttaa ominaisuudet hintaan. Kun Zen-version hinta lisävarusteineenkin on tosiaan 24 569,70 euroa, niin tässä saa autoa rahan vastineeksi.

Renault Megane Energy TCe 130 Zen
Moottori: 1198 cm3, turbo
Käyttövoima: bensiini
Teho: 131 hv
Huippunopeus: 197 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.6 s
Co2:  119 g/km
Yhdistetty kulutus: 5,3 l /100 km (valmistajan ilmoittama)
Vääntö: 205 Nm
Hinta lisävarusteineen: 24 567,79 €, malliston hinta alk. 19 990 €.

Plussat & miinukset
+ Hyvä ajotuntuma maantiellä
+ Kevyt kaupunkiajossa
+ Äänetön, tyylikäs
– Vaatimattomat takatilat
– Kosketusnäytön opettelu vaatii aikaa

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *