Peräkärryn lastaus – Lastaa peräkärry oikein
Tänäkin kesänä moni kesämökkiläinen ja omakotitalorakentaja hankkii ensimmäisen peräkärrynsä. Ennen liikenteeseen lähtöä ja kuormatessa kannattaa ottaa vakavasti ammattilaisen ohjeet.
Lastaa peräkärry oikein. Autokoulunjohtaja Markku ”Make” Kähkönen espoolaisesta Maken Autokoulusta tietää lähes 30 vuoden kokemuksella, että kokemattoman on syytä treenata rauhassa peräkärryn käyttäytymistä ennen liikenteen sekaan lähtöä.
– Paitsi peruutusta ja kuorman kiinnitystä, pitää kokeilla myös miten laidat toimii ja lukitaan. Kun kärryä halutaan kääntää vasemmalle, pitää rattia kääntää päinvastaisesti oikealle. Linkkuun ei saa kärryä laskea, muuten se rikkoo paikkoja. Harjoittelussa pitää olla malttia, kiire ei saa olla koskaan.
Kiinnitä huolella koukkuun
Tänä kesänä autoa pitkästä aikaa vaihtavan ja siihen peräkärryä hankkivan on hyvä muistaa, että enää rekisteriotteita ei lähetetä postitse ja paperille, vaan oman auton tiedot voi tarkistaa Trafin sivuilta. Peräkärryä hankkivalle tämä on sikäli tärkeä tieto, että auton rekisteritiedoista voi tarkistaa, mikä on omaan autoon tulevan peräkärryn suurin sallittu paino.
-Itsellenikin tämä on uusi asia, kun pitkästä aikaa vaihdoin autoa. Toki kärryjen myyjätkin tietävät nämä asiat, Kähkönen sanoo.
Myös vaunun lukitsemista vetoauton koukun kuulaan kannattaa harjoitella.
–Oikein lukittuna peräkärry ei lähde ylöspäin nostamalla vetokoukusta irti. Kun lähdetään liikenteeseen, täytyy tarkistaa kuorman kiinnityksen lisäksi myös valojen ja vilkkujen toimivuus. Laitojen tietysti on oltava kiinni. Lastauksessa on tärkeää, ettei kuorma ole takapainoinen ja nosta vetoauton peräpäätä. Mutta ei se saa myöskään painaa vetoauton perää liian alas, Kähkönen painottaa.
Sido kunnolla kuorma
Kuormaus aloitetaankin edestä niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja lopuksi kuorma sidotaan kunnolla kiinni.
Vetoauton ja kärryn yhdistelmän massan on oltava oikeassa suhteessa.
– Kevyen peräkärryn kokonaispaino saa olla enintään 750 kiloa, Kähkönen korostaa.
Kärryn ominaismassa vähennettynä tämä tarkoittaa, että lastin suurin mahdollinen paino on usein noin 400 kg. Kevyempien vetoautojen kanssa jopa alle.
Perävaunu on kuormattava niin, ettei kuorma voi aiheuttaa haittaa muulle liikenteelle, vahingoittaa omaisuutta tai pudota tielle. Käytännössä kaikki irtotavara on sidottava kiinni ja mahdollisesti pölyävä kuorma peitettävä.
Kuorma ei saa sivusuunnassa ulottua perävaunun laitojen yli. Kuorma saa ylittää takalaidan enintään kahdella metrillä, mutta jo metrin ylitys on merkittävä punaisella tai punakeltaisella merkkilipulla. Pimeän tai hämärän aikaan on pitkässä kuormassa käytettävä punaista valaisinta. Edestä lasti saa tulla metrin verran peräkärryn etureunan yli. Käytännössä auton puskurin läheisyys sanelee ylityksen usein tätä lyhyemmäksi.
Peräkärryn lasti on sidottava kiinni, vaikka käytössä olisikin kuomullinen vaunu. Kuorman sitomisessa käytetään ehjiä kiinnitysvälineitä. Liinojen on kestettävä pituussuunnassa lastin painon verran ja sivusuunnassa puolet siitä.
Vältä paniikki vesiliirrossa
Perävaunun aisapainot on merkitty vetokoukkuun. Se saa enintään neljä prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg suuremman painon ollessa ratkaiseva.
Esimerkiksi 500 kg painavan peräkärryn aisapaino saa olla enintään 25 kiloa. Siten yleisimmän, kokonaismassaltaan 750 kilon painoisen, jarruttoman niin sanotun kevytperäkärryn aisapaino saa olla täyteen lastattuna 30 kiloa. 3 500 kilon kokonaismassan ylittävissä ajoneuvoissa aisapaino saa olla 10%.
Liian korkeitakaan kuormia ei voi peräkärryyn lastata.
– Henkilöauton suurin sallittu korkeus on 4,40 metriä. Pieneen ja kapeaan vaunuun en kyllä yli metrin kuormaa kasaisi. Kaappivaunut eli kuomulliset umpivaunut ovat tietysti toinen juttu, Kähkönen neuvoo.
Peräkärryä vetäväkään ei ole immuuni edellä ajavan yllättäville äkkijarrutuksille, siksi riittävän turvavälin merkitystä ei voi korostaa liikaa.
– Äkkijarrutuksessa on tärkeää pitää yhdistelmä suorassa. Jos se menee vähänkin linkkuun, vaunu l kääntyy auton rinnalle tai kaatuu helposti.
Vesiliirtoon joutuessa iskee helposti paniikki.
– Vesiliirrossa ei pidä painaa jarrua. Ohjaus tulee pitää tien suuntaisena suorassa ja nopeutta on laskettava varovasti jalkaa kaasupedaalilta nostamalla. Manuaaliautossa helpointa on painaa kytkin alas. Automaattivaihteisessa autossa jää ainoaksi mahdollisuudeksi annostella kaasua pienemmälle.
Valot ja laakerit kunnossa
Vaikka peräkärryä ei tarvitse katsastaa, sen valot, vilkut, heijastimet ja pyörien laakerit on pidettävä katsastuskriteerien vaatimassa kunnossa.
Alla pitää olla myös vuodenaikojen vaatimat renkaat, ja niiden pitää olla yhtä hyvässä kunnossa kuin vetoautossakin.
–Ja peräkärryn kanssa suurin sallittu nopeus on aina 80 kilometriä tunnissa. Jos vedetään jousittamatonta perävaunua, suurin sallittu nopeus on 60 km/h. Pikkuvaunujen yksi suurimmista vioista on liian kovissa nopeuksissa rikkoutuneet pyörien laakerit, Kähkönen huomauttaa.
Teksti Timo Kiiski
Lähteet: Trafi, Liikenneturva
Kuvat Poliisin arkisto
Vastaa