Koeajo Toyota Prius – Entistä uskottavampi
Makuasioista on turha kiistellä, niin myös puhuttaessa uuden Toyotan Priuksen muodoista. Mutta taatusti se ei huku massaan. Ajoltaan uudistunut hybridi-ikoni on entistä vakuuttavampi.
Prius on ehtinyt jo neljänteen sukupolveen. Uutukaisessa on matala keula ja sen ilme on entistä aggressiivisempi.
Jos muodoista mielipidettä kysytään, niin mielestäni onnistuneimmat ne ovat kolmannen sukupolven Prius+ –farmarimallissa. Uutukainen hakee konstikkailla ja matalilla muodoillaan varmasti nuorta ja urheiluhenkistä ostajakuntaa, mutta jotenkin tuntuu, että sille porukalle hybridi ja pieni kulutus eivät kuitenkaan ole ”se” juttu.
”Batman-auto”
”Sehän on kuin joku Batmanin auto”, meidän rouva totesi, kun ajoin uuden Priuksen katokseen.
Toisten mielestä matala keula tekee uudesta Priuksesta vähän ”kökön” näköisen, minua se taas kummastuttaa enemmän peräpäästä. Mutta moderni auto uusi Prius kiistatta on.
1,8-litrainen bensamoottori käy entistä hienostuneemmin. Siinä on edeltäjäänsä vähemmän tehoa, se vie vähemmän bensaa ja myös päästää entistä vähemmän. Kun edeltäjämallin Co2-päästöt olivat 89g/km, luvataan tämän päästöiksi vain 70 g/km.
Taksimiehet ovat olleet tyytyväisiä Priukseen. Vaikka se ei ole ollut mikään tilaihme, sen hybriditekniikka on osoittautunut luotettavaksi ja kulutus on kaupunkiajossa pieni. Uudessa Priuksessa tavaratila vetää 50 litraa enemmän kuin edeltäjässä ja penkit kaatamalla se laajenee entisestään.
Tosin matalissa muodoissa on se vika, että takapenkillä jollakin yli 2-metrisellä näyttelijä Jussi Lammella tulisi tukala olo. Sen sijaan jalkatilaa on ruhtinaallisesti. Nyt Priukseen voi asentaa myös vetokoukun, joka ei aiemmin ollut mahdollista. Tämä varmasti ilahduttaa peräkärryä vetäviä ekohenkisiä mökkeilijöitä.
Ajotuntuma on selkeästi vakuuttavampi kuin aiemmin. Istuimessa riittää ja ristiselälle tukea ja koeajossa olleessa mallissa säätäminen hoituu sähköllä. Ratistakin löytyvät etäisyys- ja korkeussäädöt, joiden avulla ainakin tällainen 177-senttinen äijänpätkä löytää hyvän ajoasennon. Ergonomia ohjaamossa on muutenkin oikein hyvä. Automaattivaihteiden vanhaan ja tuttuun joystick-tappiin tottui jälleen nopeasti.
Mittaristo on tuttuun tapaan keskellä ja siihen tällainen ”vanhan liiton mies” ei totu. Niinpä varsinkin hämärän tullessa tuulilasiin ja suoraan kuljettajan näkökenttään ilman päänkääntötarpeita heijastuva nopeusnäyttö oli kiitollinen juttu. Toki keskelle sijoitetuista mittareista ja näytöistä voi seurata auton monipuolisia toimintoja, esimerkiksi kulutusta.
Vaikka Priuksen ohjaamo toisaalta on kuin avaruusasemalta, on sen ilme edelleen myös hiukan muovinen. Valkoisen muovin käyttö pienissä yksityiskohdissa harmaan vastaparina voi olla veikeää, mutta se, mikä piristää Fiat 500:ssa, tuntuu yli 40 000 euroa maksavassa ja isommassa Priuksessa vähän halvalta.
Käynti on miellyttävää, varsinkin pienillä kaupunkinopeuksilla, kun auto etenee sähköllä hissutellen. Kun polttomoottori tarvittaessa tulee mukaan, se tapahtuu hyvin huomaamattomasti.
Aiempaa tukevampi ajaa
Uusi Prius on tukeva auto ajaa. Verrattuna moneen muuhun Toyotan uutuusmalliin, sen ohjaustuntuma on hyvä, sitä ei ole tehostettu liian kevyeksi.
Mutta karkeilla pinnoilla maantienopeuksissa tulee Priuksessa vastaan se juttu, miksi en edelleenkään siihen ihan täysin lämpene: ne sisään voimakkaina tunkevat rengasäänet. Sileällä Prius kyllä kulkee äänettömästi.
Mikään rakettihan 122-hevosvoimainen Prius ei ole. Mutta tuskinpa sellaisen ostavat tehoja edes miettivät, vaan menevät kulutus edellä. Edellisessä, kolmannen polven Priuksessa tehoja oli 136 hevosvoimaa. Samalla kun hybriditekniikkaa on kehitetty, on myös polttomoottorin hyötysuhdetta parannettu.
Valmistaja lupaa Priukselle keskikulutukseksi 3 litraa satasella. No eihän se siihen tietenkään pääse. Meikäläisellä kulutus sekalaisessa ajossa oli lähes 5 litraa satasella, vaikka kuinka ajoin koko koeajoviikon Eco-ajotilassa säästeliäisyyttä ja taloudellista ajotapaa tavoitellen.
En kyllä alunperinkään uskonut tuohon lupaukseen kolmen litran kulutuksesta. Vaan eipä Prius ole ainoa: pihit kulutuslukemat eivät ole toteutuneet tähän mennessä juuri millään muullakaan autolla.
PHEV:tä odotellessa
Mutta ottaen huomioon, että Priuksessa on automaattivaihteet, hyvät tilat ja tehoa kuitenkin se 122 hevosvoimaa, on himpun vajaan viiden litran sekalainen kulutus satasella erinomainen saavutus. Varsinkin kun enin osa ajosta tapahtui taajamissa.
Priuksessahan on edelleen se ongelma, että hyötyäkseen oikein kunnolla hybridin taloudellisuudesta, pitäisi ajaa hissutellen taajamanopeuksilla. Pitkillä matkoilla puhtaan sähköajon osuus pienenee ja kulutus alkaa hiljalleen kasvaa kohta tavallisten polttomoottoriautojen lukuja.
Lopputulema oli positiivisen puolella. Mutta jos nyt olisin ostamassa Priusta, niin odottaisin ehkä loppuvuoteen, jolloin tiettävästi luvassa on myös PHEV- eli pistokehybridiversio nykyistä suuremmalla akulla. Tosin, tietysti se pistokehybridi myös maksaa enemmän.
Toyota Prius Premium
Moottori: R4, 1798 cm3
Käyttövoima: hybridi (sähkö&bensa)
Vaihteisto: automaatti
Teho: 122 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,6 s
Huippunopeus: 180 km/h
Yhdistetty kulutus: 3,3 l /100 km (valmistajan lupaama)
Co2 : 76 g/km
tavaratila 502 l.
Hinta: alk. 40893 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa