Kaasujalka

Koeajo Honda HR-V – Isomman maasturin tuntua

Julkaissut:

|

30.6.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Honda HR-V – Isomman maasturin tuntua

hr-v

Uusi Honda HR-V on 30 senttiä isoveli CR-V:tä lyhyempi, mutta ajaessa sitä on vaikea uskoa. Se tarjoaa koko rahan edestä isomman auton tuntua.

Honda HR-V on etupäästä katumaasturi ja perästä coupe. Mitähän tälläkin nyt sitten tarkoitetaan? No vähän sitä, että hyvin etäisesti se tuo mieleen coupemaisen BMW:n X6-katumaasturin, joka tietysti on paljon isompi auto.

Isoveli CR-V:n akseliväli on 2630 mm ja se on 4605 mm pitkä, pikkuveli HR-V:n akseliväli on 2610 mm ja se on 4294 mm pitkä. Eli vaikka CR-V on yli 30 senttimetriä pidempi, niin akselivälin ero HR-V:hen on vain 2 senttimetriä.

hondaÄänetön

Uusia autoja ei monen lukijoiden mielestä pitäisi hirveästi suitsuttaa: pitäisi olla ns. kriittinen. Eli toimittaja ei saisi ilmaista ihastustaan johonkin tuttavuuteen.

No, kun kerran lukijoiden mieliksi joutuu toisinaan kaivelemaan uusista nykyautoista puutteita kuin neulaa heinäsuovasta, niin kyllä se haltioituneisuuskin pitää saada tunnustaa.

Tunnustan rehellisesti, etten ole koskaan varauksettomasti ollut ihastunut Hondan isompaan katumaasturiin CR-V:hen, vaikka tiedän nämä jutut, kuinka Hondan moottori käy luotettavasti ja hienosti kuin sveitsiläinen kello. Uudempaa CR-V:tä en ole ajanut, mutta edellistä korimallia olen. Jollain tavalla minusta se oli mainettaan muovisempi.

Enkä nyt varsinaisesti saanut kicksejä koeajettuani joitakin aikoja sitten parikin versiota uudesta Civicistä. Minusta ne kävivät himpun saksalaisia kilpailijoitaan raa’emin ja olivat niitä hiukan peltisempiä sekä muovisempia.

Mutta tähän HR-V:hen kyllä ihastuin ikihyvikseni. Siksi, että sen kyyti on muhkeaa. Se on todella äänetön auto. Uskon täysin, että maahantuojan ilmoittama matkustamon melutaso 65 dB pitää paikkansa. Tämä diesel hyrisee, eikä runksuta.

honda_hr-vhonda1Leppoisaa kyytiä

Honda HR-V :stä huokuu laatu:  1.6-litrainen dieselmoottori käy pehmeästi ja 6-lovinen manuaalilaatikko toimii täsmällisesti ja vääntöä riittää: kaupunkinopeuksissa pystyy ajamaan hyvinkin viitospykälällä ja kuudes pykälä pitää kierrokset alhaalla moottoritienopeuksissakin.

HR-V:ssä sisällä istuessa on väljää. Ohjaan info-audiojärjestelmän näyttö on moderni ja toimintoja on runsaasti. Tosin käyttö vaatii pientä opettelua. Auto on viimeistellyt tuntuinen. Laadukkuuden ja pienen luksuksenkin tuntua lisää pehmeän nahan käyttö kojelaudan keskiosassa.

Ajaessa miettii väkisinkin, että mihin sitä CR-V:tä tarvitaankaan. No, onhan se isompi ja näyttävämpi auto. Mutta omaa silmääni HR-V:n coupemaiset muodot viehättävät enemmän kuin pystyperäisemmän ja järkälemäisemmän CR-V:n.

Ja kun HR-V:n 470 litran tavaratila on sarjaan suurimpia ja takapenkin istuinosakin nousee pystyyn, HR-V:llä kyllä täyttää tavallisen perusperheen kuljetustarpeet.

Koeajoviikko HR-V:lla tarjosi tällaiselle yli viisikymppiselle perusmiehelle mukavaa kyytiä ja leppoisaa ajettavuutta.

Oikeasti pihi

Vielä kun kulutuslukemat kerrankin lähestulkoon vastasivat maahantuojan ilmoituksia, yhdistelmäajossa dieseliä kului noin 4,5 litraa satasella kun maahantuojan mukaan yhdistetty kulutus on 4 litraa satasella. Mutta voi olla, että pienellä nipistelyllä noihin lukemiin voi päästäkin, itse en siihen erityisesti panostanut.

Yleensä se menee niin, että maahantuoja ilmoittaa yhdistetyksi kulutukseksi 5,5 litraa satasella ja meikäläisellä sitä kuluu 7.5 litraa satasella. Ja vaikka en erityisesti pihistelevään ajoon pyrikään, niin en ole myöskään mikään tallaa hullunlailla polkeva kaahailija.

HR-V 1.6-litraisella dieselmoottorilla on oikeasti pihi auto. Ja hintakin on tässä sarjassa hyvin kilpailukykyinen.

Honda HR-V 1,6 i-DTEC Elegance MT
Hinta: 27.841,01 €
Moottori: 1 597 cm3, 4 sylinteriä, DOHC 16 venttiiliä
K
äyttövoima: diesel
Teho: 88 kW (120 hv) / 4000 k/min
Vääntö: 300 Nm / 2000 k/min
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 10,1 s
Yhdistetty kulutus: 4,0 l/100 km (valmistajan ilmoittamA)
CO2-päästöt: 104 g/km
Tavaratila: 470 litraa

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *