Toyota C-HR marraskuussa Suomeen
Toyotan uudenlainen C-HR -malli (Coupé High-Rider) on suunniteltu erottumaan selkeästi aiemmasta Toyota-mallistosta ja muista C-segmentin crossover-malleista.
Toyota C-HR säilyy huomattavan uskollisena konseptimalleille, jotka nähtiin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 2014 ja Frankfurtissa 2015. Toyota tavoittelee C-HR:llä selkeää, yksilöllistä kohderyhmää.
Kojetaulun kerroksittainen muotoilu jatkuu saumattomasti myös ovipaneeleissa. Keskikonsolia ja 8 tuuman kosketusnäyttöä on käännetty aavistuksen kuljettajaa kohti. Etuistuimien poikkeuksellisen voimakas muotoilu tarjoaa hyvän sivuittaistuen.
Yksi C-HR:n tunnelmaan liittyvistä vahvuuksista on laadukas musiikin äänentoisto. Lisävarusteeksi voi valita tähän malliin tarkoin suunnitellun JBL-audiojärjestelmän, joka koostuu kahdeksankanavaisesta, 576-wattisesta vahvistimesta ja yhdeksästä kaiuttimesta.
Äänentoisto huomioitiin jo varhaisessa sisätilojen suunnitteluvaiheessa. Esimerkiksi JBL:n patentoimat, sarven muotoa muistuttavat diskanttikaiuttimet on sijoitettu optimaalisesti A-pilareihin.
Uuteen TNGA (Toyota New Global Architecture) -alustarakenteeseen perustuvan uutuusmallin täyshybriditekniikka on tuttu alkuvuodesta esitellystä neljännen sukupolven Priuksesta. Se tarjoaa 90 kW (122 hv) tehoa miellyttävästi käyttöön. Yhdistetyn ajon kulutus on 3,7 l/100 km.
Tarjolle tulee myös 1,2T -turbomoottori, jonka suurin teho on 85 kW (116 hv). Sen yhteyteen on saatavilla kuusinopeuksisen käsivaihteiston ohella portaaton automaattivaihteisto. Automaattiversioon voi valita etuvedon ohella nelivedon.
Toyota asettaa C-HR:lle suuret tavoitteet. 4 360 mm pitkänä, 1 795 mm leveänä, 1 555 mm korkeana (Hybrid) ja 2 640 mm akselivälisenä Auris Touring Sportsin ja RAV4:n väliin sijoittuvaa mallia odotetaan myytävän Euroopassa vuositasolla noin 100 000 autoa. Ensimmäiset koeajoautot saadaan Suomeen marraskuussa.
Vastaa