AD-Turku myy varaosat laatu edellä
AD-Turku on alueensa suurin varaosamyyjä: tavaran täyttämiä varastohyllyjä on peräti 4 kilometrin edestä. Monipuolisuudesta huolimatta 20 vuotta vanha konserni asettaa laadun hinnan edelle.
AD-Turku on vuonna 2008 perustettu Rauman Varaosahallin tytäryhtiö Raisiossa. Tällä hetkellä toiminta on Raisiossa kuitenkin laajempaa: konserni työllistää Raisiossa 20 ihmistä ja Raumalla 15.
– Konseptiimme kuuluu myös työkaluja, mutta ykköselättäjä on autovaraosat. Sillä puolella toimimmekin voimakkaasti ammattilaisten kanssa. Korjaamokauppa on hyvin merkittävää Raision pisteessä, koska Turun alueella toimii paljon autokorjaamoita. Olemmekin sillä puolella panostaneet paljon ja saaneet hyviä asiakassuhteita, sanoo Oiva Känä, pitkän linjan yrittäjä konsernin taustalla.
Vie tavaran suoraan ostajalle
Rauman suunnalla kuluttajakauppa on suuremmassa roolissa kuin Raisiossa.
– Kaikesta kaupasta kuitenkin lähes 80 % on ammattilaisten kanssa tehtyä, Känä kertoo.
Hän myöntää reilusti, että AD-Turku ei ole alan halvin toimija, eikä siihen edes pyri.
– Menemme laatu edellä, ammattilaisten kanssa niin pitää tehdä. Siksi myöskään emme voi olla joka asiassa se kaikista halvin vaihtoehto. Palvelu on äärettömän tärkeässä roolissa. Esimerkiksi kuljetuspalvelujen pitää olla kunnossa, koska nykyään kuljetamme itse tavarasta 80 % suoraan korjaamoille.
Nopeiden toimitusten lisäksi AD-Turku panostaa myös varastoihin.
– Niiden on oltava hyvinkin kattavat. Raisiossa meillä on todella kovan luokan varastot n. 2000 neliön hallissa: 1,2 metriä leveitä hyllyjä on peräti 4 kilometrin edestä. Lisäksi meillä neljä Kardex-varastoautomaattia, jotka ovat isoja torneja täynnä varaosia.
Kivijalkakauppa voittaa verkon
Kardexista varaosat löytyvät erittäin nopeasti ja kätevästi.
– Ei muuta kuin tuotteen kohdalta nuolta näppäilemällä hylly pyörimään ja automaatti hoitaa loput. Tämän ansioista ei tarvitse juosta ympäri huushollia. Cardex-automaatteihin menee tavaraa yhtä paljon kuin 500 neliöön normaalia hyllytilaa, Känä kertoo.
Verkkokaupan yleistymisestä huolimatta AD-Turku toimii jatkossakin vankasti ennen kaikkea ”kivijalkakauppana”.
– Jatkossakin me panostamme hyvään palveluun paikan päällä. Varaosavaihtoehtojen tarjonta on todella laajaa. Kun esimerkiksi Volkswagen Transporteriin löytyy 6-7 erilaista jarrupalavaihtoehtoa, on vaikea tilata asiakkaalle oikeita netistä. Ainoa mahdollisuus on toimittaa heille useampia vaihtoehtoja, joista ne sitten valitsevat oikeat. Tämä taas lisää palautusten määrää ja se on kulurakenteelle iso haaste.
Hyviäkin asioita netti on alalle tuonut.
– Näistä nostaisin esille elektroniset katalogit. Mekin käytämme AD-tuoteohjelmaa, joka on kehittynyt ihan hurjasti. Hyvin harvoin enää joudumme sanomaan asiakkaalle, että tätä tuotetta saa vain merkkiliikkeestä.
Teksti Timo Kiiski
Kuva Mika Salomaa
Vastaa