Kaasujalka

Koeajo Toyota Land Cruiser – Vie mut minne vaan

Julkaissut:

|

26.6.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Land Cruiser – Vie mut minne vaan

landcruiser

Toyota Land Cruiser sai uuden moottorin ja vaihteiston, mutta kaikki muu on kutakuinkin ennallaan.

Jyhkeän suuri punainen Land Cruiser näkyy puhtaan valkoisen lumen peittämällä parkkipaikalla kauas, sillä vierellä olevat Yarikset ja Aurikset näyttävät tämän rinnalla hippiäisiltä.

Lähdettyäni liikkeelle maahantuojan pihasta radiossa soi Yön biisi Vie mut minne vaan. Jo heti ensimetrit loivat tunteen, että tämä auto vie todellakin minut ihan minne vaan. Hurjan suuri maavara auttaa maastossa möyrimisessä ja istuin on sen vuoksi niin korkealla, että kyytiin pitää melkein kiivetä. Tuttu työkalu Kuskin paikalla tulee ylhäinen olo, sillä henkilöautojen katot tuntuvat olevan konepellin korkeudella. Korkealla sijaitseva istuin saattaa olla lyhyille ihmisille jopa haastava. Ohjaamossa on tuttu tunnelma ja aiemmin vanhemmilla versioilla ajeneet tuntevat olonsa varmasti heti kotoisaksi. Hienostuneilla katumaastureilla ajaneet eivät tätä karuhkoa työkalua tunne omakseen, mutta ei kaikkien aina tarvitsekaan tykätä kaikista. Land Cruiser on tyylilleen uskollisena juuri omanlaisena ja siksi viehättääkin uskollista omistajakuntaansa.

Land Cruiser näyttää siis hulppean suurelta ilmestykseltä, vaikka pituutta tällä on “vain” vajaat 4.8 metriä. Korkeutta sitten onkin enemmän kuin keskimääräisellä miehellä pituutta.

lantikkatoyotasisaToyota Land Cruiser on jo ikoni ja markkinoiden yksi harvoista järeistä oikeista maastureista. Bemarin ja Mercedeksen kaltaiset isot maasturit ovat selkeästi enemmän maantiepainotteisia, vaikka niilläkin pärjää maastossa oikein hyvin. Mitsubishi Pajero onkin ollut ainut malli jo vuosikaudet, joka on kilpaillut Land Cruiserin kanssa. Täältä löytyy lukot, alennusvaihteistot, alamäkihidastimet jne jne. Takuulla saa kiinni niin pahaan paikkaan, että edes kävellen pääse pois sieltä.

Uusi moottori ja vaihteisto

Uuden nelisylinterisen 2.8 D-4D –dieselmoottori tarjoaa 177 hevosvoimaa ja vääntöä 450 Nm:iä. Erityisesti moottorin ala- ja keskikierrosten väännön luvataan olevan aiempaa parempi, kun huippuvääntö on kasvanut kymmenen prosenttia.

Mikään raketti tämä ei ole kulkemaan vaan onkin luonteeltaan enemmän jyhkeän vääntävä työkone kuin mutkateitä nielevä sportti. Tämä on luonteeltaan edelleen täysin erilainen kuin kaikki muut markkinoilla olevat maasturit (pois lukien Pajero).

Uuden moottorin myötä myös entinen viisivaihteinen automaattivaihteisto on saanut antaa tietä nykyaikaisemmalle kuusivaihteiselle vaihteistolle. Suoritusarvoissa tämä on nykymittapuulla mitattuna laiska ja huippunopeuskin jää todella vaatimattomaksi. Normaalissa liikenteessä tällä pärjää kuitenkin oikein hyvin eikä missään vaiheessa jää muiden jalkoihin. Pakokaasujen typenoksidipäästöjen vähentämiseksi moottorissa käyte­tään ensimmäisenä Toyota-mallina ureaa hyödyntävää SCR-järjestelmää.

Leppoisaa matkantekoa

Matka taittuu Land Cruiserilla leppoisasti. Tilaa on hulppeasti ja tunnelma on mukavan rauhallinen. Melutaso pysyy miellyttävänä. Tämä on juuri semmoinen auto, jolla kaveriporukka lähtee metsästämään viikonlopuksi erämökille. Perässä kerrostalon kokoinen peräkärry täynnä kaikenlaisia menopelejä.

Paljon kaupunkiajoa sisältänyt koeajomme keskikulutus nousi vähän yli 11 litran. Ison massan liikuttaminen vie voimaa ja suuri koko vastustaa nopeuksissa. Ei siitä kulutuksesta en enempää. Tankkiin mahtuu ja pumpusta saa aina lisää.

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Active
Hinta: 85 896€
Iskutilavuus: 2755cm3
Teho: 177hv
Vääntö: 450Nm / 1600-2400 kierr/min
Paino: 2205kg
Vetokyky: 3000kg
Maavara: 220mm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 12,7s.
Huippunopeus: 175km/h
Kulutus (valm.ilm): 7.4l
Koeajon kulutus: 11.1l

Plussat
Maasto-omaisuudet
Tilat

Miinukset
Suorituskyky

Jälkimaku
Toyota Land Cruiser on auto, jonka kaikki tietävät ja tunnistavat. Useinmiten Land Cruiser nähdäänkin työkaluna, vetojuhtana tai muussa raskaassa hommassa. Vaihtoautomarkkinoita tutkaillessa huomaa, että nämä todella kestävät ikää ja hurjia kilometrimääriä.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *