Uusi Toyota Proace saapuu Suomeen
Toyotan pakettiautomalli Proacen uusi sukupolvi tulee myyntiin kolmella eri koripituudella ja kahdella eri akselivälillä.
Uusi Proace vahvistaa huomattavasti Toyotan läsnäoloa Euroopan tavara-automarkkinoilla. Pakettiautojen myyntiennuste vuodelle 2016 on Euroopassa noin 2,2 miljoonaa autoa, joten niiden menekki on taas vahvassa kasvussa.
Proacen sopivuutta erilaisiin kuljetustehtäviin lisää kasvanut korivaihtoehtojen määrä. Aiempaa pienikokoisempi, kokonaispituudeltaan 4,6 m mittainen Compact-malli tarjoaa todella näppärän kuljetustavan. Sen tavaratila on 2,1 metrin mittainen, 1,6 m leveä ja tilavuudeltaan 4,6 kuutiometrinen. Akseliväliltään 2,9 metrisen mallin kääntöympyrän halkaisija on vain 11,3 metriä.
Korivaihtoehdoista keskimmäinen on 4,9 m pituinen ja akseliväliltään 3,2 metrinen. Kuormatilan pituus on 2,5 metriä, mutta kaikkiin koriversioihin kuuluvan, matkustajan istuimen alaosaa hyödyntävän Smart Cargo -ominaisuuden myötä mukaan mahtuu jopa 3,7 metrin mittaisia tavaroita. Smart Cargo -toimintoa hyödynnettäessä tämän version tavaratilan vetoisuus on 5,8 m3, normaalikäytössä 5,3 m3.
Suurikokoisimman Proacen kokonaispituus on 5,2 metriä. Sen akseliväli on sama kuin keskikokoisen mallin, eli 3,2 metriä. Pituuden kasvatus on tehty takaylitystä kasvattamalla. Tavaratilan pituus on 2,8 metriä ja vetoisuus 6,1 m3. Smart Cargoa hyödyntäen vastaavat mitat ovat 4,0 m ja 6,6 m3. Kaikki korivaihtoehdot ovat ulkomitoiltaan 2,2 m leveitä ja 1,9 m korkeita. Malliston kantavuus on jopa 1 400 kg ja suurin vetomassa enimmillään 2 500 kg.
Neljä teholuokkaa
Uusi Proace tulee myyntiin 1,6- ja 2,0 litran dieselmoottoreilla, joista Suomessa on saatavilla yhteensä neljä tehoversiota. Pienempi moottori on teholtaan 70 kW (95 hv). Yhdistetyn ajon kulutuslukemat ovat 1,6 litran moottorille versiosta riippuen 5,5–5,6 l/100 km.
Kaksilitraisesta moottorista on olemassa kolme tehoversiota. Niiden kaikkien varustukseen kuuluu Stop & Start -järjestelmä. 90 kW (122 hv) malli tuottaa vääntöä 340 Nm, 110 kW (150 hv) moottori puolestaan 370 Nm vääntöä. Molempien yhteydessä on kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto, yhdistetyn ajon kulutuslukemien ollessa 5,3–5,5 l/100 km. Niitä vastaavat hiilidioksidipäästöt ovat 139–143 g/km.
Keskipitkään ja pitkään korimalliin saa automaattivaihteiston, jonka yhteydessä voimanlähteenä on suuritehoisin (128 kW, 174 hv, 400 Nm) moottori. Tällä tekniikalla varustettuna Proacen yhdistetyn ajon kulutus on malliversiosta riippuen 5,7–5,9 l/100 km (CO2 -päästöt 151–155 g/km).
Kaikki moottorit täyttävät Euro 6-päästövaatimukset. Typenoksidien vähentämiseksi Proacessa käytetään AdBlue -järjestelmää, jonka säiliötilavuus on 22,5 litraa. Sen täyttö onnistuu vaivattomasti B-pilariin sijoitetun täyttöaukon kautta.
Ensiesittely Suomessa
Uuden Proacen pakettiautoversion ensiesiintyminen kansainväliselle medialle tapahtuu Suomen Tuusulassa 13.–17.6.2016. Toyotan vahva asema Suomen tavara-autokannassa vaikutti osaltaan siihen, että tärkeän uutuusmallin lanseeraus tapahtuu maassamme.
Toyota Proacen ennakkomyynti alkoi valituissa Euroopan maissa jo keväällä. Ensimmäiset koeajoautot saapuvat Toyota-jälleenmyyjäliikkeisiin lähiviikkojen aikana. Autoverolliset kokonaishinnat alkavat Suomessa 26 899 eurosta.
Vastaa