Koeajo Fiat 500x – Yhä kovempi haastaja
Fiat 500X CrossPlus 1.4-litraisella bensaturbolla ja 6-lovisella kaksoiskytkinautomaattilaatikolla jää hinnaltaan sopivan houkuttelevasti alle 30 000 euron.
Fiat 500X CrossPlus eroaa tavallisesta perus-500X:sta jyhkeällä ulkomuodolla, ennen kaikkea maasturimaisten puskuriensa myötä.
Syksyllä koeajoin tuon tavallisen bensaversion, siinä oli nyt koeajoon otetun ”Fiiun” tavoin 1.4-litrainen bensaturbo ja 140 hevosvoimaa. Sen vaihteisto oli 6-lovinen manuaali ja myös ulkoasultaan se oli tätä nyt koeajettua CrossPlus-versiota enemmän perusauto. Kehuin sitä ”lempeän ihmisen katumaasturiksi”.
CrossPlussan ärhäkämmän varustelun ja jyhkeiden puskurien myötä ulkonäöstä on kadonnut tuo ”lempeys” ja tavanomaisuus. Mutta juuri arvokkaamman jyhkeyden tuoman aggressiivisuuden jyhkeyden takia uskoisin tämän CrossPlussan kiinnostavan jonkun verran jopa työsuhdeautoilevia ”key account managerejakin”.
Esimerkiksi kilpailijastaan Opel Mokasta 500X CrossPlus etuvetoversiona eroaa tietysti retrohenkisyydessään.
Etenee liukkaallakin
Käytössä keskeisimmät erot CrossPlussan ja syksyllä ajetun auton välillä on CrossPlussan 6-lovinen kaksoiskytkinautomaattilaatikko.
Jo tavallisen Fiat 500X:n ratin takana viihdyin erinomaisesti, tässä vähintään yhtä paljon. Etuistuimilla istutaan väljästi ja hyvä ajoasento löytyy helposti. Kojelaudassakin on retrohenkeä, mutta silti se on selkeä käyttää, sama pätee monitoimiratin namiskoihin.
Tärkeimpiin vakiovarusteisiin kuuluu etuvetoisten 500X-mallien sähköinen tasauspyörästön lukko, joka helpottaa ajoa liukkailla. Ja uskoisin, että Fiat 500X:ää harvemmin ostetaan käyttöön, jossa nelivedolla on oikeasti käyttöä.
Meno 6-lovisella kaksoistkytkinautomaatilla on sujuvaa, kunhan ensin oppii jakamaan kaasua oikein. Ensin tuntui, että turbon viiveen takia automaattiloota ei oikein tiennyt, minkä pykälän silmään valitsisi.
Kitkarenkailla meno oli maaliskuun alkupuolella sulallakin asfaltilla mukavan äänetöntä ja vakaatakin, tosin ehkä ohjaus voisi olla hivenen verran tunnokkaampi. Vastavuoroisesti sen tehostus tekee kaupunkiajosta ja pysäköinnistä vaivatonta.
Neliveto vai etuveto?
Koeajoautossa oli valinnaisvarusteita 760,85 euron edestä. Niihin sisältyivät punaisen erikoisvärin lisäksi sadetunnistin, automaattisesti himmenevä taustapeili, sähköllä taittuvat ulkopeilit, lämmitettävä ohjauspyörä sekä lämmitettävä tuulilasin alareuna. Hinta on vähintään kohtuullinen ja kokonaishinta jää valinnaisvarusteista huolimatta himpun alle 30 000 euron.
CrossPlus-malliston kallein versio, 2-litrainen ja nelivetoinen diesel 9-lovisella automaattilaatikolla on jo lähtöhinnaltaan noin 35 000 euroa. Toki se on jo oikeaa maasturia lähempänä nelivedon lisäksi myös hivenen verran korkeamman maavaransa takia.
Mutta vaikka hienoja varusteita olisi miten paljon, niin jotensakin tuntuu, että Fiat on vielä toistaiseksi imagoltaan sellainen auto, että laajempi houkuttelevuus tyssää tuohon 30 000 euroon. Jotkut 2-litraisen dieselin koeajaneet ovat myös päätyneet vertailussa siihen, että jo valitsisivat jo moottorin ominaisuuksien takia alleen mieluummin bensaturbon.
Fiat 500X 1.4 MultiAir 140 hv DCT6 FWD CrossPlus Hinta: alk. 28 883,67 € Koeajoauton hinta valinnaisvarusteineen 29 754,52 € Moottori: 1368 cm3 Teho: 140 hv Vääntö: 230 Nm Co2: 133 g/km Yhdistetty kulutus: 5,7 l/100 km (valmistajan ilmoittama) Tavaratila: 350-1000 l Kiihtyvyys (0-100 km/h): 9,8 s Huippunopeus: 190 km/h
Plussat
Tyylikäs ja persoonallinen
Melko hiljainen
Miinukset
Automaattilaatikkoon pitää totutella
Muotoilun takia kulmien arviointi hieman hankalaa
Jälkimaku
Tunnelma koeajoviikon jälkeen kallistuu positiivisen puolelle. Persoonallinen auto on hintaluokassaan yhä vahvempi haastaja.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa