Kaasujalka

Koeajo Kia Sportage – Rohkeasti uudistunut

Julkaissut:

|

25.5.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Sportage – Rohkeasti uudistunut

kiasportage

Uudistunut Kia Sportage sai keulaan hain kitaa muistuttava ilme on yksi rohkeimpia vetoja kilpailuilla SUV-markkinoilla.

Kia Sportage edustaa jo mallin neljättä sukupolvea. Katsoin Wikipediasta, miltä näytti ensimmäinen sukupolvi, josta en ole edes varma, tuotiinko sitä Suomeen.

Mutta ainakin toisen polven Sportagea (2005-2010) tuotiin meillekin ja se oli kyllä rehellisesti sanottuna aika kömpelön näköinen ilmestys: se oli selvästi halvemman oloinen kuin Kia-maastureiden lippulaiva Sorrento. Se näytti korkealta ja lyhyeltä.  2010 markkinoille tullut Sportage olikin jo ihan mukiinmenevän näköinen auto. Ja siinä, missä toisen polven Sportage muistutti silloista Hyundai Tucsonia,  ei kolmannen polven Sportagea sekoittanut mihinkään toiseen SUV:iin.

Tämä uusi Sportage vetoaa varmasti nuorempaan ja rohkeahkoon ostajakuntaan muodoillaan. Konservatiivit siihen tuskin varauksettomasti ihastuvat: sen verran ennakkoluuloton on sen keulan ilme.  Mehiläiskennomainen maski hallitsee näkymää, eivätkä etuvalot ole enää integroituina jäähdyttimen säleikköön, vaan ne kaartavat taaksepäin aiempaa terävämmin muotoillun konepellin ulkoreunaa pitkin.

Madallettua ja levennettyä säleikköä valmistaja kutsuu ”tiger noseksi” eli tiikerin nenäksi.

sportageIhan oma ilme

Sivusta ja takaa Kia Sportage onkin muodoiltaan sitten hillitympi. Oikeasti kulmasta, hieman viistosti, katsottuna mieleen tulee etäisesti ”ökymaasturi” Audi Q7. Edestähän taas nykyinen  Q7 on kuusikulmaisen suuren maskinsa lähes identtinen Kian sisarmallin, uudistuneen Hyundai Tucsonin kanssa.

On vain hyvä, että edestä katsottuna uusi Sportage on persoonallinen auto. Tosin, yksi tuttu mietti, tuovatko sen korkealle sijoitetut etulyhyt jollain tapaa mieleen Porsche Cayennen.

Mutta kaikesta siis voi päätellä, että uusi muotoilu on tuonut Kian SUV-sarjassakin yhä lähemmäs premiumia.

Uudistuksilla Kia hakee Sportagelle selvästi aiempaa urheilullista ostajakuntaa. Voimakkaat pyöräkotelot ja terävät antavat sille entistä määrätietoisemman ja hyökkäävämmän ulkomuodon. Se on 4 senttiä edeltäjäänsä pidempi ja akselivälikin on kasvanut 3 senttiä. Leveys ja korkeus ovat säilyneet ennallaan.

kia sportageMerkittävää on auton tavaratilan kasvaminen 465 litrasta 503 litraan.

Kia panostaa selvästi nyt laadukkuuteen. Uusi Sportage on selvästi aiempaa hiljaisempi. Auton jousitus on optimoitu uudelle, entistä jäykemmälle korirakenteelle.

Ajossa Sportage 1.6-litraisella bensamoottorilla kulki erittäin äänettömästi, ja se teki etenemisestä kyllä hienostuneen oloista. Pikkuisen olin aistivinani kehä I:n kuluneella asfaltilla urien hakemista ja alkuun se vähän hämmensikin, kun ihan jatkuvasti Sportage ei mennyt käskemättä kuin juna.

Mutta kuopat ja epätasaisuudet jousitus nieli erittäin hyvin. Koeajajalle kävi ilman maahantuojan esitteitäkin selväksi, että jousitus on optimoitu uudelle ja entistä jäykemmälle korirakenteelle, jossa on käytetty 51 prosenttia ultralujia teräksiä.

Vääntöä ja sporttisuutta

Paitsi, että kori ei päästä ulkoa sisään sen enempää rengasääniä kuin tuulensuhinoitakaan, myös 1,6-litrainen T-GDi –bensaturbomoottori on miellyttävän hiljainen. Eikä se ihme olekaan, kun tehoa löytyy 177 hevosvoimaa ja vääntöäkin 265 Nm. Sama moottori on urheilullisten Kia cee’d GT- ja pro_cee’d GT -mallien voimanlähteenä.

DCT-automaattivaihteisto pystyy tarjoamaan turbomoottorin ansiosta samanaikaisesti niin vääntöä kuin urheilullista ajonautintoakin.

Koeajetun Sportage 1.6 1,6 T-GDI AWD GT-Line DCT:n kokonaishinta kuitenkin nouseehuikeasti lähelle 50 000 euroa, tarkemmin sanoen se on 48 490,00 euroa. Huikea summa.

Varustelistahan ei tietysti tässä GT-Line –varustetason Sportagessa jätä juuri toivomisen varaa. Kaikkea löytyy jo vakiona: kaistavahti, perustakamera, risteävän liikenteen varoitin, peruutuskamera, pysäköintitutkat edessä ja takana, ilmastoinnin suuttimet takamatkustajille, panraama-lasikatto, 8″ TFT LCD -monitoimikosketusnäyttö keskikonsolissa (sis. navigointijärjestelmä, peruutuskamera, navigointijärjestelmä) ja herra ties mitä…

Mutta se hinta…

Mutta niin hieno auto kuin uusi Kia Sportage onkin, niin näin kalliille korealaiselle ei välttämättä riitä edes se, että se on yhtä hyvä kuin saman hintaluokan saksalainen. Jos on varaa pistää noin paljon autoon, saattaa moni pistää viitisen tonnia lisää ja ostaa vaikka uuden Audi Q5:n, tai sitten ostaa sellainen vain muutama tuhat kilometriä ajettuna esittelyautona.

kiasportage1Mutta vikahan ei ole autossa, vaan manipuloitavissa olevien trendien seuraajien päässä. Kian ei auta muu kuin uskoa autoihinsa.

Uusien Kia Sportage -mallien hinnat lähtevät 26 990 eurosta. Halvin malli on 1.6-litraisella ja 132-hevosvoimaisella bensamoottorilla, manuaalivaihteilla ja pelkällä etuvedolla varustettu 1,6 ISG Urban LX EcoDynamics. Halvimman manuaalivaihteisen ja dieselmoottorisen nelivedon hinta on 37 942 euroa.

Kia Sportage 1,6 T-GDI AWD GT-Line DCT
Moottori: 1591 cm3 (turbo)
Käyttövoima: bensiini
Vaihteisto: automaatti
Vetotapa: neliveto
Tehot: 177 hv
Huippunopeus: 201 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 9,1 s
Co2: 175 g/km
Yhdistetty kulutus: 7,5 l/100 km
Mitat: pituus 4480 mm, leveys 1855 mm, korkeu 1635 mm.
Tavaratila: 503 l
Kokonaishinta: 48 490 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *